Gå til innhold
Fiskersiden

Trenger ny hodelykt, hva skal man kjøpe?


nanablag
 Share

Recommended Posts

Har kjøpt en del billige lykter på ebay og det er mye dritt, men denne http://www.ebay.co.u...=item2a0f6f2458 er jeg godt fornøyd med, blant anna fordi jeg kan ha den liggende i lomma eller sekken uten at den skrur seg på av seg selv (noen lykter har en idiotisk av/på bryter) det er heller ingen eplepsi funksjon (strobe lys) på denne lykta. den lyser godt og har holdt litt over et år foreløbig,

prisen er det vel heller ikke noe å si på.

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt en del billige lykter på ebay og det er mye dritt, men denne http://www.ebay.co.u...=item2a0f6f2458 er jeg godt fornøyd med, blant anna fordi jeg kan ha den liggende i lomma eller sekken uten at den skrur seg på av seg selv (noen lykter har en idiotisk av/på bryter) det er heller ingen eplepsi funksjon (strobe lys) på denne lykta. den lyser godt og har holdt litt over et år foreløbig,

prisen er det vel heller ikke noe å si på.

Martin: Er dette den samme lykta som du har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan det nevnes at H7 lykta til Led Lenser nå leveres med tykkere kabel igjen, så de har tydeligvis gjort grep som følge av x antall reklamasjoner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers kan det nevnes at H7 lykta til Led Lenser nå leveres med tykkere kabel igjen, så de har tydeligvis gjort grep som følge av x antall reklamasjoner :)

Der har produsenten gjort noe riktig :) Hvis de i tillegg fikk skiftet ut klemmene som holder ledningen inntil hodebåndet med glidere så ledningen hadde bedre forutsetninger for å ligge naturlig ville det blitt bra.

Innkjøp av ny H7 er uaktuelt da det kun er en liten jobb med loddebolt som skla til for å få den jeg har brukbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor må du lodde? Den serien med H7 som det var mye trøbbel med hadde ofte mer enn ett problem.

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor må du lodde? Den serien med H7 som det var mye trøbbel med hadde ofte mer enn ett problem.

I batterikassa. Ledningsbrudd der ledningen forlater kassa.

Jeg KAN skjøte ledningen, men har funnet ut at det greieste er å lodde, det blir igjen nok ledning :)

Hadde kanskje kunnet bruke garantien på lykta, men jeg valgte å mekke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Som nevnt så har nesten samtlige av H7ene jeg har fiklet med hatt både ledningsbrudd i overgang til batteripakke og/eller lykta, samt veldig dårlig kontakt ved nedre pol ved det midterste batteriet. Det var en dårlig løsning å endre kabeltykkelsen, håper de vi har på jobb nå er den nye standarden hva disse lyktene angår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også litt høyde for batterikvalitet og kapasitet på disse når vi snakker om driftstid/forbruk. Jeg har opplevd tildels betydelig forskjell mellom batterier.

Selv om jeg tør ikke helt å banne det - uten vitenskapelige tester er det ikke lett å gjennomføre tilnærmet lik bruk - men jeg mener helt klart det er forskjeller. Min Apex har spist både vanlige Sony, Energizer Hi-Tech og Duracell Ultra batterier. Er nå inne på femte oppladinga på Duracell Rechargable 2650Mah. Disse batteriene varer leeeeenge - har ingen skrupler mot å anbefale dem.

I bruksanvisninga til Apex`en står bakgrunnen for blinkinga - Skjønner at det kan oppfattes som ett irritasjonsmoment, men vinklinga burde kanskje heller være på at det er et greit varsko på at "enden er nær". Har man bruk for lys bare litt lenger tid - så har man muligheten til å ta ned strømforbruket. Vet man at man skal bruke lykta over lengre tid kan man skifte batterier.

Jeg bare nevner det som ett poeng. Har hørt ett par stygge historier av folk som har lykter som leverer "full pupp" til de - uten forvarsel - er døde.

Kveldsturen på off-roadern i skauen eller natt-turen ned brattlia med ski og pulk kan få skikkelig stygge utfall for å si det sånn...

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt ett par stygge historier av folk som har lykter som leverer "full pupp" til de - uten forvarsel - er døde.

Kveldsturen på off-roadern i skauen eller natt-turen ned brattlia med ski og pulk kan få skikkelig stygge utfall for å si det sånn...

