Gå til innhold
Fiskersiden

Langesund fiskefestival 2012


Recommended Posts

  • Svar 88
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Takket være familien Saltes åpne dører så har jeg nå fått orden på hundepass, det var fabelaktige greier Bjørn! :) Så da blir det å vende nesa mot Langesund rett etter jobb kl 18 på fredag, plukke opp Muffin og så håper jeg å være i Langesund tidsnok til at frøken firbeint kan bli litt vant med pensjonatet sitt de neste to dagene, før jeg kjører opp til campingen.

Så er det bare å krysse fingre for at den meldte vinden ikke blir noe av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1,5 eg er nå 1 og ikke 0,5 ikke undervuder meg :showoff:

Du er 0,5 når jeg veier deg hehe.

finnes vel kanskje noen båtløse????

Vet om et par, den ene skulle ikke, den andre skulle spørre kona :angel: .

Takket være familien Saltes åpne dører så har jeg nå fått orden på hundepass, det var fabelaktige greier Bjørn! :) Så da blir det å vende nesa mot Langesund rett etter jobb kl 18 på fredag, plukke opp Muffin og så håper jeg å være i Langesund tidsnok til at frøken firbeint kan bli litt vant med pensjonatet sitt de neste to dagene, før jeg kjører opp til campingen.

Så er det bare å krysse fingre for at den meldte vinden ikke blir noe av..

Går det an å AVMELDE vinden??? :fpc:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jo si at vindutsiktene kunne vært bedre, mulig det går an å snike seg ut på dypet på søndag, men da må storm vinne over yr i værgjetting, og de må begge ta feil!

Men gøy blir det uansett, ser virkelig frem til 2 dager på sjøen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeei!!!

Fikk nettopp vite at tredjemann i båten min trekker seg, nå er det bare meg og guttungen som stiller herfra :wtf2: .

Skal godt gjøres for 1,5 mann å toppe hele dritten, så her må jeg legge meg i hardtrening til lørdag :gym: .

Men så løsnet det allikevel

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagen derpå hva festivalen angår. Tenkte si takk til alle kjente og ukjente for nok en flott festival, selv om været mildt sagt kunne vært bedre hva vind angår. Samtlige ble vel litt solbrent, så det var heldigvis ikke annet enn vinden som var veldig kjip. I år var jeg en del av at nytt team for min del (Thomas her på forumet og faren hans, som var skipper/fisker), og med den nye båten de hadde fått seg så var kjøringen i år bare moro. Så jeg gleder meg stort til vi skal i gang igjen neste år; nå har vi heldigvis et år på oss til å finne nye go'plasser, fange et par svensker og tvinge ut noen koordinater osv. :D Vi kom oss innenfor de 25 premierte teamene, noe jeg er fornøyd med når man tar høyde for at vi ikke fant flere "bankers" arter. Med ny pers på fjesing (330 g.), rødspette (460 g.) og brungylt (220 g.) så er i alle fall jeg svært godt fornøyd.

Takk for hyggelig selskap og skitsnakk til de som hadde gleden av mitt nærvær i helgen. :D <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år stilte vi med et tremannslag for første gang på lenge pga regelendringene til teamfiske. Min far og yngre bror (førstereis for han) samt undertegnede stilte med den minste motoren og treigeste båten (buster M m/30hk), gjorde ikke mer enn 8-9 knop i medsjø med 3 voksne menn og utstyr til ripa, men vi endte opp bedre enn de fleste. og det ble vår beste plasseringen noen gang på alle de årene vi har vært med i langesund. Jeg vil si at vinden gjorde oss en tjeneste, i og med at vi ikke kunne dra ut på noe som helst sjø slik mange av de større penisforlengerne gjorde :D

Mange fikk problemer med fisket i 12-14 sekundmeter og 3 meter sjø. Mange samla lite poeng første dagen med avbrutt eller avkortet tur på plassene langt ut på havet, mens vi fokuserte på 4-5 plasser mer eller mindre i le for den kraftige vinden og strømsjøen som reiser seg fort ut langesundsbukta bare du slipper en fis.

