Gå til innhold
Fiskersiden

MrVolcom
 Share

Recommended Posts

Som kunngjort tidligere ble min gode venn Honwave 270 stjålet på senvåren. Heile gjeddesesongen i Jonsvatnet går foreløpig i dass, sjøturene i finværet (har "heldigvis" bare vert pissevær til nå i sommer) ser tynt ut og videresatsning på havålplassen eg fant i fjor høst ser foreløpig tynt ut. Eg må ha ein ny gummijolle som passe til 6hken som kan ligge i baksete klar til utrykning når eg plutselig får en tynn fiskeidè.

Var ute på XXL idag som "påheng" på skoshopping (-.-), og rotet meg seff ned i fiskeavdelingen fort som f... Her var d en gummibåt på tilbud, på 9,1 fot og alu dørk. PVC for sjøvann og tålte påhengs opp til 9,9hk. Før 5k, nå 3,5k. Men har aldri vert borti disse båtene før og lurte på om noen av dere på FS har noen erfaringer med den? Store mangler, kvalitet, "fribordhøyde etc. De som va der ville ikkje pakke opp slik at eg fikk se på den, og hjelp på spørsmål kunne eg antageligvis fått på samme nivå på H&M..

Ser for meg at denne passe bra til 6hken min og alu.dørk e jo oppgradering fra den forrige som var utstyrt med gummigulv^^ og prisen e jo topp mtp at d e ein ny båt /m garanti.

http://www.xxl.no/va...ck-baat-1068245

E et tynt medlem i NKML-gummibåtforening nå med kun bellyboat å skilte med...å hvis dette fortsetter så ende eg plutselig opp med laksefiske som eneste alternativ

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke hørt om disse båtene, så ikke noe fornuftig svar herfra heller. Det ser derimot ut som et økonomisk alternativ til å komme seg utpå litt for å ikke stå på grunna og denge sluk hele tiden. Så det er en interessant tilnærming for min del og jeg hadde satt pris på om du hadde kommet med en tilbakemelding her inne når du har fått testet den litt. Spesielt i sjøen er interessant for min del, da jeg har til gode å kaste noe som helst uti ferskvann etter jeg fylte ti år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja den var såpass billig og med gummibåt syns eg d e greit med helt ny båt. Den skal jo tåle litt mer hestekrefter, 10cm lengre og alu istedet for gummidørk, sett iforhold til den gamle Honda-båten. Den lå på 9000 veil den gangen, denne på kun 5000... Det er d som uro meg^^ Har som regel hele livet fått d eg har betalt for :P

Men eg ska fyre den opp å sjekke den ut. Så legge eg ut en liten "rapport" her :) Mest saltvann eg og ska ha den

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg inngående kunnskap om gummibåt, men til den prisen må dette være et kjøp.

Jeg hadde vurdert å koste på med en rull med gummi bånd (sånn til Ally kanoer) og et spann kontaktlim, for å gå over de utsatte punktene under (jeg regner med at det er gummi i bunnen og alu i dørken)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke skryte på meg inngående kunnskap om gummibåt, men til den prisen må dette være et kjøp.

Jeg hadde vurdert å koste på med en rull med gummi bånd (sånn til Ally kanoer) og et spann kontaktlim, for å gå over de utsatte punktene under (jeg regner med at det er gummi i bunnen og alu i dørken)

Ja d e noe slikt eg tenke å gjøre. Ska pumpe den opp i stuå imorgen, å ta en vurdering. E den heilt på tur så blir d full retur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4101cfd4e9.jpg

Då e stuå bombadert og båt står klar!

Den ser faktisk bra ut. Gulvet e jo toppers, og akterspeil virke solid, samt fin "fribordshøyde". Årene e prikk like Honda`sine, så de funke bra i vann der eg ikkje får ha på motoren. Selve gummien virke grei (men føle den muligens e litt simplere enn gamlebåten).

