Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Veldig bra skrevet Lystfisker'n, og jeg er helt enig.

Vil også legge til at for min egen del er selve fisket og opplevelsen det viktigste, skulle man være så heldig å få et par fisker regner jeg det som en ren bonus.

Enig med deg også Kims, i det minste burde begrensningen på antall stenger følge antall fiskere, slik at man kunne bruke 4 stenger i en båt hvis man var to fiskere.

Takk for det maskinisten - på disse synspunktene er vi i samme båt..... ( tar din båt da.....flott skute :thumbsu: )

Lovpålagte restriksjoner er vel og bra, men med totalt fravær av kontroll blir det likevel den enkeltes samvittighet som styrer uttaket av fisk.

Jeg er også enig i at man burde åpne for et antall stenger per fisker, men tror dagens regler per båt faller sammen med myndighetenes viten om at de ikke har kapasitet til å kontrollere at reglene overholdes. En båt med 8 stenger vil da klart stikke seg ut og vil lettere kunne rapporteres inn av publikum som en potensiell tyvfisker.

På flere av de store amerikanske innsjøene er det satt regler om maks antall stenger per fisker.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det grunneiere som regulerer og begrenser fisket. På mjøsa tror jeg det er 4 stenger som er grensen. For ordens skyld kan vi nevne at det er ikke ulovlig og dorge med 50 stenger, man må bare sette ut alt man får av blankfisk. Så, er man rustet seg med arterieklemmer og spekulum er det bare og kjøre på. Til sammenligning gjelder samme reglene om 3 fiskere står kaster fra en båt, men fisker med 3 sluker fra en båt, dermed må fanget blankfisk tilbake i dammen.

La oss nå ikke ødelegge en fin tråd med C&R krangel eller diskusjon om stangbegrensninger, det er allerede et deprimerende stort antall slike tråder.

Og gud forby at man skulle finne på og poste bildet av en død fisk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss nå ikke ødelegge en fin tråd med C&R krangel eller diskusjon om stangbegrensninger, det er allerede et deprimerende stort antall slike tråder.

Og gud forby at man skulle finne på og poste bildet av en død fisk :P

Vel talt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mange fine og velformulerte svar på mine spørsmål :)

Men tror OP tok det mere som et personangrep enn "kritiske" spørsmål til noen jeg som person ikke forstår.

Viktigst av alt er vel at dere ser at vi alle er ute etter det samme målet, jakten, kampen, knekke koden osv. Vi har bare forskjellige måter og jakte på, og jeg er rimelig sikker på vi er enige om at en båt av dette kalibret tar x antall stor fisk pr "stor"fisk jeg tar.. (som igjen blir satt ut mest sanynelig, om den ikke er skadet)

men men dette var ikke ment som et rett eller galt element av fiske, kansje mere et spørsmål om samvittighet for det vakkre dyret som vi alle her inn elsker :P

Hadde verfall ingenting med C&R og gjøre, da jeg selv har erfart at fisk tatt på vobbler sjelden egner seg til C&R.. men men jeg er uansett misunnelig på all den flotte fiske du har tatt, og båten din ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tatt i betraktning utviklingen til storørretstammene i ditt område er det vel ingen grunn til å sette kaffe'n i halsen og gapskratte...

Nå har jeg vel ikke akkurat gitt noe som helst slags uttrykk for at det er 'utviklingen til storørretstammen' jeg flirer av... eller?

Nei, for å avklare litt.. Det jeg synes er veldig morsomt er at noen tror at båtens størrelse i seg selv har noen betydning for hvor mye stor ørret man får.

Jeg vil fortsatt bare ha to stenger til rådighet, og det samme hadde vært tilfelle om båten hadde vært 200 fot!

For det andre mener jeg også at det noen ganger kan være mere effektivt å fiske med fluestang, det kommer helt an på tid og sted.

Hvis noen tror at det er dagligdags med den fangsten som er avbildet i begynnelsen av tråden, må de tro om igjen, det er nemlig ikke tilfelle!

Men enkelte ganger kan man være heldig hvis man er på rett sted til rett tid, dette gjelder også for fluefiskere som står på land!

Dette er det helt sikkert andre på forumet her som også kan bekrefte.

Mvh maskinisten som på ingen måte tar ting som blir skrevet på et forum som personkritikk.

ps.om Thomas vil oppleve trollingfiske og selv se hvor tidkrevende det kan være, så er han velkommen ombord en gang det skulle passe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel ikke akkurat gitt noe som helst slags uttrykk for at det er 'utviklingen til storørretstammen' jeg flirer av... eller?

Nei, for å avklare litt.. Det jeg synes er veldig morsomt er at noen tror at båtens størrelse i seg selv har noen betydning for hvor mye stor ørret man får.

