Gå til innhold
Fiskersiden

Flytemiddel: The Bergman Formula


Kveldulv
 Share

Recommended Posts

Ved litt søking på nettet kommer man frem til at det ubestridelig beste og billigste flytemiddelet for tørrfluer er "The Bergman Formula," parafinvoks løst opp i bensin eller lignende. Man dynker flua, hvorpå bensinen fordamper fra den, mens voksen sitter igjen som et usynlig lag.

Kan noen med kjemikunnskap forklare hva som skiller dette fra flytende parafin (lampeolje), eller eventuelt om man kan bruke noe mer tilgjengelig som erstatning for parafinvoks. Stearin kanskje?

Kan løsningen trygt oppbevares på syltetøyglass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg kan fortelle at jeg kjøpte paraffinvoks på en hobbyforretning, og løste opp en spiseskje i blyfri 95 oktan. Dette er overlegent alle kommersielle flytemidler! Jeg oppbevarer det på en slik "fuel"-flaske som man gjerne har rødsprit på. Man dypper flua oppi med en senestump (men ikke fortommen, da bensinen spiser av den!), og lar bensinen fordampe. Kan med fordel gjøres før fisketuren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Sant nok, men har du for eksempel en større bomber eller et stankelbein, trenger du ikke dyppe hele flua.

Ikke miljøvennelig akkurat heller :) Billigere, bedre og enklere å kjøpe seg helt vanlig flytemiddel beregnet til formålet.... Ikke bestandig man ønsker hele flua "bada" i flytemiddel heller... Og for ei lukt....

Endret av Pål Andersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke billigere og ikke bedre. Enklere, ja. Lukten er et aspekt. Impregnering bør foregå i garasjen (trenger gjerne bare én dupp før turen).

Miljøaspektet er jeg ikke sikker på. Skulle tro de kommersielle alternativene (som gjerne flys fra Kina) også er petroleumsbaserte til en viss grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke billigere og ikke bedre. Enklere, ja. Lukten er et aspekt. Impregnering bør foregå i garasjen (trenger gjerne bare én dupp før turen).

Miljøaspektet er jeg ikke sikker på. Skulle tro de kommersielle alternativene (som gjerne flys fra Kina) også er petroleumsbaserte til en viss grad.

Ikke jeg heller. Flytemidler som er laget for formålet i dag er silikonbaserte. (Gele). Bla. Loon lager produkter som er "grønne". Hva hvis man putter CDC i den guffa som beskrevet? Trenger bare en dupp for hele turen? Neppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.