Gå til innhold
Fiskersiden

Åsanes beste ørretelv?


emilengø
 Share

Recommended Posts

Igår var jeg og en kompis i Dale-Elven.

Vi hadde ikke de store forventningene for den lille elven som går fra Liavannet og nedover mot Tertnes hvor den går ut i Kvernevika.

Vi satt oss på syklene tidlig på morgenen. Makk var de tom for på sportsbutikken idag også, så det ble å fiske med spinner og sluk.

Da vi endelig kom fram til plassen etter en og en halv mil på sykkelsetet prøvde vi i osen og sjøen.

Vi fikk ingenting i osen eller den nederste delen av elven utenom små ørret.

DSCF9008.jpg

Fiske forbudt skiltene skal du ikke bry deg med, det er fult lov å fiske her.

DSCF8980.jpg

Vi prøvde lenge i de nederste kulpene lenge, men vi fikk kun små ørret.

DSCF8981.jpgDSCF8997.jpgDSCF9000.jpgDSCF8996.jpg

Etter utrolig mange små ørreter dro vi ned for å fiske i sjøen igjen.

Tertnes er kjent for å være et bra sted for leppefisk. Norgesrekorden på bergylt.

DSCF8988.jpg

Vi håpet på å få en sjøørret eller to, kanskje en laks?

Den lille elven har vist noen sjøørret som gyter, rykter sier også at noen har lagt ut lakserogn i elven slik at noen få laks også gyter her. Om dette med laks er sant vet jeg ikke, men sjøørret er det her.

Vi så et par kilos ørreter i osen, de var dessverre ikke bitevillige. Vi fikk en liten sjøørret i osen som mest sannsynlig skulle ut på sin ferd i havet. Den hadde dessverre svelgt agnet slik den ikke var til å redde.

v

DSCF8991.jpgVi fikk noen makrell, lyr, torsk, blåstål og berggylt, ingen ting med størrelse på.

Makrellen gikk til agn, mens alt annet i sjøen igjen.

DSCF8992.jpg

Etter en lang stund uten noe skikkelig bitt i, så vi bevegde oss oppover et stykke i elven ved hovedveien.

Her var det mye større fisk! Etter få kast fikk min venn en på 428 gram.

Jeg hadde på en slik lengre nede som glapp når jeg skulle løfte den opp av vannet...

Vi hadde dessverre ikke makk, ellers ville vi fått mye mer.

Vi fikk fire-fem kvart kilos ørreter her oppe i elven også.

Dette må vel helt klart være en av de beste ørretelvene kanskje i Bergen?

DSCF9015.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips: Ta deg en tur opp til Hetlebakksvannet i Åsane.

Jeg bodde der fra jeg var 7 år til jeg var 18. Har ikke kjangs til å estimere antallet Ørret jeg har fått på land der.. ;)

Største jeg har tatt der er 800 gr. men jeg har sett fisk på 1500 gr. komme opp på land der. Går svært mye smått, mye fin størrelse og noen store rugger også.

Før ble det satt ut ganske mye fisk der hver høst. Noe som resulterte i at jeg faktisk tok en Laks der som antakeligvis har blitt blandet inn i mengden av en eller annen grunn.

Jeg oppdaget en høstettermiddag noe som så ut som et skikkelig gyte-gilde på en sandgrunne noen meter fra land, og joda - neste vår fant jeg yngel langs hele nordsiden av vannet og ga beskjed om dette, og det ble slutt på å sette ut fisk.

Vannet huser i dag for mye fisk etter det jeg forstår (tror de gikk helt bort i fra ordningen med fiskekort av nevnte årsak).

Jeg tok også uhorvelige mengder små-Ørret i eleven nedenfor demningen og slapp disse ut i vannet over demningen (denne er stengt med rist i bunnen så fisken kan ikke vandre ned/opp - like greit for det står gjedde i elven her).

Beste spottene er en liten sandflekk ned til høyre ca. 300 meter etter at du passerer demningen, gå ned akkurat ved øyen i vannet (over to gjerder) så er du der. Badeviken helt i nord huser mye fisk i vikene på begge sider, samt ut på alle de tre nesene du ser fra badeviken. De større fiskene tar du innerst i mot "steinrøysen" på sør-østsiden, der fjellet stuper ned i vannet. Her er nok vannet 8-10 meter dypt og ligger i skygge store deler av dagen.

Både makk med dupp og med søkke på bunnen funker som knall (rigg gjerne flere stenger), ellers har jeg tatt mest på Panther Martin (den svarte spinneren med gule prikker) når jeg har drevet å "kaste-fisket". Dupp med flue har også gitt en del fisk.

Er helt vaksinert mot Ørretfiske etter å bodd i Hetlebakken. ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal gjøre det neste gang jeg drar dit :turned:

Har funnet en lettere måte å komme dit enn å sykle, det går nemlig buss fra Flaktveit-->Åsane Terminal-->Bekkjarvik, så da kan jeg komme meg litt lettere til elven.

Vet du om det er mye laks/sjøørret i elven som gyter? Fant en rapport fra Bergen Kommune/Bergen sportsfiskerlag som omhandlet sjøørret bekker i Bergen Kommune, på denne bekken står følgende:

Bekk nr. 25. DALAELVEN-Tertnes/Kverneviken.

Lengde i m: 200

Substrat:(ca.) Sand 10 m, grus 20 m og stein eller større 170

m.

Gytested: Bekk.

Vandringshinder : 1/vanskelig stryk som sjøørret går opp,

men ikke laks. 2/ Foss som stopper alt.

Landskap : Åpent, underskog og industriområde.

Vurdering av brukskvaliteter: Gode ferdselsmuligheter på

sti i skog og god adkomst via vei.

Generelle kommentarer : Bekken vedlikeholdes av lokale

ildsjeler.

Registrert dato : 22.09.2002 Av: TS

Endret av emilengø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.