Nettopp dette er det ene svakhetspunktet jeg har funnet hos C4-lykta. Indikasjonen på hvor lenge batteriet har igjen, sitter i lyset som er i av/på-knappen.. som igjen sitter på baksiden av selve lykten. Med andre ord; med mindre man har øyne i nakken eller har sjans til å sette hånda bak knappen i håp om å se gjenskinn av hvilken farge lykta nå viser (blå/grønn/oransje/rød) så er det ikke godt å vite når det er stopp. Og når det er stopp, da er det BLINKstopp.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta også litt høyde for batterikvalitet og kapasitet på disse når vi snakker om driftstid/forbruk. Jeg har opplevd tildels betydelig forskjell mellom batterier.

Selv om jeg tør ikke helt å banne det - uten vitenskapelige tester er det ikke lett å gjennomføre tilnærmet lik bruk - men jeg mener helt klart det er forskjeller. Min Apex har spist både vanlige Sony, Energizer Hi-Tech og Duracell Ultra batterier. Er nå inne på femte oppladinga på Duracell Rechargable 2650Mah. Disse batteriene varer leeeeenge - har ingen skrupler mot å anbefale dem.

I bruksanvisninga til Apex`en står bakgrunnen for blinkinga - Skjønner at det kan oppfattes som ett irritasjonsmoment, men vinklinga burde kanskje heller være på at det er et greit varsko på at "enden er nær". Har man bruk for lys bare litt lenger tid - så har man muligheten til å ta ned strømforbruket. Vet man at man skal bruke lykta over lengre tid kan man skifte batterier.

Jeg bare nevner det som ett poeng. Har hørt ett par stygge historier av folk som har lykter som leverer "full pupp" til de - uten forvarsel - er døde.

Kveldsturen på off-roadern i skauen eller natt-turen ned brattlia med ski og pulk kan få skikkelig stygge utfall for å si det sånn...

Har alltid med ekstra batterier.

Det er energizer hightech jeg har opplevd at varer så kort tid. Skal prøve de oppladbare duracellbatteriene, har faktisk et sett eller to av dem liggende men disse har ikke vært brukt i lykta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med lysstyrke i forhold til led lenser H7?

Princeton tec dual apex:

Princeton_T_Apex_Du_381014b.jpg

lysstyrke 130 lumen

Ser ut som et mulig valg sammen med et par andre jeg har kikket på.

Led lenseren har en lysstyrke på 160 lumen.

Det føles litt rart å gå ned i lysstyrke, men det er kanskje ikke så viktig?

Denne har jeg og den er GOD!! :) Har hatt den i et år og den er like god i dag som den dagen jeg kjøpte den, og den har vært brukt MYE!

Kjøpte en lader for 8 stk. batterier fra Clas Ohlson (AA/AAA) og batterier fra:

http://www.hobbyking...dy_to_use_.html

Disse batteriene er utrolig bra! Kan ligge lenge uten å lade seg ut, samt tåler de mange minusgrader uten at det går merkbart ut over lysstyrken, i tillegg er de billige!

BTW: Denne lykten var egentlig merket 200 LM, men pga. noen nye regeler iht. hvordan LM skal måles, så ble de merket om til 130 LM ifølge XXL. Den lyser langt og godt, men den har helt supert nærlys som man bruker mest av når man rigger, venter etc. så slipper man å blende kompiser og sånn...

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

H7 skal være kvitt problemene med ledningsbrudd etter en omgjøring av design. Du kan se om det er ny eller gammel type på om ledningen bare kommer rett ut av batteribakken (gammel problemtype) eller om den er utstyrt med en ledningsbeskytter som du finner på det meste av fastmomnterte stikkontakter til apparater f.eks... (ny type)

H7 har funket godt mang en natt ute her nord også på den kaldere tiden av året.