Jeg vil fortsatt bare ha to stenger til rådighet, og det samme hadde vært tilfelle om båten hadde vært 200 fot!

For det andre mener jeg også at det noen ganger kan være mere effektivt å fiske med fluestang, det kommer helt an på tid og sted.

Hvis noen tror at det er dagligdags med den fangsten som er avbildet i begynnelsen av tråden, må de tro om igjen, det er nemlig ikke tilfelle!

Men enkelte ganger kan man være heldig hvis man er på rett sted til rett tid, dette gjelder også for fluefiskere som står på land!

Dette er det helt sikkert andre på forumet her som også kan bekrefte.

Mvh maskinisten som på ingen måte tar ting som blir skrevet på et forum som personkritikk.

ps.om Thomas vil oppleve trollingfiske og selv se hvor tidkrevende det kan være, så er han velkommen ombord en gang det skulle passe. :)

Det er jo ofte sånn , at får du noen sjø ørreter , eller gud forby ei gjedde som du har tenkt til å spise så blir du satt i gapestokk!

Hadde det dog vært ferskvanns ørret på en sørbar storørret stamme i en middels stor innsjø , så hadde du vært konge!

Jeg antar at slik fangst som dette ikke er hverdagskost , selv for deg med sååå stor båt , så jeg sier gratulerer! og kos deg med middan...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E det mange som driv å fiske med dyprigg i Bodø? Har en lite brukt dyprigg æ sku ha kvitta mæ med for en relativt billig penge.

E det mange som driv å fiske med dyprigg i Bodø? Har en lite brukt dyprigg æ sku ha kvitta mæ med for en relativt billig penge.

ja nu så det ut som nån andre hadde skrevet dæ æ la ut, men det har de altså ikkje. det va vel egen udugelighet på tekniske ting som sørga for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott båt :)

Opplevde noen dager att det var mye storsei i sommer som hugget - flere 10kg+ på kort tid...da frysern var full så satt jeg ut alle utenom en som ble med til fiskekakeproduksjonen.. føltes greit det. :)

Att det ble ørret i røykeriet til jul og ørret til noen fine middager er jeg kjempe fornøyd med ..uten tvil..fikk også flere enn naboen..det lever jeg på helt til ny sesong...(helt ærlig)
Så gleden i øyene til en venn som fikk en 4kg`s fisk ...aldri smakt sø før og han "beit" på :)

Etter 2012 årets telling av sø i Beiar elva så ser jeg att beiar fjorden skal få prøves mer i sommer.
Jeg føler meg litt kriminell i det jeg klubber fiskene etter å ha hørt forskjellig prat, især fra folk som fisker i elvene.
Må ofte svare det att jeg syntes det er trassigt att det er lov å "ta" fisk fra elvene, er jo trosalt i fiskens fødestue.. (ønsker ingen diskusjon rundt det sarkastiske svaret)
Men jeg hører hva som skjer og det er att vi som er ute i båt som synder. Jeg har båt for å komme meg på havet for koselige turer,matauk(jepp) og spenning...det er trosalt min største hobby.

Håper du får en strålende 2013 sesong maskinisten ... Kansje vi møtes utpå over en kaffe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Flott båt :)

Opplevde noen dager att det var mye storsei i sommer som hugget - flere 10kg+ på kort tid...da frysern var full så satt jeg ut alle utenom en som ble med til fiskekakeproduksjonen.. føltes greit det. :)

Att det ble ørret i røykeriet til jul og ørret til noen fine middager er jeg kjempe fornøyd med ..uten tvil..fikk også flere enn naboen..det lever jeg på helt til ny sesong...(helt ærlig)

Så gleden i øyene til en venn som fikk en 4kg`s fisk ...aldri smakt sø før og han "beit" på :)

Etter 2012 årets telling av sø i Beiar elva så ser jeg att beiar fjorden skal få prøves mer i sommer.

Jeg føler meg litt kriminell i det jeg klubber fiskene etter å ha hørt forskjellig prat, især fra folk som fisker i elvene.

Må ofte svare det att jeg syntes det er trassigt att det er lov å "ta" fisk fra elvene, er jo trosalt i fiskens fødestue.. (ønsker ingen diskusjon rundt det sarkastiske svaret)

Men jeg hører hva som skjer og det er att vi som er ute i båt som synder. Jeg har båt for å komme meg på havet for koselige turer,matauk(jepp) og spenning...det er trosalt min største hobby.

