Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til snikksnøre


I love fiske
 Share

Recommended Posts

Hei trenger hjelp til å vite hvor det er bra å legge snikksnøre(vil ungå svarthå pigghå og hågjell

Her er et tips..... La være å gjøre det... Har ingenting med fiske å gjøre, og tar livet av mye undermåls fisk....

Kjøp deg en stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

visst du e ute etter stor fisk f.eks brosme,lange og torsk på djupnet, bruk store sirkelkroka då klare ikkje haiane å hekta seg so godt på ;)

sniksnøre har nåke med fiske å gjera, berre ein litt annen versjon av harpesnøre kan du sei !

pigghå, svarthå og hågjel kjem ofta i stima, vent 1-2 måneder so e dei muligens vekk ;)

Endret av Benjamin Elska Kyr Borslid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et tips..... La være å gjøre det... Har ingenting med fiske å gjøre, og tar livet av mye undermåls fisk....

Kjøp deg en stang.

Et sniksnøre har vel rundt 4 til 6 kroker hver. Så jeg ser ikke sniksnøre som den store stygge ulven på noen måte. Jeg vil faktisk mye heller at hobbyfiskere setter det enn garn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snøre som står i vannet i mange timer med fisk hengende på, har ingenting med fiske å gjøre....Bar tull... Bruk heller tiden på å fiske istedet :)

Et sniksnøre har vel rundt 4 til 6 kroker hver. Så jeg ser ikke sniksnøre som den store stygge ulven på noen måte. Jeg vil faktisk mye heller at hobbyfiskere setter det enn garn

Jeg vil vel at de ikke setter noen av delene, og håper på en lov som nekter vanlige folk retten til å fiske med garn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snøre som står i vannet i mange timer med fisk hengende på, har ingenting med fiske å gjøre....Bar tull... Bruk heller tiden på å fiske istedet :)

Jeg vil vel at de ikke setter noen av delene, og håper på en lov som nekter vanlige folk retten til å fiske med garn.

Da kjem alldrig te å komma ein lov so seie at fritidsfiskara ikkje for lov te å fiska med garn. garnfiske har vert lov i øve hundre år og er ein fin fiskemetode !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et snøre som står i vannet i mange timer med fisk hengende på, har ingenting med fiske å gjøre....Bar tull... Bruk heller tiden på å fiske istedet :)

Jeg vil vel at de ikke setter noen av delene, og håper på en lov som nekter vanlige folk retten til å fiske med garn.

Dream on du....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snipp snapp snute, snikk snakk snøre. Hågjel og svarthå er vriene å unngå. Det fikk vi ikke minst merke da vi under håkjerringfiske på over 600 meters dyp med Owner Super Mutu str 14/0 (det er digre kroker!) fikk nevnte arter klokkereint kroket i kjeften. Men med stang der det fiskes noe mer bevegelig har man muligheten til å nærmest dra agnet ut av kjeften på dem om man kjenner de er bortpå. Men om lukta av agnet har tiltrukket seg en stim av dem er det vrient å komme unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følg med på flo og fjære. finn en skrent eller en kolle under vann. se hvordan strømmen går forbi den . sett sniken så strømmen fører den langs kanten uten og føre den iså den setter seg fast. la den gjerne drive en liten stund 15-30min og trekk den å kjør tilbake til start.

dette er en måte og sette snik på. men da den er driftende så bør du holde den under oppsikt.

du kan også seff sette den så loddet ligger på bunn.

å si dette ikke er fiske på lik linje med stangfiske er bare dumt. ja det er en annen type fiske.

men det er en gammel fiskemetode som jeg på lik linje med garn, teiner og ruser mener bør holdes i hevd. samme med line.

blir ganske trangsynt å mene alt skal forbys bare fordi en selv ikke driver med det eller liker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

følg med på flo og fjære. finn en skrent eller en kolle under vann. se hvordan strømmen går forbi den . sett sniken så strømmen fører den langs kanten uten og føre den iså den setter seg fast. la den gjerne drive en liten stund 15-30min og trekk den å kjør tilbake til start.

dette er en måte og sette snik på. men da den er driftende så bør du holde den under oppsikt.

du kan også seff sette den så loddet ligger på bunn.

å si dette ikke er fiske på lik linje med stangfiske er bare dumt. ja det er en annen type fiske.

men det er en gammel fiskemetode som jeg på lik linje med garn, teiner og ruser mener bør holdes i hevd. samme med line.

blir ganske trangsynt å mene alt skal forbys bare fordi en selv ikke driver med det eller liker det.

Når fisken må henge i flere timer på en krok fordi fiskeren synes det er gøy å sette snik..... Flere av disse blir jo spist av andre fisk mens de henger der... Kall det fiske dem som vil.. Men det blir vel helst dumme eller trangsynte mennesker som er mot dette vil jeg tro. Og hobbyfiskere som fisker med garn tar livet av alt for mye fisk som er under målet, eller arter som ikke blir brukt til matauk....

