Gå til innhold
Fiskersiden

maskinistens bilde / fisketråd


maskinisten
 Share

Recommended Posts

Nybåten heretter kalt 'Walter Trout' hadde fått de første timene og ferdig innkjøringsprosedyre fullført, det var på tide med service og oljeskift.

Yr.no ble gransket med argusøyne med tanke på turen til forhandleren, som i normal marsjfart var beregnet til ca 2 timer og 45 minutter, men det var også andre tanker som trengte seg på..

Tanken på store blanke og feite fisker med svarte prikker, det måtte da vel la seg gjøre å få lurt en sånn kar..

Den 3. mars virket meldingen på yr.no lovende, 4 sekundmeter vind og 3-4 blå ble det lovet..

Celine2 var også klar til dyst, og inspeksjon av 'Walter Trout', avtalen var at jeg skulle plukke han opp så snart servicen på båt og motor var gjennomført, det måtte da vel bli et par-tre timer med fiske før jeg måtte begynne å tenke på hjemveien..

Klokka var ti på 4 på morgenen, fanden hadde ennå ikke fått sko på føttene, maskinisten derimot var klar som et egg.

Ned i havna og starte opp motor og varmeapparat, klokka var blitt halv fem og vinduene var tinet og motoren varm, må inrømme at jeg var en smule spent på turen.

Det var stille og fint vær da jeg satte kursen ut havna, og skuldrene senket seg litt.

Men hverken Adam eller maskinisten skulle så visst ikke få tilbringe så veldig lang tid i paradis, etter en halvtime frisket vinden på og farten måtte senkes til under 10 knop, det er kjedelig når planlagt fart skulle være rundt 25 knop.

Det ble mye sjøsprøyt, og jeg priset meg lykkelig for at webastoen greide å holde vinduene såpass varme at ikke sjøsprøyten frøs.

Glad og glad fru blom, det ene ukvemsordet avløste det andre, nesten i takt med stampingen.

Glede er vel heller ikke riktig betegnelse på det jeg følte etter ca 1 1/2 time, kjente at det med ett ble litt kaldere og sikten igjennom frontvinuet ble dårligere...

Prøvde å starte webastoen igjen, med det resultat at kartplotteren også slo seg av pga. spenningsfallet som oppsto da.

Heldivis var det da blitt lyst, krysset/stampet over Beiarkjeften og fikk da ly og stille igjennom Sundstraumen, dro på litt ekstra for å ta inn litt tid, og med 28,5 knop så Jeg straks litt lysere på tilværelsen.

Men så var det det med paradiset og varigheta på oppholdstillatelsen der..

Fra Saltstraumen og innover blåste det ganske godt rett imot, og viskeren jobbet saktere og saktere, men greide heldigvis å holde såpass råk i frontruta at jeg så sånn høvelig hvor jeg kjørte.

Ankom Fauske 5 minutter etter avtalt tid, hadde da brukt 1 time og 20 minutter lengre enn jeg i utgangspunktet hadde regnet med.

Jeg følte meg tross alt ganske heldig, og ikke minst glad for at jeg startet tidlig for å ha litt tid til uforutsette ting..

Servicen gikk greit, men litt ekstra tid gikk med til feilsøking av ladeproblemet på forbruksbanken, det viste seg at en kabel til et skillediode/rele var montert feil vei.

Walter Trout ble bunkret opp og sjøsatt, satte fart mot møteplassen der Celine2 ventet, vinden hadde løyet noe men vi bestemte oss for å prøve etter Sjøørreten.

Hadde på forhånd ikke tenkt å drøye fisket så lenge med tanke på hjemturen og dagslyset, men sånn skulle det ikke gå..

Vi fikk først noen fine torsker, som viste seg å være fulle av småsild, troen på at noen av de blanke med sorte prikker også jaktet i området.

Timene gikk og det begynte å bli litt mørkere, men fortsatt lyst og fint bare litt til nå.. he he

Vinden hadde løyet en god del mere, så plutselig smalt det til på stanga til Celine2, hva var dette.. Denne oppførte seg ikke bare litt annerledes enn de torskene vi hadde fått, kan det være en liten sei?

Fisken kom opp i overflaten, vi så først en finne og ryggen men det var blitt såpass skjømt at det ikke var godt å se hva det var på lengre avstand.

Fisken kom etterhvert nærmere båten, ja så fan, det er en blank fisk, brukbar størrelse er det også sier jeg, den er over 4 kg sier jeg bestemt.

Celine2 var i ekstase, dette var morro, årets første sjøørrethugg på trolling.