Ellers er selvsagt H14 et råskinn, men jeg synes den er overkill til alt annet enn der du skal bevege deg med noe hastighet og følgelig trenger å ha godt lys et godt stykke frem i terrrenget (skigåing, sykkel osv), noe man svært sjelden trenger på en vanlig fisketur. I tillegg har den fordelen med å kunne sette inn forlengerkabel og oppbevare batteripakken under klærne, noe som vil gi forlenget batterilevetid i bruk i den kalde årstiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

H7 skal være kvitt problemene med ledningsbrudd etter en omgjøring av design. Du kan se om det er ny eller gammel type på om ledningen bare kommer rett ut av batteribakken (gammel problemtype) eller om den er utstyrt med en ledningsbeskytter som du finner på det meste av fastmomnterte stikkontakter til apparater f.eks... (ny type)

H7 har funket godt mang en natt ute her nord også på den kaldere tiden av året.

Ellers er selvsagt H14 et råskinn, men jeg synes den er overkill til alt annet enn der du skal bevege deg med noe hastighet og følgelig trenger å ha godt lys et godt stykke frem i terrrenget (skigåing, sykkel osv), noe man svært sjelden trenger på en vanlig fisketur. I tillegg har den fordelen med å kunne sette inn forlengerkabel og oppbevare batteripakken under klærne, noe som vil gi forlenget batterilevetid i bruk i den kalde årstiden...

Den siste H7en min som tok kvelden er utstyrt med ledningsbeskytter på vei ut av batterikassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan se om det er ny eller gammel type på om ledningen bare kommer rett ut av batteribakken (gammel problemtype) eller om den er utstyrt med en ledningsbeskytter som du finner på det meste av fastmomnterte stikkontakter til apparater f.eks... (ny type)

Dette blir ikke helt riktig å ta som utgangspunkt, for det ble gitt ut flere serier av den gamle typen som også har ledningsbeskytter ved batteripakken. Disse seriene hadde nøyaktig samme problem som de uten beskytter. Den serien som er i butikkene derimot (og som jeg allerede har nevnt i innlegg her) har tykkere ledning enn serien(e) med ledningsbrudd/dårlige koblinger osv., samt at H7 nå er utstyrt med lenger ledning - hvor en del av lengden ligger kveilet langs hodebåndet til lykten.

Jeg har ingen rapporter om svikt i denne nye serien så langt, hvilket virker lovende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bananarama: Nei, dette ligner på lykten min. Gjorde bare et kjapt søk nå, så vet ingenting om selger. http://www.ebay.co.uk/itm/300LM-5-WATT-ZOOM-CREE-LED-HEAD-LAMP-LIGHT-TORCH-5W-504-/320526952077?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&hash=item4aa0e5268d

Har funket greit i minusgrader også, batteriene er i selve lykta så de er vel litt utsatt for kulde. Når fullstyrke begynner å bli svakt, eller temmelig mørkt, så er neste trinn med svakere lys like bra egentlig, og varer en god stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg vil tipse om denne!

2747518e89a10bd98c6b641529a88204.jpg

http://store.arcticc.../_/Lighted_Camo

Fordelen er at lyset sitter i bremmen så jeg slipper at hodelykta strammer for mye eller sklir av og jeg bruker alltid caps på tur uansett.

Den har 3 innstillinger, 2 hvite led som lyser fremover og 2 hvite nedover, men det beste er de 2 grønne nedover som gjør at du ikke mister nattsynet og sena synes mye bedre i grønt enn hvitt lys som er fint når det skal knytes!

Den er ikke like "sprek" som en led-lenzer, men jeg trenger vanligvis ikke dagslys for å finne sti, tre på mark eller knyte knute.

Koster ca 450 kr hos Arctic cat ATV forhandler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsiktsvekkende test av AA-batterier fra England. http://www.dinside.no/902712/de-beste-batteriene http://www.batteryshowdown.com/results-hi.html

Absolutt noe å studere for oss som har et visst forbruk av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en slik: http://www.hallingsport.no/Hodelykter-Sykkellykter/Arctic-Light-U2-1100-LED-hodelykt.html i ca et halvt år nå. Meget godt fornøyd så langt. Heftig mye mer lys enn f.eks apex og prisen er også ok. Batteriene varer selvsagt ikke så lenge som på svakere lykter, men til turer på 1-2 dager funker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte nettopp en av disse:

http://www.buyincoin...duct-17647.html

Har kun brukt den på to turer, men den virker helt grei. Godt lys og ingen ledninger som trenger å loddes.

Skrur seg på av seg selv hvis du har den i lomma eller sekken, men hvis du er typen som pleier å gå med caps på fisketur så er det ikke noe problem. Vet ikke hvordan den tåler regn enda, da...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.