Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Grattis! Der har du en skikkelig plattform ja :rock:

Takk og takk :)

Gratulerer med ny trollingskute. Kjempegod dorgebåt. Hva slags rigger monterer du?

Takk og takk :)

Jeg skal flytte over de riggene jeg brukte på gamlebåten, to stk. Cannon Magnum STX10TS, veldig godt fornøyd med disse riggene, de er veldig enkle i bruk samtidig som at de også har vært pålitelige.

Vurderer dog om jeg skal gå over til å bruke braid i steden for wire, men da vil jeg selvsagt miste 'short stop' funksjonen.. Hvis jeg ikke finner på noe lurt..

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det alle sammen, har ennå ikke hentet båten, men den blir visst klar ut i neste uke.

Det er for tiden mye is her i området, så det kan snart bli lenge til jeg kan hente båten, foreløpig ingen store problem med is i havna der jeg har båtplass, men isen ligger ganske tykk ut på fjorden nå, håper på litt mildere vær og vind så blir vel isen snart borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at jeg ble grusomt mobbet av celine2 på grunn av min lille fiskestamp har jeg sett meg nødt til å bytte båt for å få plass til en større stamp.

Omsider etter lengre tids gråt, funderinger og påfølgende søvnløse netter med tanke på valg av ny båt, falt jeg ned på Askeladden P66 Weekend.

Denne vil gi meg mye større plass for fiske, og samtidig gi ly og overnattingsmulighet ved lengre turer.

Båten er for tiden inne på verkstedet hos forhandleren for klargjøring og montering av utstyr.

05122012145.jpg

Hehe ,så jeg er grunden til nybåt ?

Gratis i gjenn med nybåt.,må nå bli noe større fesk stamp i ny båten :|

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den var rå. hva koster en sånn båt ca?

Båt med 150 hk Suzuki er vel rundt 530000;- så skal man ha div ekstrautstyr, og da drar det voldsomt avgårde! :wacko:

Anbefaler absolutt å få tilbud fra flere forhandlere, en mulighet er jo å kjøpe og montere utstyret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kommer på ekstrautstyrslista da?

Min båt blir levert med følgende:

Utestyring (det er et must)

Autopilot

Kartplotter/ekkolodd

Webasto varmer 3.9 kW

Sjøvannsspyling

Arb. Lys akterdekk (LED)

Putesett akterbenk

Fusion radio/vhf mottaker (iphone/iPod docking) høyttalere

NMEA motor interface

Kalesje akterdekk

+ montering av div annet snacks..

Tenkte først å også velge sidebenker akt. dekk, men gikk fra dette, da jeg mistenker det blir mye i veien, jeg får heller ettermontere hvis det i ettertid skulle vise seg at det blir et savn.

Venter også med montering av baugthruster, kan være kjekt ved linefiske, men avventer og ser hvor godt/dårlig ting fungerer uten først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken autopilot går du for? Jeg sitter litt på gjerdet med det jeg også.

Jeg valgte Garmin GHP10, hadde også Simrad AP24 i tankene.

Hovedgrunnene til at jeg valgte Garmin GHP10 er at de er konstruert slik at man når som helst kan overta/korrigere styringen med rattet uten at man først må deaktivere autopiloten, når man igjen slipper rattet kopler autopiloten seg automatisk inn igjen på ny kurs. (shadow drive)

Den har også de samme funksjonene som Simrad har, dvs. forskjellige forhåndsprogramerte og programerbare trolling mønstre osv..

I kombinasjon med Garmins kartplotter får man også en ''auto route'' funksjon som gjør at autopiloten lager ruten mellom holmer, staker og skjær og automatisk følger og styrer etter ruten, man må selvsagt aldri stole blindt på denne funksjonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg valgte Garmin GHP10, hadde også Simrad AP24 i tankene.

