Gå til innhold
Fiskersiden

Røye om sommeren


repmaker
 Share

Recommended Posts

Skal på tur til et vann i sommer som visstnok har en bra bestand av røye. Har blitt fortalt at røye fiske er best om vinteren ved å pilke. Mulig gammel myte.. og når jeg først er der tenkte jeg å prøve meg på røya! Første jeg tenker er meite litt dypt, men har aldri fisket røye verken med piliking eller annet, så noen råd på veien? Hvordan fisker man røye om sommeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt mye etter røye om sommeren. Min erfaring er at (statisk) meite, enten med dupp eller på bunnen, fungerer dårlig. Ihvertfall her i sør-Norge. Det som har fungert best er sluk. Særlig avlange sluker som atomsild, møresilda eller liknende. Og rød farge har gitt best suksess. Flue fungerer også, selv om mange opplever at det er vanskelig å kroke finspiste røyer som riktignok villig stiger til fluene. Selv har jeg kun en røye på tørrflue på samvittigheten, men har hatt mange som har vært oppe og tatt flua. Markdrag er kanskje det som fungerer aller best. Hvis man ikke har båt kan det være et alternativ å erstatte treblekroken på sluken med en kort fortom og enkelkrok agnet med mark. Det er risiko for at marken henger seg opp når man kaster. Dette kan bøtes på ved å bruke en tynn blank plastslange rundt fortommen.

for øvrig synes jeg fiske etter røye om sommeren fungerer best ganske kort tid etter at isen er gått, mens vannet enda er nokså kjølig. Når vannet blir varmet opp trekker røyene ut på dypere vann, eller de blir mer daffe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hemmelighet at røya foretrekker kaldt vann. I vann med røye vil du oftest finne aktivitet i overflaten på kalde dager med mye urolig sjø og på nettene. På dagtid og i varme må du ofte ned på dypet for å komme i kontakt md røya.

Fisker du fra land på dagtid gjelder det å finne plasser hvor du kan kaste ut og la sluk/spinner/agn synke ned på stram line til dypfarer i vannet. Det gjør ingenting om disse er skikkelig dype (+30 meter)

Fisker du på natta bør du lete etter plasser hvor du ser aktivitet etter røya. Vakene til denne er ofte veldig små og forsiktige.

Ofte kan du se at røyestimen patruljerer og vakene går i en bestemt retning. Da gjelder det å ligge godt i forkant av disse med kastene. Har du først funnet røya bør du merke deg området, det er meget mulig at den er i umiddelbar nærhet også på dagtid...

Beveg deg slik at du alltid er godt i forkant av røyas antatte vei, kast så godt foran vakene og fisk inn agnet mot deg. Agnet ditt skal aldri gå gjennom vak, mot røya - det skal alltid ligge i forkant slik at røya må jage forover for å ta agnet ditt.

Lander sluken din like foran eller midt i vakene vil du ofte oppleve at røya skremmes og søker til dypere vann eller lenger ut. Anbefaler små spinnere og små sildesluker (4 -10gr) Personlige favoritter er Myrans Panter spinner og Jensen Mini Pirken 7gr.

Markdrag er nevnt og er en bra metode, du må gjerne sette på ekstra søkker i forkant av draget for å komme ned på dypet på dagtid, og som nevnt er det ikke lurt å ha for lang fortom mot kroken. Mitt forslag er 15-20 cm av en litt grov,stiv fluorcarbonsene i dimensjon rundt 0,27 - 0,30. Rett opp og ned pilke med vanlige lokkeskjeer (som på isfiske) er også en kurant metode på sommern, men betinger ofte at du har litt peiling på hvor røya beveger seg på dagtid. Begge disse metode betinger tilgang til båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor du skal fiske men i skogslandet sørpå tar røya godt under døgnflue-/vårflueklekkinger selv om vanntemp.kommer opp i mot 20 grader. Selv under myggklekkinger kan man ha fantastiske kvelder men forutsetningen er lite vind.

Kommer man opp i fjellet tar røya lettere på småsluker/spinnere med friske farger og spesielt hvis man henger en nymfe eller lign.etter sluken.

Nordover synes jeg røya tar mye lettere på det meste selv om det blåser litt.

Meitefiske har jeg ikke prøvd men maggot som agn burde vel funke om sommeren også skulle jeg tro. Håper andre som har erfaring kan gi råd om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, stikkord som skarpe farger, sakte og dypt i ruskevær, oppsøke kaldt vann og fiske aktivt er vel stikkord som funker greit. Typisk røya er også at det kan være den klassiske av/på-bryteren. Den følger ofte etter helt inn til land, så så bruke en fargeglad skjesluk med 20 cm sene etter med krok og agn er aldri feil. Sist røyetur var jeg borti 12 fisk, men fikk kun opp tre. Mest kontakt med skjesluk med mark etter, men de jeg fikk opp tok Atomsilda fisket med tette spinnstopp. Fløy også opp til bilen og hentet fluestanga da det la seg, men lite respons da de viktigste flueboksene lå igjen hjemme. Next time!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 months later...

Har ikke fått testa det ut på røye enda, men har sysla med tanken å prøve å "pilke" med røyeblink eller små balansepilk under en andersdupp...

Har testet dette med hell en gang røya gikk midt ute i vannet. Hadde en spesial med krokfortom dinglende et par meter under en andersdupp, og lot stasen drive ut med vinden.

Normalt veksler jeg mellom 4 grams sluker fisket svært sakte eller 18 grams sildesluker fisket fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke vet jeg hvor stort dette vannet er, men vokste opp med fiske etter røyen på fjellet. Flue fungerte glimrende. Og små fluer med mye svart var bankers. Eks palmermygg i krok 16-18. Det er da tørrflue.. Går sikkert og å fiske med dupp og små nymfer eks. Spinner fungerer også tidvis. Men røya er en småspiser om den ikke når litt store størrelser.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.