Når lørdagen var unnagjort hadde vi 15 arter og lå på fjerdeplass. søndagen kom og vi trodde vi kom til å rase på listene men det var mange andre som heller ikke hadde dagen, mens vi fikk 6 nye arter og forbedra noen fler. vi visste vi hadde en god poengsum men tippet på topp ti i og med at alle hadde fiska innasjærs på søndagen der hadde vi allerede tatt de fleste på lørdagen.

Så starta premieutdelingen. Størstfisk i år var en lange på over 22kg. Ny festivalrekord ble brungylt på 330 gram. Vi hadde størstfisk på 4 arter på lørdagen og økte til 7 på søndagen. kolje(1590), knurr(410), øyepal(55), horngjel(320), ulke(470), fløyfisk(100) og gapeflyndre(235). WHAT!

Vi var i ekstase og venta på plasseringa.

Min far hadde grovregna poeng, 20 arter og 9hundre og nonogfemti poeng så vi venta og venta og plassene fløy forbi når vi kom til 8 plass og 900 poeng tenkte vi at vi var neste, men så dukka noen andre opp og stjal plassen vår, samme med 7. og 6. plassen. Det var så tett på at det antakelig var en lyr på 180g/4,5poeng som gjorde en forskjell!

5.plassen var vår med 969 poeng, nest beste norske lag (svenskene tapetserer pallen hvert år) og vår beste plassering noensinne på de 12 årene vi har deltatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig imponerende fiske av dere i år Jonkanon. Den samlinga med plaketter står det respekt av. Var det dere som hadde en baugmontert elmotor? Tror det var to Bustere med i konken.

Må si meg fornøyd med årets festival selv også. Målet var topp 20, siden vi endte på 22. i fjor, med 19. klarte vi det.

Vinden satte noen begrensninger for planene for oss som hadde mindre båt, så det blir feil å sammenligne seg med testosteronbåtene til trutta og co (ikke Oz da, han veier opp med litt østrogen) og semiproffene fra svealand.

Det var arti, takk til alle medfiskere og konkurrenter, og til gjengen som arrangerer festivalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det stemmer. Minn Kotaen var kjøpt inn for et par måneder siden og festivalen var litt i bakhodet. men med batteri så er det en 50 kilo ekstra noe som ikke hjelper på toppfarta men til gjengjeld har vi fortreffelig egenskaper når vi skal fiske. Den andre busteren klarte å kollidere (drive) inn i oss når vi lå stille på hvittinghausen.

Ja det som er så fint i langesund er at du ikke trenger shvæær båt for å gjøre det bra. Du vinner ikke men du har muligheten til å hevde deg pent med med en 15 fots jolle å en 9.9 hester. lokalkunnskap og litt hell med artene gir en god plassering uten å gå utforbi skjæregg.

Vil også legge til en takk til de som står på for å arrangere dette år etter år. Helteinnsats!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det var faktisk deg og dere som hadde den Busteren ja? Gratulerer med fantastisk innsats og uttelling, det ble jo rene parademarsjen der en stund på utdelingen.

Hva syns folk om team-løsningen, nå som det har vært gjennomført i praksis? Jeg finner ikke noe negativt ved det, satt og grublet på det under utdelingen i går. Kortere tid på selve premieringen (noe som er spesielt positivt for de som skal kjøre et godt stykke for å komme hjem etter endt festival), samt at jeg syns det var langt mer dynamikk når man snakket sammen som et team og ikke måtte gjøre en vurdering om 2/3 skulle prøve å få silda o.l. Jeg håper det fortsetter med rene teamløsninger, jeg er såpass gira etter årets festival at jeg allerede har funnet frem noen sjøkart for å drømme litt videre. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blei nesten litt småflaut ;)

Om konkurransen: Jeg likte godt at de endret det til kun lagskonkurranse. vi kan ikke klage i år men på forhånd visste jo alle at svenskene kom til å vinne det meste, noe de har gjort i teamkonken alle år før, mens det var noen år hvor det måtte en nordmann som juksa for å slå dem på den individuelle biten.