Hovedgrunnene til at jeg valgte Garmin GHP10 er at de er konstruert slik at man når som helst kan overta/korrigere styringen med rattet uten at man først må deaktivere autopiloten, når man igjen slipper rattet kopler autopiloten seg automatisk inn igjen på ny kurs. (shadow drive)

Den har også de samme funksjonene som Simrad har, dvs. forskjellige forhåndsprogramerte og programerbare trolling mønstre osv..

I kombinasjon med Garmins kartplotter får man også en ''auto route'' funksjon som gjør at autopiloten lager ruten mellom holmer, staker og skjær og automatisk følger og styrer etter ruten, man må selvsagt aldri stole blindt på denne funksjonen!

Da ble det AP24 på meg. Hvor fant du plass for å montere pumpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg gjør hva jeg kan for og ikke framstå som en vaskeekte gledesdreper ;)

Men jeg lurer fælt på hva du gjør med all denne fantastisk nydelige fisken?

Har dorget en del selv i salten/misvær fjorden og stusser til statighet over disse båtene jeg ser rundt meg med rigger og diger, guden må vite hvilke NASA teknologi som ikke er i disse båtene bare for og få tatt mere fisk enn naboen så man har noe og skryte av..? :/

Poenget mitt er: hvorfor drive dette type fiske der man ene og alen driver et rotteres på en skjør bestand? Har man virkelig behov for all denne fisken?

jaja, jeg er sikkert ikke rette personen til og forstå dette da jeg flyr rundt med arterieklemme for og gjøre minst mulig skade på den nydelige salamon trutta før den får svømme tilbake til sitt rette element(bortsett fra noen få som får havne på middagsbordet;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kjempefin båt. Driver å vurderer ny båt jeg også men har lyst på diesel innenbords. Har siklet litt på Arvor.

Dorger du etter SØ denne tiden på året også.

Takker :)

Har ikke før dorget så mye etter SØ på denne tiden før, enkelte turer har det blitt, satser på at det blir mer av det i fremtiden.

Fiiiin ja! :money:

Takker :)

Da ble det AP24 på meg. Hvor fant du plass for å montere pumpen?

Pumpa er montert i rommet under dekkluka på styrbord side, bak dieseltanken til webastoen.

Nå skal jeg gjør hva jeg kan for og ikke framstå som en vaskeekte gledesdreper ;)

Men jeg lurer fælt på hva du gjør med all denne fantastisk nydelige fisken?

Har dorget en del selv i salten/misvær fjorden og stusser til statighet over disse båtene jeg ser rundt meg med rigger og diger, guden må vite hvilke NASA teknologi som ikke er i disse båtene bare for og få tatt mere fisk enn naboen så man har noe og skryte av..? :/

Poenget mitt er: hvorfor drive dette type fiske der man ene og alen driver et rotteres på en skjør bestand? Har man virkelig behov for all denne fisken?

jaja, jeg er sikkert ikke rette personen til og forstå dette da jeg flyr rundt med arterieklemme for og gjøre minst mulig skade på den nydelige salamon trutta før den får svømme tilbake til sitt rette element(bortsett fra noen få som får havne på middagsbordet;)

Neida, du fremstår som en vaskeekte gledesspreder.. he he

Mitt mål er å få såpass med fisk at jeg er selvforsynt, hvis naboen trenger flere fisker enn meg for å fø familien så legger ikke jeg meg nevneverdig mye opp i det.

Ettersom jeg er så jævlig flink til å lyve behøver jeg ikke å få flere fisker enn naboen for å skryte av det.

Tviler på at det er så mye NASA teknologi i de båtene som dorger etter SØ der i området, fiske med dyprigg er en eldgammel teknologi som først ble tatt i bruk av indianerne på mange av de store innsjøene i Nord Amerika.

Hvor mye fisk har du selv behov for, og anser du det i så fall som en målestokk for hva andre har behov for?

Du sier at du 'flyr rundt med arterieklemme for å gjøre minst mulig skade på fisken før den får svømme tilbake'.. Hvis det virkelig er nødvendig, da vil jeg påstå at du gjør noe fundamentalt feil med måten du fisker på.

