Gå til innhold
Fiskersiden

Skal ha meg ekkolodd


svartfeskarn
 Share

Recommended Posts

Hei skal ha meg nytt ekkolodd, sett lit på Garmin echo 500c og lowrance elite vet ikke vilket

som er best av de. Planen er å gjøre det om til portabelt lodd med en kraftig biltema sugekopp

sak, skal ha det på en 17,5 fots åpen båt. Blir sjeldent så jeg fisker dypere en 100mtr så jeg trenger

kanskje ikke noe kjempekraftige saker, er mest for å finne stimfisk som for eks sild å sei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lowrance Elite-4x er et brukervennlig og bra lodd til ditt bruk, men ingen tvil om HDS er mye bedre. Har du kronene så gå for en HDS, helst med en 50/200kHz svinger, men 83/200kHz vil også duge til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet og like bra alternativ som HDS er Furuno FCV-620. Dette er det mest brukervennlige loddet på markedet.

Jeg bruker både HDS og Furunolodd og er svært godt fornøyd med begge. Anbefaler Airmar P66 svinger til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett lit på hds nå, lit dyrere en det jeg tenkte, tror kanskje ikke jeg trenger så kraftig lodd til fiske fra 0-100 mtr men får se va jeg ender opp med

Du får det du betaler for :)

Lowrance 4X pro funker greit ned til 100 meter, men du kan bare glemme å se noe fisk på det.

Eneste tingen jeg stolte på når jeg hadde det var dybden.

Jeg hadde heller lagt inn ett par tusen ekstra for å få ett greit lodd, som du faktisk kan bruke til andre ting enn å se dybden.

Men om du ikke har de ekstra pengene, så er det jo greit med ett billig lodd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde det var Elite-5x du vurderte. Kjøpe deg en Lowrance Mark-5x Pro, monokrom skjerm, men bortsett fra det lik Elite-5x, sats på denne inntil videre, du vil nok etter hvert konkludere med at du trenger et bedre lodd. Koster vel litt over 2000kr hos Mjøsservice.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så på et elite 5x dsi nå som jeg fant til en kurant pris, er dette et bra lod ?

edit: Fant ut at dette ikke gjikk dypere en 80 mtr så det blir lit snaut

Så på et garmin echo 550 c å det oppgir at går ned til 210 meter i saltvann,

noen som har erfaring med dette loddet ?

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold deg til Lowrance, de har laget gode ekkolodd i over 50 år, Garmin er i ferd med å lære. Hvis en ser på hvordan de nye garminloddene presenterer data er dette en kopi av hva Lowrance har gjort siden de kom med fargelodd.

Alternativene er:

Mark-5x Pro, 2190kr

Elite-5x, 4190kr

HDS-5x, 6190kr

Alle priser med 83/200kHz svinger.

De som fisker i saltvann bør går for HDS og også koste på seg en P66 50/200kHz som svinger. Har en ikke budsjett for dette er min anbefaling å gå for Mark-5x Pro, det gjør akkurat det samme som Elite loddet, men er litt vanskeligere å tyde siden det ikke har fargeskjerm.

Alternativer til HDS er Raymarine A50D, A57D (begge disse er kombimaskiner) og Furuno FCV-620.

De loddene jeg lister opp her er det eneste av vanlige 2D lodd for under 10 tusen jeg mener det er verdt å vurdere for båt bruk, for kano, kajakk og potong er selvsagt 4" utgavene til Lowrance et bra valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Blir ny båt med raymarine a70d ganske snart, har ikke fått testet det garmin loddet men regner med raymarine

er bedre en garmin loddet, noen som vet vilken svinger det er på dette ? på raymarine.no står det at dette er levert

med 200/50hz , er vel isåfall en kurant svinger.

Endret av svartfeskarn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.