Nei, garn er for yrkesfiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når fisken må henge i flere timer på en krok fordi fiskeren synes det er gøy å sette snik..... Flere av disse blir jo spist av andre fisk mens de henger der... Kall det fiske dem som vil.. Men det blir vel helst dumme eller trangsynte mennesker som er mot dette vil jeg tro. Og hobbyfiskere som fisker med garn tar livet av alt for mye fisk som er under målet, eller arter som ikke blir brukt til matauk....

Nei, garn er for yrkesfiskere.

Siden du har satt deg på moralens høye hest... Hva er mest umoralsk; sette en snik og "plage" 5 fisk en time, eller være aktiv stangfisker å "plage" tusen fisk i tre min. i snitt. Vi snakker da om henholdsvis 5 timer effektiv "fiskeplaging" med snik, og 50 timer effektiv "fiskeplaging" med stang.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter sniksnøre primært for det å fiske med garn på sørlandet om sommeren. Gir for mye jobb i forhold det man kan få av brukbar matfisk. Samt at bifangst av småtorsk og annen fisk under minstemålet er for høy. Jeg skal være enig i at det å sette sniksnøre kanksje ikke faller under definisjon av sportsfiske men mer matauk. Og jeg har sikkret meg mye fin stor torsk på den måten. Sniksnøre er totalt sett en mer MYE skånsom måte å fiske på sett i forhold til garn. Og jeg kan ikke se noe som helst problem i at jeg har rundt 16 kroker dinglene ute natten over. Da har jeg mer problemer med hundrevis av meter med garnlenker. jeg kan faktisk støtte et forbud mot garn for alle andre enn registerte yrkesfiskere. Si fra slutten av til til slutten av august. For dette er det mange gode argumenter. Men det vil være for langt å gå hvis man ønsker å sette ned foten for matauk med beskjedent antall fastsående kroker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor sa jeg sniken skal stå i flere timer?

er det bedre å plage fisken bare for morro få ett bilde åsså slippe den eller faktisk holde tradisjoner i hevd samtidlig som en skaffer seg mat?

størrelse på fisken i garn regulerer en mye med maskestørrelse. men ja noe minstemål ryker. men hvordan regulerer du det med minstemål når du fisker med stang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å "holde tradisjoner i hevd" er ikke et argument for noe som helst, uansett.

Ved stangfiske reguleres dette med minstemål ved å slippe fisken skånsomt ut igjen, noen ryker allikevel.

Når det er sagt ser jeg ikke noe galt i et sniksnøre, selv om det ikke apellerer til meg.

Gutten spør om råd for å unngå pigghåen. Pigghåen er en fredet art og vi får heller gi trådstarter kreditt for å bry seg om dette i stor nok grad til å spørre.

Havfiskeforumet er neppe beregnet på spørsmål om sniksnøre, line eller garn.

Med det i tankene er det naturlig at svar som "kjøp stang" dukker opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har satt deg på moralens høye hest... Hva er mest umoralsk; sette en snik og "plage" 5 fisk en time, eller være aktiv stangfisker å "plage" tusen fisk i tre min. i snitt. Vi snakker da om henholdsvis 5 timer effektiv "fiskeplaging" med snik, og 50 timer effektiv "fiskeplaging" med stang.....

Den dagen jeg kommer opp i tusen fisk skal jeg gi beskjed her. Du må i hvertfall sammenligne epler med epler hvis du skal bruke tall.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen jeg kommer opp i tusen fisk skal jeg gi beskjed her. Du må i hvertfall sammenligne epler med epler hvis du skal bruke tall.

Dette var et "filosofisk" spørsmål, og da er det hensiktsmessig å sette ting på spissen, desuten er ikke tusen fisk noen umulighet, sjekk 0-1000 tråden på "Vestlandet"'. Ellers har jeg ingen problemer med at en fjortis bruker havfisketråden til spørsmål rundt fiske med snik. Folk som kan havfiske, vil sitte på kompetanse som kan brukes i snik-sammenheng.

Synes det er hyggelig jeg, at ungutta er utpå og fisker, stang eller ei. Trur fangst på snik er et mye sterkere insitament til å ta opp orntlig havfiske en surmaga komentarer her på forumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har satt deg på moralens høye hest... Hva er mest umoralsk; sette en snik og "plage" 5 fisk en time, eller være aktiv stangfisker å "plage" tusen fisk i tre min. i snitt. Vi snakker da om henholdsvis 5 timer effektiv "fiskeplaging" med snik, og 50 timer effektiv "fiskeplaging" med stang.....

Det er mange som setter snik over natten, og det vet du godt....Men nå er jeg engang sportsfisker og synes redskap som ikke fiskes aktivt har lite med fiske å gjøre.. Det er min mening, og den har jeg rett til å ha.... Når det gjelder fritidsfiskere og garn, så står jeg for det jeg sier at det burde kommet et forbud.... Det er alltfor mange som bruker garna feil, eller bruker feil garn og ikke minst setter dem for grunt.... Er nok derfor jeg har så sterke følelser rundt temaet.. Har trekkt endel ulovlige garn i min tid, og det blir sikkert flere.....

