Gå til innhold
Fiskersiden

Biltema sitt sett?


Ola96
 Share

Recommended Posts

Du har et poeng i at det nødvendigvis ikke trenger å koste skjorta for å få til et fint fungerende fiskeutstyr. Det viktigste er at man tilpasser utstyret slik at det matcher fisket man ser for seg å bedrive.

Alikevel vil jeg aldri oppfordre noen å kjøpe disse "plastikksettene" som selges hos Biltema, SparKjøp og tilsvarende. De er laget utelukkende for lav pris og har svært variabel, ofte sviktende kvalitet. Mitt synspunkt deles også klart av konklusjonene når slike sett opp igjennom årene har vært testet under praktisk fiske.

Hvor mange ødelagte fisketurer, brustne barnehjerter og triste utfall på storfisken "som glapp" tror du det er for hver sensasjonshistorie om 7-åringen som tok storlaks med OttoOter?

Når vi greier å legge flere tusen kroner i året på smartphones, take-away pizza, hjemmekinoanlegg og duppedingser til bil,båt og hjem - opplever jeg det som lite smart, ja direkte teit å insistere på å spare noen hundrelapper på fiskeutstyret. Her har du jo aldri bedre kvalitet enn det svakeste ledd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt om fiske hadde en test av diverse billigutstyr for en tid tilbake. Såvidt jeg husker fikk settet fra Biltema totalslakt (korriger meg gjerne). Spesielt er det de aller blligste snellene som svikter når det gjelder mest. Bruk heller pengene på ei snelle til rundt 500,- og teip den om ikke annet fast til ei bambusraie.

Fant testen: http://www.klikk.no/helse/dinkropp/friluft/article354131.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en nykommer på forumet kan komme med et råd, så må det bli å se på fiskesettene som selges på XXL Sport. Her føler jeg man får mye for pengene, iallefall om man ikke fisker så voldsomt ofte.. Har testet både Ørret, Sjøørret og Laksecomboen der. Havfiskesettet får trekk for den uholdbare snella Mitchell Riptide;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg så blir fiskeglede å få fisk .. jeg får ingen glede av å ha den dyreste snella ved elvekanten.

Det er da ingen som sier at du skal ha den dyreste snellen i elva - du oppfordres bare til å la være å kjøpe uansvarlig dårlig utstyr. Det er ment som et godt råd til deg som har bedt om nettopp det...

Selvsagt kan du fiske og ha det kjekt med dette utstyret som med alt annet, men den dagen snellen står i syv steiner med fin fisk i andre enden blir det ikke så gøy - hverken for deg eller for fisken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ei snelle koster kr 200 på Feltema, kan det enkelt kjøpes ei for eks Shimano alivio eller tilsvarende på tilbud i de fleste sportfiskebutikker ;) å dette gjelder nok også fiskestenger å snøre/sene :)

Å ha den dyreste snella gir ikke automatisk mer fisk, men at fisket ikke blir en annen opplevelse med gromt utstyr er udiskutabelt ;)

Har selv for morroskyld vært på Biltema å sett på fiskeutstyr der, dette mener jeg blir Feltema i sportfiske sammenheng :)

Men igjen,min mening om saken :)

Endret av BGA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet i hvertfall en ting..

Hadde jeg kjøpt noe veldig billig utstyr.. og mistet "stor fisken" hadde jeg aldri tilgitt meg selv.

Å selv om jeg kanskje ikke hadde fått den opp på skikkelig utstyr.. så hadde jeg skyldt det på utstyret :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt disse setene til gutungene mine http://www.jula.no/haspelsett-770124 og må si jeg ble paff over hvorgode disse var. Hadde ikke trodd at det skule være det helt store, men de kaster laaaangt og snellene er tighte. Veldig bra opplegg av sen, bruker 0.15 fireline. Det har nesten godt så langt at jeg selv muligens invisterer i en slik stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt disse setene til gutungene mine http://www.jula.no/haspelsett-770124 og må si jeg ble paff over hvorgode disse var. Hadde ikke trodd at det skule være det helt store, men de kaster laaaangt og snellene er tighte. Veldig bra opplegg av sen, bruker 0.15 fireline. Det har nesten godt så langt at jeg selv muligens invisterer i en slik stang.

Jula selger ihvertfall ett kjent fiskemerke :)

Ikke rart det "funker" da.

Jeg vet ikke hva biltema selger, men jeg tenker det er ett ukjent merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor mange må miste sin livs fisk på grunn av for dårlig utstyr? hvorfor kan ikke folk bare heller legga inn 300 kr ekstra for og redde drømmefisken sin? men seff ser jo at du ikke gidder og kjøpe beste eller bra utstyr for og fiske abbor men så fort du får lyst til og fiske gjedde eller noe annet større må du gå til investering i litt bedre utstyr!! ikke tenk så mye på lommeboka tenk eller på den fisken som kansje dauer på grunn av at du hadde for dårlig utstyr!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du fisker i en liten dam med relativt små fisk ville jeg kjøpt meg et rimelig ultralett sett :) gir mye større fiskeglede med lett utstyr. det blir som når jeg var i Vesterålen forrige uke og fikk noen 2-3 kilos sei. fisket med en heisekran av en stang så det var rimelig kjedelig. byttet til stanga jeg pleier og bruke til gjeddefiske og det blir mye bedre. hvertfall min mening da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kjøpte biltema sitt største hav sett for og ha ei ekstra stang i båten viss eks. jentungen/kjærest skulle heller prøve stang istedet for harpene di brukte.

stanga har aldri tatt annen fisk enn makrell og et par småsei og totalt så er jeg rimelig sikker på at det ble mindre en 50 fisk før snella ga seg og ikke klarte å holde på bremsen lengre.

så kjøp heller fiskeutstyr av noen som vet hva di selger for di store kjedene vil alltid kunne presse frem billigt utstyr av kjente merker men som seriøse fiskeutstyrs foretninger sier nei til å selge pgr di må som regel svare for seg viss di selger dritt. på jula og biltema og den type har sansynlig du bedre peiling på fiske en han som eventuelt skal høre på hva du ikke er fornøyd med.

jeg syns og d er en tanke å prøve å støtte spesial varehandelen så mye en kan om vi vil forsette å ha butikker av den typen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjems litt :blush: , men det gjelder å lese hvor det er postet henn.. Har hatt gleden av å kaste med biltema settet..Stanga er helt uten rygg litt slarkete og vinglete. Snella er langt under pari, slarkete ,ikke nok kapasitet til med følgende bakline og ikke vært plastiken den er laget avrett og slett dritt..Snøret er helt ok. Har kastet ut hele snøre lengden og en del av baklina, så det går ann å kaste med.Dog ikke det enkleste viss du er nybegynner Ps jeg har kastet med kosteskaft med på teipete ringer på og er ikke akurat nybegynner for å si det sånn..Skal ikke kjøpe dette settet til noen av sønnene mine heller, med noe som er noen hakk bedre. Det er kun snøret som får bestått i min egen test. Håper det er litt oppklarende sats heller på et annet sett der du får noe mer for pengene.......

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.