Gå til innhold
Fiskersiden

"Bleik" sjøørret


 Share

Recommended Posts

Jeg fikk en feit sjøørret på 2 kilo som viste seg å være så veldig bleik i kjøttet. Syns det var rart fordi jeg tror ikke det var en gytefisk....må isåfall ha vært en hannfisk! Jeg legger ved ett bilde...

Kan man få gytefisk så tidlig forresten? Hvilke andre grunner kan det være til at den var lys i kjøttet, noen som vet? Det skal sies at det var mye lus på den, særlig små lus (babylus?) flere titalls faktisk.

Ville bare legge til at K-faktoren var 1,12

003.jpg

Endret av MBF
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Karleif sier er fargen på kjøttet avhengig av føden. Rødfargen kommer fra krepsdyr. En ørret som utelukkende lever på fiskediett blir hvit i kjøttet. De små krepsdyra som hoppekreps, skjoldkreps, marflo o.s.v foretrekker stillestående vann. Dette er grunnen til ar bekkørreten er hvit i kjøttet. I og med at den lever på insektdiett, får den ikke i seg karoten og blir dermed helt hvit i kjøttet. Ørret som er hvit i kjøttet men ellers har god K-faktor er som regel prima matfisk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ørret som utelukkende lever på fiskediett blir hvit i kjøttet.

Det stemmer jo stort sett, men dersom byttefisken er rød i kjøttet vil også fiskespiserens kjøtt kunne bli rødt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer jo stort sett, men dersom byttefisken er rød i kjøttet vil også fiskespiserens kjøtt kunne bli rødt.

Er byttefisken rød i kjøttet, er krepsdyra til stede. Ørret og røye er oportunister. Fordi om de er fiskespisere betyr ikke det at de har slutta å spise krepsdyr... Skulle vert artig å vite hvor du har det fra at en ørret har blitt rød i kjøttet fordi den har spist andre fisk som er røde i kjøttet og kun det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7520394264_1a1647c568.jpg

Sjø ørret 2972g, 64 lang 37,5 rund by Bent G, on Flickr

Se der ja, da skjønte jeg hvordan man laster opp bilder til forumet.

Fisken har en K faktor på 1,13 og smakte helt fortreffelig, noe lys i kjøttet så denne har nok spist mye sild.

Denne ble tatt på Karlsvika på fredagen, som din var det en del lus på den og kjøttet var lyst. Men den smakte fortreffelig :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Karoten gir bare farge ikke smak, blek og rød fisk smaker i utgangspunktet likt, men rød fisk SER mer appetittvekkende ut.

Det er ingen tvil om at kjøttsmaken varierer fra ørret til ørret. Og at variasjon i smak ikke skyldes fargen. Men de samme faktorene som påvirker smaken påvirker også kjøttfargen. F.eks. mattilgang, matpreferanser, vannkvalitet og gyting. Dermed blir det allikevel en indirekte sammenheng mellom smak og farge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er byttefisken rød i kjøttet, er krepsdyra til stede. Ørret og røye er oportunister. Fordi om de er fiskespisere betyr ikke det at de har slutta å spise krepsdyr... Skulle vert artig å vite hvor du har det fra at en ørret har blitt rød i kjøttet fordi den har spist andre fisk som er røde i kjøttet og kun det..

Ørret kan fint bli knallrød i kjøttet på kun fiskediett. Du må huske på at fisken da også får i seg mageinnholdet til byttefisken. Det kan være nok hvis byttefisken i perioder foretrekker næringsemner med karoten. Byttefisken i seg selv trenger ikke være rød i kjøttet. Har sjekka mageinnhold på ganske mange fiskespisende ørret og har til gode og finne insekter eller krepsdyr i noe betydelig mengder. Da både vinter og sommer.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ørret kan fint bli knallrød i kjøttet på kun fiskediett. Du må huske på at fisken da også får i seg mageinnholdet til byttefisken. Det kan være nok hvis byttefisken i perioder foretrekker næringsemner med karoten. Byttefisken i seg selv trenger ikke være rød i kjøttet. Har sjekka mageinnhold på ganske mange fiskespisende ørret og har til gode og finne insekter eller krepsdyr i noe betydelig mengder. Da både vinter og sommer.