Ellers er det jo selvsagt veldig positivt at ungdom bruker fritiden sin på havet.. Men jeg hadde helst sett at det var med stang og snelle da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du har satt deg på moralens høye hest... Hva er mest umoralsk; sette en snik og "plage" 5 fisk en time, eller være aktiv stangfisker å "plage" tusen fisk i tre min. i snitt. Vi snakker da om henholdsvis 5 timer effektiv "fiskeplaging" med snik, og 50 timer effektiv "fiskeplaging" med stang.....

Potensielt en god argumentsmodell dette, men da kan man jo si det slik at istedet for at disse forferdelige jaktlagene sitter i skogen å plager elg og hjort osv. i hundretalls kan de sette ut 10-12 bjørnesakser da er det mye bedre for da plager man jo få dyr over lengre tid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får sansen for sportsfiskets gleder fremfor yrkesfiskerens metoder :)

mitt fiskeliv ble ihvertfall vesentlig rikere da jeg kvittet meg med liner,garn og hele skiten,og kunne konsentrere meg om kvalitet fremfor kvantitet :)

Jeg deler Areas synspunkt om at garnfiske bør forbeholdes yrkesfiskere. og selv de burde få mer restriksjoner ;)

skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potensielt en god argumentsmodell dette, men da kan man jo si det slik at istedet for at disse forferdelige jaktlagene sitter i skogen å plager elg og hjort osv. i hundretalls kan de sette ut 10-12 bjørnesakser da er det mye bedre for da plager man jo få dyr over lengre tid :D

Med en vesentlig forkjell, bjørnesaks er strengt forbudt :)

Spøk til side grunnen min for å argumentere i denne tråden er ikke at jeg er så innmari fan av snik-fiske. Jeg mener derimot det blir feil å be gutta om å slutte å sette snik og kjøpe seg havfiske utstyr. Er ikke alle som kan gå rett i butikken å kjøpe utstyret når de måtte ønske det.. Snik er loveli, enkelt og gjør ikke mer skade en annen redskap slik jeg ser det. Jeg mener også at man skal være forsiktig å bruke argument a'la unødvendig dyreplageri. Det kan fort slå tilbake på en selv. Andre kan argumentere med at alt sportsfiske er unødvendig dyreplageri. Ellers er jeg enig i at garnfiske bør begrenses. Men her også mener jeg det finnes nyanser. Et totalforbud mot fritidsfiske med garn tror jeg ligger langt frem i tid. Det er jo viktig å sette seg oppnåelige mål. Å jobbe for forbudssoner a'la Friluftsjorden, mener jeg i så måte er en mer fornuftig vei å gå. Slike soner burde oprettes i alle pressområder.

Så til trådstarter fisk i vei, småhai er til tide en pest og en plage, man må bre prøve seg frem å se om man finner steder der den er mindre plagsom :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når eg va 10-11år hadde eg lyst på en Drommedille med 9,9 trimma til 15. Far flekka istedet opp ein 12,5 fots Lasse med en 5hk Mariner, et trollgarn, 2 krabbeteiner, stang og ei harpe. Begynte videre å lage meg ein liten snik,å dreiv med alt dette. Gikk etterhvert over til omtrent 100% fiske med stang, men denne generelle "ballasten" eg fikk som pjokk gav meg grunnlaget for den ekstreme interessen eg har i dag, både som sportsfisker/artsfisker og biolog. Enig at det burde settes hardere begrensninger for redskap i sjøen (har sett masse rart opp igjennom livet); BÅDE for fritid og yrkesfiskere. Tror nok begrensninger istedet for forbud er mest aktuelt og realistisk. Enda mer skjerpa frisoner, fredningstider, maX-antall og dybdebegrensninger. Ser ingen grunn for å ta bort fjordgarnet til "bestefar" som skal ha juletorsken. Trenge ikkje å gå langt tilbake i historiebøkene på "pining" av fisk i havfiskeforbundet. Var selv med på blant annet Mausund 2010 festivalen der eg fekk et lite sjokk. Der det ble pumpet opp flere hundre kilo pigghå per mann, hvor noen agnet med levende plommesekkyngel av pigghå ( i NHF så er d fortsatt en del bjelker i øyet, men har sett noen positive endringer som eg håpe viderutvikles)...Mye c/r som drives i Norge er langt ifra godt nok, når jeg leser rapporter o.l. Så tror ikke dyreplageri er rette måten å argumentere på. Er nok mye fisk som burde vært avlivet som settes ut, og langt i fra alle som driver med avkrokingsmatter, knuteløse håver, riktige tenger, osv.

Ellers så sklir jo som vanlig FS-tråder ut når det dukker opp metoder som 94,3% av folket her inne ikke bedriver med. Hågjel og svarthå slipper du ofte unna med ved å sette på litt grunnere vann (<50-60m) på dagtid. Pigghåen får du dessverre fra 1-500m, men den opptrer som regel litt mer sesongpreget på ulike spots. Spør lokale om når og hvor pigghåen pleier å svippe innom, og deretter unngå områdene. Får du først pigghå en plass, ikke sett den der igjen med det første. Uansett flott du vil unngå pigghåen :) (selv om jeg har en følelse at det er mer pga at den ikke er noe attraktiv for deg enn at den er fredet^^)

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.