Håper du får en strålende 2013 sesong maskinisten ... Kansje vi møtes utpå over en kaffe :)

Takker og ønsker deg også lykke til, kaffe og fiskeri slarv er selvsagt trivelig,

Har i januar vært på sildefiske i nordsjøen, loddefiske ved Island og lodde oppi Finmark, nå er jeg endelig på tur hjem og satser på at det blir oppstart av årets stangfiskesesong etter hvert. :)

Når tenker du å starte årets sesong, eller du er kanskje igang allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Da var endelig årets fritidsfiskesesong i gang, dette ble også første fisketuren med ny-båten.

Været viste seg fra sin beste side, klarvær -3 minusgrader og til dels vindstille.

Målet med turen var i utgangspunktet å prøve å lure en sjøørret eller to, hadde egentlig ikke så veldig store forhåpninger ettersom temperaturen i sjøen fortsatt bare var rundt 3 grader.

Så etter et par timers trolling uten resultat bortsett fra en liten taregjedd bestemte jeg meg for å legge om til et annet type fiske, etter en rask forflytning lengre ut var jeg i posisjon.

Og tror du ikke, på første nedslipp og etter bare et par-tre minutter..

18022013164_zps8b09e837.jpg

Hadde selvsagt ikke med verken hytt eller kveitekrok, og den store ørrethåven ble alt for liten, kveita satt imidlertid godt og jeg lot den rase fra seg.

18022013166_zpsc8c36760.jpg

Etter et par heftige utras virket den såpass rolig at det var mulig å prøve å få den ombord, kjapt ned med neven under gjellene og ombord med den..

18022013167_zps8f8fb0aa.jpg

Rund og fin, 1,2 meter og 22 kg viste vekta etter at jeg kom kom hjem, og da snakker vi fortsatt om fisken.. ;)

Alt i alt, en fin start på sesongen og en flott innvielse av ny-skuta :)

Men neste tur skal ikke kveitekroken ligge igjen hjemme...

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vel ikke akkurat gitt noe som helst slags uttrykk for at det er 'utviklingen til storørretstammen' jeg flirer av... eller?

Nei, for å avklare litt.. Det jeg synes er veldig morsomt er at noen tror at båtens størrelse i seg selv har noen betydning for hvor mye stor ørret man får.

Jeg vil fortsatt bare ha to stenger til rådighet, og det samme hadde vært tilfelle om båten hadde vært 200 fot!

For det andre mener jeg også at det noen ganger kan være mere effektivt å fiske med fluestang, det kommer helt an på tid og sted.

Hvis noen tror at det er dagligdags med den fangsten som er avbildet i begynnelsen av tråden, må de tro om igjen, det er nemlig ikke tilfelle!

Men enkelte ganger kan man være heldig hvis man er på rett sted til rett tid, dette gjelder også for fluefiskere som står på land!

Dette er det helt sikkert andre på forumet her som også kan bekrefte.

Mvh maskinisten som på ingen måte tar ting som blir skrevet på et forum som personkritikk.

ps.om Thomas vil oppleve trollingfiske og selv se hvor tidkrevende det kan være, så er han velkommen ombord en gang det skulle passe. :)

H

Om du ikke tar innlegget (til T.W.H.) som personelig kritikk burde du klare å komme med et skikkelig tilsvar og ikke en kaffedrikkende, gapskrattende smily.

Når jeg velger å komentere smilyen begynner du med :

"Nå har jeg vel ikke akkurat gitt noe som helst slags uttrykk for at det er 'utviklingen til storørretstammen' jeg flirer av... eller?"

Den komentaren er jo totalt malplasert. Hvor i all verden har du det fra at jeg påstår at du flirer av utviklingen til storørretstammen?

Det er klinkende klart at du flirer av inlegget til T.W.H.

Jeg for min del synes trollingfisket har like stor legitimitet som elvefiske, det er bare to forskellige måter å fiske på (noe som også T.W.H. poengterer) den vesentlige forskellen er at i elva har man regler for hvor mange fisk man kan ta opp pr. døgn og pr.år.

Justisen fiskerene imellom sørger for at reglene i all hovedsak blir overholdt.

På havet er man sin egen herre. Ingen som kikker en over skuldra som i elva, og der med opp til en selv å begrense seg. Det er ei utfordring.

Når det gjelder båt kontra det å rusle i fjæra med fluestanga; hva ville du ha valgt om poenget var å få flest mulig store sjøørret?

Tunhovdfiskeren@; Eneste gapestokken som er satt opp i denne tråden er den gapskrattende smilyen til trådstarter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H

Om du ikke tar innlegget (til T.W.H.) som personelig kritikk burde du klare å komme med et skikkelig tilsvar og ikke en kaffedrikkende, gapskrattende smily.

Når jeg velger å komentere smilyen begynner du med :

"Nå har jeg vel ikke akkurat gitt noe som helst slags uttrykk for at det er 'utviklingen til storørretstammen' jeg flirer av... eller?"