Ergo er det bevist? :)

Edit: for å utdype; laksefisk har svært høy forbrenning. Skjoldkreps og hoppekreps er svært vanlige byttedyr for ørreten, hvor mye rester tror du det er å finne etter de i ørrettmagen?

Vi snakker ikke om krabber og hummer akkurat.......

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Neida. Tar ikke mine erfaringer som bevis, men dette er kjent i litteraturen. Har ikke noen konkrete referanser her og nå. Har funnet megder hoppekreps/skjoldkreps/marflo i ørret mange ganger og tanglus og hoppekreps i sø, da også i fisk av litt størrelse, men aldri i de større fiskespiserene, så lurer heller litt på hvor du har dine kilder her? Du tror altså ikke mageinnholdet til byttefisken eller karoteninnholdet i kjøttet har noe å si? Hvordan forklarer du det isåfall?

Til trådstarter: Grattis med fin fisk! Ørret og røye bruker karoten i dannelsen av gytedrakta. Det kan være at fisken din har gytt og spist seg opp igjen, men ikke fått i seg nok karoten til å bli skikkelig rød.

Endret av JonT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Neida. Tar ikke mine erfaringer som bevis, men dette er kjent i litteraturen. Har ikke noen konkrete referanser her og nå. Har funnet megder hoppekreps/skjoldkreps/marflo i ørret mange ganger og tanglus og hoppekreps i sø, da også i fisk av litt størrelse, men aldri i de større fiskespiserene, så lurer heller litt på hvor du har dine kilder her? Du tror altså ikke mageinnholdet til byttefisken eller karoteninnholdet i kjøttet har noe å si? Hvordan forklarer du det isåfall?

Til trådstarter: Grattis med fin fisk! Ørret og røye bruker karoten i dannelsen av gytedrakta. Det kan være at fisken din har gytt og spist seg opp igjen, men ikke fått i seg nok karoten til å bli skikkelig rød.

Har aldrig sagt at karoten i kjøtt og magesekk på byttefisken ikke har noe å si, alle monner drar, men ørreten er en oppurtunist og fordi om stor ørret ofte går over på fiskediett er det all grunn til å tru at den plukker med seg krepsdyr som kommer dens vei. (dette er jo kjent fra litraturen :) )

Dette i større og mindre grad selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke all grunn til å tro det. Det er lite som tyder på at større ørret fokuserer på dyreplankton eller små bunnlevende krepsdyr som byttedyr. At ørreten er opportunist vil også si at den vil søke det byttet som gir best utbytte i forhold til innsats. Ikke at den nødvendigvis spiser alt som er tilstede. For stor ørret betyr det at alt annet enn annen fisk stor sett er bortkastet energi og de fleste går over til å bli rene fiskespisere når de blir store nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke all grunn til å tro det. Det er lite som tyder på at større ørret fokuserer på dyreplankton eller små bunnlevende krepsdyr som byttedyr. At ørreten er opportunist vil også si at den vil søke det byttet som gir best utbytte i forhold til innsats. Ikke at den nødvendigvis spiser alt som er tilstede. For stor ørret betyr det at alt annet enn annen fisk stor sett er bortkastet energi og de fleste går over til å bli rene fiskespisere når de blir store nok.

Det er den lettfattelige svart/ hvitt teorien som stemmer grovt sett. I praksis er det oftest mer sammensatt. Eks. "laks spiser ikke i elva"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer nylig tilbake fra sjørøyefiske på Grønland. Fiskene der var enten knall røde eller nesten helt hvite i kjøttet. Så ut som om det gikk en ganske klar grense på fisk over/under ca 1,3kg. Forklaring gitt var at "ungfisken" (sjørøya er svært sentvoksende) under 1,3 gikk og beitet innaskjærs på reker,kutlinger og annet småkryp som vi normalt tenker som SØ-mat. De større søkte seg lenger ut til havs og gikk etter stimer av lodde,brisling og sild.