Nei fan, den fisken må da være bortimot 6 kg, utbryter jeg mens jeg klargjør håven, nei tror du den er så stor da gliser Celine2, ja visst fan nærmest roper jeg.. he he

Akkurat nå var alle problemene og tankene på den miserable turen nordover i løpet av natta glemt!

Håvet fisken, og snart lå den på dekk, fram med vekta.. 7,15 kg!

Bra start på årets sjøørretfiske sesong.

Celine2 og årets første ørret :)

04032013171_zps1a4b85e4.jpg

Men svarte heller, fikk ikke hele fisken med på første bilde :fish:

04032013172_zpsc3f6ff01.jpg

Vi dorget videre, og planen med å få dagslys på hjemturen var glemt, det ble ikke flere fisker denne gangen, men alt i alt var det en fin start på ørretsesongen :D

Tror klokka var rundt 18:30 da jeg satte kursen hjem, fikk intrykk av at Celine2 likte båt og utstyr forøvrig og hadde det forhåpentligvis like trivelig som meg, hva ørreten tok på er det sikkert mange som lurer på.. men det er en hemmelighet, min munn er lukket med syv seil.. :iiam: He he

Kanskje Celine2 vil røpe hva som var i enden av snøret?

Takk for laget i denne omgangen Celine2, håper at vi kan gjenta suksessen igjen om ikke alt for lenge, men jeg vil nok vente til det blir litt lengre dager, å kjøre båt i mørket er ganske så slitsomt over såpass lange turer.

Endret av maskinisten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

'Walter Trout' hvilket fantastik navn.Båten er utrolig flott ikke minst er detaljer som marsenisten har klart tenkt i gjennom meget flott gjennom ført.Båten er vel hva en kan kalle en drømme båt .Autopilot ser jeg er et must etter turen med maskinisten. gjør at fiske blir nesten som en drøm.

Kveita var vel den som skule prøves på denne turen ,men været satte en grei stopper for det.Sjøørreten skule heller utfordres sett i etter tid var vel dette et god valg.Hva som ørreten tok på forblir en hemelighet til etter konkurrasen i mnd.skifte mai/juni etterv den skal jeg gjerne gi fra meg hemeligheten

Tror nok det var litt tilfeldig at jeg var den heldige denne gange den rollen vil nok forandre seg til neste gang som ikke blir så alt forlenge til vil jeg tro.

Når jeg kommer jeg nedover da skal vi ta storkveita som ligger å venter på en lur plass som vi skal finne.Da skal det bli litt merre bilder å film folkens ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge hatt 'Walter Trout' som en favoritt til navn på båten, turen i går bare forsterket og avgjorde den saken :)

Har funnet ut hvor jeg skal bestille navnemerker som vil passe til båten, tror det blir fint.

Det er en del fine kveite plasser her i området, så jeg har god tro på at vi skal få lurt ei kveite eller to :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi for ta dåp på båten når jeg kommer nedover.Er vel ikke merre en ei uke til usa pakka kommer,tar sikkte på at vi finner noen godværs dager i forbindelse med henting av pakken.

Mange som likte størrelsen på sjøørreten kan jo koste på meg og skryte litt av siste i tatt i juli 2012 den var 8.5 kg så starten på 2013 lover god.

Eller har jeg en avtale med ei stor kveite der inne som har rasert et par stenger de siste årene ,sist på kveite og sjøørret konkurransen 2012 ble en kar fri for braid da stor kveita tok turen utover på dypet,utstyret han brukte var ikke av noe dårlig kvalitet.Så da er vel målene for 2013 gitt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt tenkes at det blir et lite vær skifte rundt den tida, ser det meldes brukbart vær mot slutten av langtidsvarselet på yr.no.

Stengene, er kommet til Norge, men det går vanligvis noen dager med toll osv..

Tror du stiller med sterke kort om du får stortøtta på med de nye snellene dine, den daiwaen oste av kvalitet, og den rømmer vel mange meter med braid også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med kanonstart på sesongen !

Nydelig fisker !

Velfortjent når man trosser kulda og vinden :)

Syntes dere skal holde det hemmelig hva dere fikk fisken på....også videre i sesongen !

Og til så mange som mulig.

En kjenning var innom Løvold og fikk høre om denne fiskehistorien og hva den ble tatt på osv... Praten går fort!

Skitt fiske videre :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene dagen er som regel ikke lik den andre, det vil hele tiden bli prøvet 'nye' ting, enkelte ting får man fort trua på, mens andre ting man tester kanskje (ufortjent) fort blir glemt.

