Gå til innhold
Fiskersiden

Hva slags fisk finnes i oslofjorden?


Athrox
 Share

Recommended Posts

Jeg har lyst til å få meg en artsliste om hva som finnes i oslofjorden å prøve å se hvor mye jeg greier ;) (bare lyst til å prøve noe nytt)

Arter jeg har fått

Torsk

Makrell

Sei

Lyr

Knurr (ikke en veldig koselig opplevelse, du kan gjette hvorfor :S)

Det jeg lurer på er, alle som har fisket i oslofjorden, kom med alt dere har fått som jeg kan skrive opp annet en det over ;)

Er det noe flatfisk i oslofjorden, har lyst til å fiske kveite, men er det i oslofjorden?

Har en fin berkley stang, men en biltema snelle, derfor lurer jeg på om noen har bra tips til en fin snelle

300 - 900 kr

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe flatfisk i oslofjorden, har lyst til å fiske kveite, men er det i oslofjorden?

Har en fin berkley stang, men en biltema snelle, derfor lurer jeg på om noen har bra tips til en fin snelle

300 - 900 kr

Takker for svar ;)

Flatfisk i Oslofjorden - Norsk rekord på Piggvar ble tatt i Oslofjorden, over 13 kg. klart det finnes flatfisk i fjorden din. Ikke godt å si om kveita er der...

Snelle - gå inn på f.eks Skittfiske.no og sjekk utvalget på sneller. varierende kvalitet i prissegmentet du nevner, men tipper alt er bedre enn snellen du har idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslofjorden er vel den fjorden i Norge det er registrert flest arter i, så lista di blir lang :) Kveite tas i ny og ne, men Oslofjorden er vel ikke den beste destinasjonen i så måte.... Når det gjelder flatfisk finnes Sandflyndre i store mengder, husker en gang jeg fikk 25stk opp av samme hullet når jeg isfiska ved hvalstrand. Skrubbe finnes det en del av, og Rødspetta er innen rekkevidde. I vinter fikk en kamerat ei pen Gapeflyndre men den er vel mer skjelden. Ellers har jeg sjønnt at det finnes mye Smørflyndre på dypet men den er vist rimelig "umulig" å få på krok... Går ut fra at Lomra "tøffer rundt" uten at jeg har fått den av den grunn.

Hvitting er umulig å unngå om man fisker litt med agn, og Sypike har jeg også fått. Øyepål finnes i vertfall litt lengre ute i fjorden, og Fløyfisk like så. Lange blir også tatt litt lengre ute. Av leppefisker har jeg bare fått Bergylt, men regner med at det finnes både Blåstål og Bergnebb. Muligens også Grøn- og Gressgylt. Usikker på Brungylt... Av hai har jeg kun fått Småflekka rødhai, men Gråhai frekventerer fjorden årlig, og av sære varianter kan nevnes; Håbrann, Blåhai og Revehai.. Når man først er inne på "utopiske arter" har det blitt fanget både sverdfisk, tunfisk og pelamide. Mer vanlige arter er sjøørret, havabbor og laks, disse tas jevnlig. Ellers har du kutlingene; svart-, leir- og sandkutling er vanlige og ellers finnes det vel flere.. En relativt vanlig art er hestemakrell, den formerer seg i fjorden, og jeg har fått både voksne eksemplarer og yngel på krok. Sild og brisling er vanlige, ansjos og tobis opptrer regelmessig. Horngjel er vanlig, og både dverg og vanlig ulke relativt vanlige. Ål var veldig vanlig, men bestanden har gått drastisk tilbake og arten er nå freda. Havniøye har blitt tatt i lysakerelva (norgesrekord) og den kommer jo fra sjøen så den finnes i fjorden den også. Havniøye er en Rundmunn på linje med slimål, og de har vel blitt ekskludert som fisk, men de fleste regner dem vel blandt fiskene, og jeg regner med at slimålen også finnes i fjorden uten at jeg har hatt den tvilsomme æren av å få den... Ellers kan jeg nevne tangsprell (brygga på holmen), hyse, Regnbueørret, trepigga stingsild, og rødknurr. Finnes nok et lass andre arter, men disse er de jeg kommer på i farta.

Lykke til med prosjektet ditt!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg var for rask men jeg så ikke disse i oppramsingen:

Tangkutling

Tangstikling

Brosme

Sild

Strømsild

Ellers kan det nevnes at det har blitt tatt stør på garn.....

Det er sikkert mange fler også, men dette var de jeg kom på som jeg ikke så nevnt i tidligere poster. Hvis jeg nå gjentar noe jeg burde ha lest tidligere i tråden beklager jeg :)

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tusen takk for svarene, mye dere kunne som jeg ikke har hørt om en gang :P

Tror jeg starter på sandflyndra, noen tips til eventuelle sluker eller bra agn? ;)

Enkleste løsninga er å sette blylodd (kan bruke sluk uten krok) ytterst, og deretter to opphengere med vanlig krok. Reker er lett å få tak i, og fisker godt. Ellers kan du bruke det meste. Strandsneil, blåskjell, mark og makrell funker alt.

Flyndrene er glade i litt farge, så du må gjerne hive på litt "pynt" ved agnet. Plastperler eller ulltråd i sterke farger funker fint. Ellers finner du sikkert masse info om du søker på sidene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det, men tror jeg holder meg unna snegler som agn

Et stort problem er at jeg ikke har båt, da blir det litt vanskelig å fiske med agn også.

Men er det noen sluker du har å anbefale ;)

Har forresten funnet en snelle, billig en :P

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Mitchell/Alle/Mitchell-Avocet-Gold-III-2000-FD-TESTVINNER-129897-p0000061263.aspx

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal prøve det, men tror jeg holder meg unna snegler som agn

Et stort problem er at jeg ikke har båt, da blir det litt vanskelig å fiske med agn også.

Men er det noen sluker du har å anbefale ;)

Har forresten funnet en snelle, billig en :P

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Haspelsneller/Mitchell/Alle/Mitchell-Avocet-Gold-III-2000-FD-TESTVINNER-129897-p0000061263.aspx

Er litt usikker på om jeg skal kjøpe den

Ikke no problem å fiske med agn fra land, trenger ikke å fiske veldig dypt etter skrubba og sandflyndra. Flytebrygger er jo et greit utgangspunkt. Sluk etter flyndrer er dødfødt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.