Det var artigere å fiske, gleden over en ny art på lista var stor selv om ikke du fikk den, og en kunne benytte seg av flere teknikker samtidig for å øke sjangsene for nye arter. En fisket mer allsidig og ikke så snevert etter hver art slik at hver mann kunne få tagga sin. en slipper å legge ruta på søndagen etter bestemann på lørdagen. alt i alt var det ikke noe som utmerket seg negativt over endringen, heller motsatt. Håper at flere synes det samme og de kan videreutvikle dette

Endret av Jonkanon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var artigere å fiske, gleden over en ny art på lista var stor selv om ikke du fikk den, og en kunne benytte seg av flere teknikker samtidig for å øke sjangsene for nye arter. En fisket mer allsidig og ikke så snevert etter hver art slik at hver mann kunne få tagga sin. en slipper å legge ruta på søndagen etter bestemann på lørdagen.

Enig i dette; det er tross alt første gang jeg har dropshot-fisket makrell :D Må innrømme at det var ment på sei som viste seg på loddet, men morro læll. Jiggkroppen fikk hard medfart der nede; hadde noen helt hinsides løftenapp imens jeg stod og balanserte i smått grov sjø.

Leste i TA at det nå etterlyses flere ildsjeler for å gjøre den (harde) innsats som kreves for å holde festivalen ved like, håper det fortsetter å melde seg folk til dugnad. Forøvrig en elendig TA-artikkel hva fiske-delen angikk syns jeg; det stod ingenting om selve fisket, ingen bilder, kun info om antall folk som hadde vært innom og den slags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kom på en niendeplass, og det skal vi i grunn være greit fornøyd med etter flere timer i vasken på lørdag pga tiltproblemer på motoren og alvorlig kløning når det gjaldt å få prikka "bankers" (og temmelig viktige) arter som berggylte og blåkjeft... Sjøen var heller ikke vår beste venn i helga, og vi var temmelig mørbanka på kvelden, spesielt på lørdagen. Føltes som om båten hadde vært mer i lufta enn på vannet...

Om konkurransen: Jeg likte godt at de endret det til kun lagskonkurranse. vi kan ikke klage i år men på forhånd visste jo alle at svenskene kom til å vinne det meste, noe de har gjort i teamkonken alle år før, mens det var noen år hvor det måtte en nordmann som juksa for å slå dem på den individuelle biten.

For ordens skyld, to av tre på vinnerlaget var lokale karer, så mer norsk enn svensk der. I tillegg var også nr 2 i fjor norsk, samtidig som vi hadde norsk seier for tre år siden. Total svensk dominans er det ikke, selv om de som regel gjør det bra, og markerer seg.

Imponert over resultatet deres! Helt utrolig bra jobba å få så mange store. Litt større båt og bedre rekkevidde og dere tar hele skiten om et par år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha jeg fikk meg en god latter da jeg ble tipset om denne: http://teamkinnarpgarmin.blogspot.no/ - Bla litt nedover på siden.. :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14.plass,og ikke kjempefornøyd siden alle artene vi fikk var av miniformat. 17 arter totalt.

selve konkurranseformen med kun team,var morsom,og en forbedring etter min mening :)

noen burde sette opp en premie til det råeste solbrilleskillet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var neppe fordi Jalle på bakerste rad hadde fortalt den morsomme vitsen sin at folk brøt ut i latter da Team Storfisker skulle opp og motta premien sin... Marius prøvde jo alt han kunne å etterligne Andreas sitt solbrilleskille. Ikke at han lykkes, men det var et ærlig forsøk ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marius prøvde jo alt han kunne å etterligne Andreas sitt solbrilleskille. Ikke at han lykkes, men det var et ærlig forsøk ;)

Pokker, neste år skal jeg kaste solkremen så raskt jeg er ute av døra hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.