Det begrunner jeg med at jeg stopper fisket når jeg har fått så mye at jeg og min familie ikke har behov for mere, mens du fortsetter å fiske med det til følge at du mest sansynlig skader og kanskje dreper fisk til ingen nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at enkelte kan synes det ser voldsomt ut - og i villfarelsen tro at båten er fylt til bredden av fisk - når man ser fullriggede trollingbåter cruise rundt på fjorden med drøssevis av stenger koblet til både dyprigger og sideparavaner.

Det er også svært mange som ikke greier å se at fiskeren kan legge ned hundretusener, for ikke å si millioner, i spesiallaget båt og og utstyr uten at de dermed også må fiske noe vannvittig mye fisk for å rettferdigjøre denne voldsomme investeringen.

Feilen ligger i å tro at disse faktorene har noe som helst å gjøre med både fangstrate og ett iboende behov for volum i uttak av fisk.

Like lite som mikromeiterne tømmer hav og vann for paddetorks, dvergulke, gullbust og regnlaue - trenger heller ikke "trollingmonstrene" å drepe en eneste fisk på sine tokt.

I alle former for sportsfiske er det ofte etterhvert suksessen av å knekke koder og fiske målrettet - for så å bli belønnet med et hugg og en kamp av verste sorten som er drivkraften for det vi gjør og IKKE nødvendigvis mest mulig fisk i båt eller fryser.....

Svarte, skulle jeg tatt opp all fisk jeg får i løpet av en sesong hadde jeg vært en vandrende miljøtrussel for enkelte lokale vassdrag.....

Det vi snakker om er de forskjellige prioriteringer den enkelte gjør i forhold ti sitt sportsfiskeutstyr og ikke minst hvilket økonomisk spillerom man har for å investere i utstyr til sin lidenskapelige hobby.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at enkelte kan synes det ser voldsomt ut - og i villfarelsen tro at båten er fylt til bredden av fisk - når man ser fullriggede trollingbåter cruise rundt på fjorden med drøssevis av stenger koblet til både dyprigger og sideparavaner.

Det er også svært mange som ikke greier å se at fiskeren kan legge ned hundretusener, for ikke å si millioner, i spesiallaget båt og og utstyr uten at de dermed også må fiske noe vannvittig mye fisk for å rettferdigjøre denne voldsomme investeringen.

Feilen ligger i å tro at disse faktorene har noe som helst å gjøre med både fangstrate og ett iboende behov for volum i uttak av fisk.

Like lite som mikromeiterne tømmer hav og vann for paddetorks, dvergulke, gullbust og regnlaue - trenger heller ikke "trollingmonstrene" å drepe en eneste fisk på sine tokt.

I alle former for sportsfiske er det ofte etterhvert suksessen av å knekke koder og fiske målrettet - for så å bli belønnet med et hugg og en kamp av verste sorten som er drivkraften for det vi gjør og IKKE nødvendigvis mest mulig fisk i båt eller fryser.....

Svarte, skulle jeg tatt opp all fisk jeg får i løpet av en sesong hadde jeg vært en vandrende miljøtrussel for enkelte lokale vassdrag.....

Det vi snakker om er de forskjellige prioriteringer den enkelte gjør i forhold ti sitt sportsfiskeutstyr og ikke minst hvilket økonomisk spillerom man har for å investere i utstyr til sin lidenskapelige hobby.

Veldig bra skrevet Lystfisker'n, og jeg er helt enig.

Vil også legge til at for min egen del er selve fisket og opplevelsen det viktigste, skulle man være så heldig å få et par fisker regner jeg det som en ren bonus.

Det burde vært dags kvoter isteden for begrensninger med antall stenger.

Enig med deg også Kims, i det minste burde begrensningen på antall stenger følge antall fiskere, slik at man kunne bruke 4 stenger i en båt hvis man var to fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.