Gå til innhold
Fiskersiden

Tyveri av bilder fra forumet


Recommended Posts

Halloisen

I praksis kan alt du ser i en nettleser kopieres. Så vil du ikke at folk skal "låne" - ikke last opp bilder. Alternativt kan du markere bildene med et vannmerke før du laster opp.

De aller fleste bilder folk bruker i FS er hostet andre steder (flickr, imageshack, fiskevatn.no etc), i tillegg kommer det som heter "vedlegg" til poster - disse hostes på våre servere.

Det er nok ingen planer om å ta noen drastiske grep utover det vedlikehold og sikkerhetsnivået vi har i dag.

Dette er et evig problem og FS går ikke i bresjen for å rydde opp i dette :S

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mulig å "sikre" bilder som kan sees i en nettleser. Bildet må først lastes ned til datamaskinen før denne kan vise det. Det gjør det mulig å lagre bildet. Alle datamaskiner har i tillegg en "print screen" tast, denne lagrer det bildet som vises på skjermen. Denne funksjonen kan ikke stanses av andre programmer, da den lagrer bildet direkte fra skjermkortet. Du kan jo som foreslått bruke signatur eller vannmerke, men signatur kan fjernes med et bilderedireringsprogram, og et vannmerke forringer bildet litt. Eneste måten å forhindre at andre lagrer bildene er å ikke laste dem opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker jo mest mulig kontroll over det man legger ut.Som BGA nevner er oppmerksomhet fra likesinnede en del av motivasjonen for å dele fangstrapporter,bilder osv.

Men hvis bildene blir tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og heller ikke krediteres opphavsmann kommer vel ikke den oppmerksomheten fotografen til gode?!

Synes det er ganske morsomt å surre rundt med rapporter og bilder her og der,så jeg får vel kjøre på(-:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker jo mest mulig kontroll over det man legger ut.Som BGA nevner er oppmerksomhet fra likesinnede en del av motivasjonen for å dele fangstrapporter,bilder osv.

Men hvis bildene blir tatt ut av sin opprinnelige sammenheng og heller ikke krediteres opphavsmann kommer vel ikke den oppmerksomheten fotografen til gode?!

Synes det er ganske morsomt å surre rundt med rapporter og bilder her og der,så jeg får vel kjøre på(-:

Helt enig - fotografen skal få sin oppmerksomhet. Dessverre så er det bar eingen fullgode løsninger for å beskytte dette. Jeg anbeflaer deg å legge på et vannmerke rett og slett. Trenger ikke være store greiene heller. En liten logo/navn nede i hjøret er ofte mer enn nok. Det med vannmerke over hele bildet finner jeg derimot mer bråkete, og forstyrrende.- selv om det er "sikrer" i at man ikke kan "croppe / kutte bort" slik man ka med en liten logo i kanten.

B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er sikkert nevnt tidligere, men nevner det likevel.

Slik bilder i forumet gjøres idag avhenger beskyttelse av ditt bilde av hvilken nettside du benytter deg av når du skal laste det opp.

Enkelte sider komprimerer bildet kraftig slik at det blir vanskelig å få noe ut av et bilde du "stjeler", der andre opprettholder tilnærmet originalkvalitet på bildet.

Også når det gjelder copyright er det viktig å sjekke hvilke rettigheter du har når du laster opp ett bilde.

Fiskersiden har ikke mye de kan gjøre med bildene dine, da du kun deler de her fra der du lastet det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mine bilder på mitt eget webhotell - så hvis noen stjeler bildene mine - hva da?

Her bør nok en av de erfarne fotgrafene her inne (Espen, Lars, Thor) Uttale seg, men da har man i teorien ikke lov til å bruke bildene uten din tillatelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt er det ikke lov å bruke andre sine bilder.. uten deres tillatelse.

Problemet blir ofte at dersom noen kopierer ett bilde, kan han som har kopiert bilde si det faktisk er hans.

Det er jo ett stort problem innen design.

Ofte blir det brukt mange bilder som blir satt samme i photoshop.

Dersom det ikke er kjøpt lisens for å bruke disse bildene vil det nye bilde ikke kunne brukes i reklamer osv.

Dersom det blir brukt i reklamer osv kan det bli erstatning.

Jeg mener.. hvis du er redd for ett bilde.. ikke post det..

Om du skal poste det.. sørg for å ha rikelig med vannmerke/copyright.

Om du er slik som resten/meg.. så bryr du deg ikke så veldig mye.

Vi lever jo tross alt i en digital verden..

Hvordan hadde det blitt om INGEN bilder skulle bli vist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir ikke dette litt det samme som på f.eks. Facebook? Ingen "vet" vel helt hva som kan skje med bildene man laster opp; dette er vel ett av punktene mange rynker på nesen av. Om jeg var proff-fotograf så hadde jeg nok benyttet meg av enten bilder av dårligere visuell kvalitet/vannmerke o.l. om jeg tenkte legge de ut til beskuelse, men utenom den problemstillingen så ser jeg det som svært lite sannsynlig at noen gidder å bruke/misbruke et bilde av meg med en heller bleik brosme på snaue 4 Kg egentlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.