Uten at vi fikk testet forskjellen, ble det også sagt at det var en betydelig smaksforskjell i favør av småfisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den lettfattelige svart/ hvitt teorien som stemmer grovt sett. I praksis er det oftest mer sammensatt. Eks. "laks spiser ikke i elva"

Det var jo egentlig det jeg ville fram til. At ting ikke er svarthvitt og som regel ganske sammensatt, og at det ikke er umulig at ørret, røye og laks kan bli røde av kun fiskediett. Har aldri påstått at dette er tilfelle i alle sammenhenger. Det var vel du som betegna det som en umulighet lengre opp her? Det var jo det jeg kommenterte. Hadde også vært spennede å høre dine mer intrikate forklaring av hvordan ørreten oppnår kjøttfarge? Virker som om du sitter på en del info her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var jo egentlig det jeg ville fram til. At ting ikke er svarthvitt og som regel ganske sammensatt, og at det ikke er umulig at ørret, røye og laks kan bli røde av kun fiskediett. Har aldri påstått at dette er tilfelle i alle sammenhenger. Det var vel du som betegna det som en umulighet lengre opp her? Det var jo det jeg kommenterte. Hadde også vært spennede å høre dine mer intrikate forklaring av hvordan ørreten oppnår kjøttfarge? Virker som om du sitter på en del info her?

Les tråden en gang til, dette er andre gangen du ilegger meg utalelser jeg ikke har kommet med. Ellers har jeg ikke noe problem med at vi er uenige, hvis du ønsker å tro at en fiskespiser konsekvent bare spiser fisk, må du gjerne tro det, så tror jeg mitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den smaksforskjellen kan jo komme av at de store røyene var gamle også. gammel fisk = grove i kjøttet.

den smaksforskjellen kan jo komme av at de store røyene var gamle også. gammel fisk = grove i kjøttet.

Vel......vi fikk jo fisk på 1,3 - 1,5 - 1,7 som var hvit i kjøttet også..... Jeg velger å tro at smaken og fargen på fiskens kjøtt endrer seg i takt med hva den tar til seg av næring. Ivar Ulgenes (Hesby Sport-Tønsberg) har vært der borte i 13 sesonger og sier at "hvitfisken" over ca 1,3 kg har en helt annen, mindreverdig smak en den røde fisken. I følge han kjennes det tydelig på smaken at fisken har gått over på lodde og småsild-diett.

Vi åpnet en fisk på drøye 4kg som desverre ikke kunne gjenutsettes. Den bar absolutt preg av å være både grov i kjøttet og også ganske langt framskreden i gyteprosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener også å ha lest at større ørret som livnærer seg primært på byttefisk også kan få rødfarge fra denne,

da byttefisk også gjerne beiter på ting som inneholder karoten. og karoten er også det som ørreten benytter seg av for å oppnå

gytedrakten sin..

Min fiskekompis fikk tidligere i år.. tror det var i begynnelsen av juni en ørret på 4,5 kilo. denne var hvit i kjøttet til

hans store skuffelse. ( og dette er vel for tidlig til å gyte)

Jeg mener også at min far snakket om at sild ofte beita på krill og denne inneholder jo karoten, så sånn sett burde det jo være

en kilde for ørreten.. men det er mulig han mente storsild, og ikke fjordsild.

Jeg har også fått SØ inne i sundet i Arendal i mai som var i full gytedrakt, og fikk høre at ørret som ikke vandret ut i havet

ofte kunne ha det uavhengig om den skulle/hadde gytt eller ikke.

alt i alt har jeg ingen svar, og hele den diskusjonen om hvorfor virker noe difus.

men en ting er sikkert, det visuelle betyr mye for magen, og det er nok en av grunnene til at jeg synes at

rød ørret smaker bedre enn hvit ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.