Den komentaren er jo totalt malplasert. Hvor i all verden har du det fra at jeg påstår at du flirer av utviklingen til storørretstammen?

Det er klinkende klart at du flirer av inlegget til T.W.H.

Jeg for min del synes trollingfisket har like stor legitimitet som elvefiske, det er bare to forskellige måter å fiske på (noe som også T.W.H. poengterer) den vesentlige forskellen er at i elva har man regler for hvor mange fisk man kan ta opp pr. døgn og pr.år.

Justisen fiskerene imellom sørger for at reglene i all hovedsak blir overholdt.

På havet er man sin egen herre. Ingen som kikker en over skuldra som i elva, og der med opp til en selv å begrense seg. Det er ei utfordring.

Når det gjelder båt kontra det å rusle i fjæra med fluestanga; hva ville du ha valgt om poenget var å få flest mulig store sjøørret?

Tunhovdfiskeren@; Eneste gapestokken som er satt opp i denne tråden er den gapskrattende smilyen til trådstarter..

Gi deg nå da, du kommenterer jo smilyen min direkte med følgende:

''Tatt i betraktning utviklingen til storørretstammene i ditt område er det vel ingen grunn til å sette kaffe'n i halsen og gapskratte...''

Så kommentaren min om at jeg ikke har gitt uttrykk for at jeg flirer av utviklingen til storørretstammen er da vel ikke veldig malplassert?

Hvorfor nevner du i det hele tatt storørretstammen i mitt område, hvis det er klart for deg at jeg ler av noe i innlegget til T.W.H. ?

Men la oss avslutte akkurat den diskusjonen, det blir jo bare tull og flisespikkeri..

Men for å ta noe av det andre, blir mye surr med sånne diskusjoner, men likefult interessant nok så lenge vi greier å holde en god tone (det går vel relativt greit foreløpig.. he he )

T.W.H sier følgende i et tidligere innlegg ''Poenget mitt er: hvorfor drive dette type fiske der man ene og alen driver et rotteres på en skjør bestand? Har man virkelig behov for all denne fisken?'' (han sikter da til trollingfisket i forhold til fluefisking fra land)

Er dette det samme som å legitimere trollingfisket på lik linje med elv og fluefiske? (at det er to forskjellige måter å fiske på er jo en selvfølge)

På spørsmålet om hva jeg ville brukt av fluestang eller båt for å få mest mulig stor ørret..

Den var litt vrien, jeg måtte uansett først lært meg å fiske med fluestang, så hadde jo tid og sted også spilt en stor rolle og ikke minst været..

Spesielt når det kommer til sted er det ikke gitt at fiske fra båt er det beste, en kompis av meg fikk i fjor mye mere stor ørret med fluestanga si, og endatil hadde jeg betraktelig mye mere fisketid i samme område.

Men pr. i dag ville jeg nok valgt båtfiske ettersom det er det jeg behersker.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta det med teskje jeg :) Tatt i betraktning storørret-stammene i ditt distrikt er det ingen grunn til å gapskratte av inlegg som handler om moderasjon.

Det er ikke første gangen disse spørsmålene stilles. Trollingkonkuransen i Skjærstadfjorden har fått mye kritikk og det er sågar nylig opprettet en tråd om emnet, startet av en i trollingmiljøet. Den omhandler mjøsørret mener nok like aktuell over allt.

Ellers kan jeg bare vise til mitt forige inlegg om at det er lite regler og ikke nødvendigvis så mye selvjustis når man er aleine på havet, mens i elva passes man på av oppsyn og medfiskere.

Sier ikke med dette at du gjør no galt, og mener at det absolutt må være rom for trolling.

Men da er det også greit å kunne ta diskusjonen. Hadde du skrevet "dust" i stede for å bruke smilyen som på mange måter sier det samme, hadde du fått en reprimande av moderator, det har jeg nemmelig testa :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Javel.. så diskusjonen dreide seg altså ikke om hvor effektivt trolling vs fluefiske er, men om at 7 fisker delt på to mann er grådighet og at vi burde vise måtehold?

Det sies at Jesus mettet 5000 med 5 brød og to fisker, vel.. jeg har desverre ikke nubbetjangs til å gjøre det samme kunststykket.

Selvsagt er det regler for å fiske i havet, og undertegnede følger i likhet med de fleste andre disse reglene.

Jeg synes på ingen måte at T.W.H. er noen ''dust'' !

Kanskje han ikke har lest hele tråden og fått med seg at vi var to på tur, kanskje det samme er tilfelle med deg Maritim?

Hvor går grensa for hvorvidt man viser måtehold eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.