Gå til innhold
Fiskersiden

"Bleik" sjøørret


 Share

Recommended Posts

Når fisk er knall rød i kjøttet er det en klar indikasjon på at den er velfødd og dermed har greit fettinhold. Smaksmessig vil slik fisk som regel være glimrende. Når slik fisk går på elva for å gyte skjer det en del ting. Selve gytevandringa er resurskrevende. I tilegg koster det å posisjonere seg på gyteplassen, med mye kniving og stress. Produksjon av egg og melke er også ekstremt energi (fett) krevende.

I tilegg tar gyteaktiviteten all tid, så inntak av næring blir det lite av. Fargestoffet (karoten) brukes i gytedrakt og rogn.

Resultatet er en utmagret fisk. Hvit i kjøttet, mager og smakløs. Verdiløs som matfisk.

Sjøørret kan slippe seg på fjorde og spise seg opp på brisling, kutling og annen småfisk rimelig fort. Intaket av krepsdyr kan værebeskjedent i en periode og resultatet er en feit sjøørret med rellativt blass farge på kjøttet. Dette kan like vel være god matfisk.

Med andre ord; er fisken knall rød i kjøttet smaker den somregel godt, men er den blass, trenger den ikke være dårlig.

Det omvendte kan også være tilfelle.

De fleste krepsdyr som er aktuelle næringsemner for ørret foretrekker stillestående vann.

Der med er bekkørreten som regel helt hvit i kjøttet. Dette betyr ikke at den er dårlig på smak, tvert imot. Bekkørret har et svært variert kosthold, og har derfor en intrikat, sammensatt smak. I mitt barndomshjem satte vi til livs mye ørret. Det var bekkøret, som selvfølgelig var hvit i kjøttet, og så var det innsjøørreten som hadde ditto' rødt kjøtt. Innsjøørreten var grei nok, men vi opplevde at den hadde en "kjedligere" smak enn den hvite bekkørreten. Vi gikk rett og slett raskere lei insjøørreten med det røde kjøtet. Innsjøørreten kom fra en dyp næringsfattig vestlandsinnsjø, og dermed var kosten ensidig på skjold- og hoppekreps.

Med andre ord tror jeg at ensidig kost hos ørret kan gi ensidig/kjedelig smak på fisken uavhengig av fargen.

Et annet eksempel på negativ effekt på smaken ved ensidig kosthold er østersjø-laksen. Denne beiter ofte ensidig på sild, og skal etter sigende smake trist i forhold til vår egen laks.

Når det gjelder østersjølaks vil jeg tro at smaken kan variere etter næringstilgang, så det er sikkert mange eksempel på at denne laksen kan smake bra også.

Til sist nevner jeg et eksempel på rød fin ørret som smaker pøkk.

Langt oppe i Østerdalen veit jeg om ei myrtjønn med fantastisk flott ørret. Den er feit og fin, vakker og veier skjelden under kiloet. Den er rød og fin i kjøttet, og smaker grusomt. Man kan like gjerne legge et stykke myrtorv på steikepanna.

Mekanikken i dette med myrsmak veit jeg ingen ting om, men jeg har slått meg til ro med at i dette vannet er det 100% C/R som gjelder :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.