Har erfart at før man gjør seg opp en mening om hvorvidt noe er effektivt, brukbart eller ikke, så må man bruke tid og ikke minst så bør man gi tingene en sjanse under forskjellige forhold.

Den virkelige utfordringen er de dagene da 'ingenting' ser ut til å virke, og merkelig nok er det nettop de dagene som skaper de gode dagene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Sløyebord må man ha i båten, har laget et av polyetylenplate på 75x45x3 cm, to stk. nedfellbare rustfrie hylleknekter, et par rørklammer, et par gummiknotter og skruer.

16042013198_zps019d7393.jpg

16042013195_zpsd47ffe42.jpg

16042013197_zps824fb28c.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Klargjøring til helga og kveite/sjøørretkonkurranse, har hatt et (sakte) gående prosjekt med støyping av trolling lodd.
I går ble det litt fart på sakene, og første loddet er ferdig, skal ta med et par-tre lodd til helgas konkurranse for testing.
Loddene er på 7kg som er en fin allround størrelse, de har 2mm rustfri styrefinne og 2,5mm festeøye også i rustfritt materiale.

04062013233_zpsbe443ec8.jpg

Da er det bare å ønske alle som skal delta i konkurransen lykke til, og håpe at værgudene gir oss ei fin helg. B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter en god natts søvn er det vel på tide med en oppsummering, samt litt bilder fra turen og konkurransen som var i helga.

Jeg startet hjemmefra torsdag morgen rundt klokka 7 etter å ha bunkret opp med bensin og klargjort båten for turen.

Været kunne ikke vært bedre, 16-17 grader og sol på mårran og økende temperaturer utover dagen.

På tur nordover, som vanlig igjennom meløysundet.

06062013235_zps77528c63.jpg

Godt driv

06062013236_zps082962b0.jpg

Her har jeg passert Rota i bakgrunnen.

Rota er med rette godt kjent og beryktet av sjøfolk, for at det til tider kan være mye sjø og straumskavler der, men i dag er det så flatt og fint som det kan bli :) , dette er også siste rest av Meløy kommune mot nord.

06062013238_zpsbe6ff9e6.jpg

Sørfugløy speiler utover Fugløyfjorden i mårrasola, øya er i dag fraflyttet, men det er mange som tilbringer store deler av sommeren i feriehus og hytter der, og det kan man godt forstå på sånne dager, flere fine sandstrender og ikke minst mange potensielle plasser å fiske etter kveite.. hmmm.

06062013237_zps478e95a2.jpg

Så var det anløp av Våg på Sandhornøya, her ligger Walter Trout og lurer på om det blir noe mere 95 oktan suppe å få..

06062013244_zpsffdb31a0.jpg

Joda, sånt har de godt tilrettelagt på Våg, pumpe med kortautomat rett ved nedgangen til gjestebrygga, maskinisten må også ha litt drivstoff, men butikken åpnet ikke før klokka 10.

Da ble det godt over en times venting, men hva gjør vel det med sånne fasiliteter og godt vær.

06062013249_zpse7edfc37.jpg

Butikken åpnet, og det viste seg at de hadde ferskt drivstoff til maskinister av topp kvalitet.

06062013252_zps40b22c8e.jpg

Så over til noe annet, endelig fått ut bruket, nå er det bare å vente...

06062013250_zpsbea43573.jpg

Blir det noe fisk å få..?

Joda, det var ikke helt fritt, første som meldte seg på var ei lita kveite på rundt 80 cm, denne fikk leve videre, det er noe annet jeg fisker etter i dag.

06062013253_zps2de8e455.jpg

Etter en heftig kamp, sto det 1-0 til ørreten, den tok med seg apexen og borte var den, hadde den på rundt 10 meters hold, trodde den begynte å bli ferdig, men der tok jeg feil gitt..

Ble nok for tøff med bremsen, og en mulig 10+ ørret vant.

Heldigvis var det flere ørreter i fjorden, her en som jeg om bord veide til 6,5kg.

Fin fisk, men det skulle senere vise seg at vekta mi viste for lite i forhold til vekta de brukte under helgas konkurranse, den riktige vekta er nok faktisk rundt 7 kg, og dermed en k-faktor på rundt 1

Fikk også en mindre på rundt 2,5-3 kg

06062013255_zpsdac04089.jpg

Utpå torsdagskvelden fikk jeg besøk av en fiskesugen Celine2, det ble fisket utover senkvelden/natta til klokka 01, men fisket var dessverre tregt og det ble ingen videre uttelling.

