Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan kaste lengst mulig? Stanglengde osv


Fi5kuS
 Share

Recommended Posts

Heisann!

Kjøpte ei ganske lang stang ifjor (Shimano 3-14gram) som selgeren mente jeg skulle klare å kaste langt med. Små spinnere på 7-10 gram derimot går sjelden langt. Jeg bruker ei ganske bra Shimano-snelle med 0.20 snøre, som forøvrig ligger helt ute på spolen slik at det ikke er noe problem! Derimot ser jeg andre (bl.a Lars Monsen) som benytter små, korte, og stive stenger kaster små spinnere milevis. Hvordan er dette mulig?

I tillegg skal jeg kjøpe en stang med større slukvekt (15-25g), men da noen anbefaler meg å kjøpe ei kort og stiv stang, så anbefaler selgeren meg å kjøpe ei lang og relativ myk stang. Hva mener dere? Målet er selvsagt å kaste lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3-14gram ville jeg valgt en 7-8fots stang og til 15-25 gram en på 9-10fot. Grunnen til at den lange stanga ikke kaster så langt er nok aksjonen, velg en stang med toppaksjon hvis du vil kaste lengst mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multien kan med fordel ha en teipbit eller litt mono i bunnen på snella. Både for å fylle opp, og for å hindre at den roterer rundt på spolen. 0,10 eller kanskje 0,12 er mer enn nok, 0,15 blir overkill. :)

Stengers aksjon har mye å si for kastelengden. En stang med toppaksjon er en stang som bøyer seg vesentlig mer i tuppen enn videre nedover ved en gitt belastning. Stenger med halvaksjon bøyer seg lengre nedover og stenger med full-/ bunnaksjon bøyer seg hele veien ned til håndtaket ved samme belastning. Toppaksjonen kaster lengre, rett og slett fordi at det er mindre masse som beveger seg, noe som gir en raskere bevegelse i stangtuppen og derfor høyere fart på spinneren din i kastet. Dessverre er det mer kostbart å lage (gode) stenger med toppaksjon, og det betyr at du i praksis må opp mot et par tusen kroner og oppover før stengene virkelig kan kalles "toppaksjon".

Rimlige lange stenger ender fort opp med å bli det jeg kaller "slaskeraier", så legger man litt mindre penger i stengene er det lurt å holde seg til litt kortere stenger.

Så i prinsippet kaster en lengre stang også spinneren din lengre, men i praksis må du også opp i pris kontra kortere stenger. Ingen gratis lunsj her heller med andre ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.