Dagen derpå etter tok jeg løs tidlig her skulle det fiskes så mye som mulig..

Første ørreten var noe over 3, den andre noe over 4 kg, den tredje mellom 3,5 og 4 kg.

Brukbar 'treningsøkt' før konkurransestart på kvelden.

07062013258_zps8a1b721a.jpg

Konkurransen skulle starte klokka 19:00 med påmelding fra klokka 17:00, gikk inn til kai klokka 17 og slo av en prat med andre deltakere og representantene fra Komplett Fritid som var arrangørene, var faktisk lenge usikker på om jeg skulle delta på konkurransen, men etter en liten konferanse med kompisen som var på tur til kvelden ble vi enige om å delta.

Spanderte så på meg en liten time på rygg før jeg begynte å fiske, og dro ut 20:30.

Det skulle vise seg at fisket under selve konkurransen ble treigt for vår del, ingen fisk på åpningskvelden eller den påfølgende natta.

Andre båter meldte også om tregt fiske, men noen fikk da en og annen ørret.

Vi tok oss et par tre timer på rygg utpå morgenen, og gikk så ut igjen rundt klokka 8 om lørdagsmorgenen.

Storseien hadde tidligere meldt sin ankomst og flere store eksemplarer tok villig det den ble servert, denne var nesten 1,2 meter lang.

09062013261_zpsa67808d4.jpg

Utpå lørdagskvelden rundt klokka 18:15 fikk jeg endelig et skikkelig hugg, fisken var i likhet med de andre jeg hadde fått ganske så motstridig, synes faktisk at fiskene jevnt over var mere kampvillige enn turer jeg har hatt tidligere, det kan nok ha noe med det varme vannet å gjøre, det hadde jo vært en lengre varmeperiode og vannet i overflata var enkelte steder helt opp i 18 grader.

Fikk til slutt fisken i håven, og veide den.. på meldinga skrev jeg ca 6,25kg, sendte også en tekstmelding til et par andre båter som jeg hadde avtale om gjensidig oppdateringer med.

Fikk gratulasjoner tilbake, og antydninger om at den nok var brukbart høyt opp på lista, hadde på det tidspunktet hørt at flere fisker på over 6 kg var meldt inn, så jeg tenkte ikke så mye mere annet enn at jeg drar ikke av gårde med noen premie med denne.

Men en meget flott fisk var det i hvert fall, og godt fornøyd var jeg uansett, turen var jo berget for lenge siden for min del.

08062013260_zps00681b9b.jpg

Det ble en ørret til på bortimot 5 kg noe senere, men så var det bom stopp for vår del.

Søndag morgen rundt 04:30 gikk jeg inn sånn at kompisen fikk seg 3-4 timer ro og søvn, jeg bestemte meg for å kjøre på videre.

Kunne nok uansett lagt i ro jeg også, for det ble ikke noe mere nå heller.

Hentet kompisen halv åtte og satte kursen ut igjen, tok en rute utover fjorden, noe som ikke ga noe som helst resultat.

Det var ca en time igjen av konkurransen og satte kursen over fjorden mot havna, konkurransen hadde nok vært en skuffelse for kompisen jeg hadde med i båten, det hadde ikke blitt annet enn storsei på hans stang foreløpig, men så..

Med bare 30 minutter igjen av konkurransen kom hugget, det var litt merkelig, fisken gikk litt ned først, ***** storsei igjen tenkte vi.

Men så kom den opp, og viste seg, ørret på bortimot 6 kg og alle sorger var glemt, ørretfiske er jo artig allikevel :)

Vi gikk så inn til havna for å se på premieutdelingen og snakke med andre fiskere.

Jeg ble en smule paff da navnet mitt ble nevnt da 3. plassen skulle deles ut, faktisk så paff at jeg ikke fikk med meg hva den egentlige vekta på ørreten jeg meldte inn var.. :lolu:

Jeg er uansett strålende fornøyd med at jeg i hvert fall ikke har kastet skam over navnet på båten min ( Walter Trout ) B)

Ekstremt artig og vel fortjent var det også at Celine2 endelig stakk av med førstepremien, med en ørret på 8,55kg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt att du ble uttelling :) så fine ut disse loddene du har laget!

Vil slenge meg med på att fiskene har vært mange hakk vassere i kamp i år iforhold til i fjor :)

Velfortjent plassering til deg, du var i felten ofte :).

Vi fisket relativt lite, kansje 14 timer. Fredag var kaldt i åpen båt og bremset helga litt der, men det var en fin helg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.