Blir vel testtur på fjorden imårå etter jobb hvis vinden e på min side. Tror den ska gå bra med 6hken :) Tilogmed plotterstativet mitt satt som ett skudd på toftå^^

Pumpå som følgte med kan dra te hæ****e, men gikk greit med en en kald halvliter etter endt pumpesession.

41116c2264.jpg

Antiskli og belte til tanken.

Alt i alt fornøyd :) Men mulig eg tar med meg ein redningsvest de første turene^^

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båten var stabil og fløyt. Dørken var en fryd i forhold til den gamle. Nå kunne eg jo legge en kniv og takkel på gulvet! Motoren derimot svikta meg plutselig nå... Så må se på den imårå. Ska alltid være noe...

Den forrige gikk 17 knop på full spiker alene i gps-fart, å denne tror eg faktisk tar den :D Har troen på 18^^

Bongotrommå blir garantert med på neste tur! Hadde trengt noe å slå på idag når motoren svikta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om du ikke har gjort et altfor dårlig kjøp der Volcom. Jeg kommer nå likevel til å bruke deg som forsøkskanin en liten stund til, så kom gjerne med flere rapporter når du har fått testet noe annet enn motortrøbbel ;)

Hvor mye plass tar den forresten under transport? Tenker det fort blir en dyr båt dersom jeg må kjøpe meg stasjonsvogn for å frakte den og motor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, leit med motorn da :-/

Pioneer 15 i avateren min har en 9,9 Tohatsu som er åpna til 15hk. Den logga jeg nøyaktig 22 knop med på lettrifflet sjø på Femunden.

Med tanke på at dette er ferskvann må man tro at motorn er bortimot optimal for båten + 1 pers.

Hiv i litt utstyr og en person til og vi snakker 16,5 knop.......

Tenker det fort blir en dyr båt dersom jeg må kjøpe meg stasjonsvogn for å frakte den og motor :)

hehe....fikk meg til å tenke på denne historien:

Det var en kar som flyttet til Sydney, og gikk til et av de gigantiske varemagasinet for å søke jobb. Personalsjefen lurte på om han hadde salgserfaring, og mannen svarte at han hadde jobbet som selger hjemme.

- Okay mate, sa personalsjefen, som likte gutten, - du kan begynne prøvetiden i morgen. Jeg kommer inn til deg etter stengetid i morgen og ser hvordan det går med deg!

Neste dag etter at varemagasinet hadde stengt kom personalsjefen inn til den nyansatte og spurte hvor mange kunder han hadde hatt i løpet av dagen.

- En, svarte mannen.

- BARE EN!, skrek personalsjefen. Normalt har våre selgere mellom 20 og 30 kunder per dag! Handla denne ENE kunden du greide å betjene noe da?

Joa, han handla da litt svarte mannen letter skyldtynget.

Personalsjefen, rimelig rød i ansiktet og varm i toppen strener inn på kontoret for å skrive mannens oppsigelse, får da se kassa-oppgjøret som ligger ved safen.....

201 237,64 DOLLAR! wtf - twohundreandonethousandtwohundredandthirtyseven dollars and 64 cents......!!!

Hvordan i helxxete greide du det?

- vel...først solgte jeg han en liten pakke fiskekrok, deretter en rull med fiskesnøre, så en ny snelle og et fiskeantrekk. Til slutt spurte jeg hvor han skulle dra og fiske, og han sa at han skulle ned til kysten. Da sa jeg til ham at da trengte han en båt, så vi gikk til båt-avdelingen, og der solgte jeg en CrisCraft med doble motorer til ham.

Nå ble han usikker på om hans gamle Honda CRV ville klare å trekke båten, så jeg fulgte ham til bilavdelingen og solgte en Mitsubishi Pajero 4x4 til ham.

- Sier du at det kom en mann hit for å kjøpe en pakke kroker og så selger du han en båt og en bil? spurte personalsjefen helt forfjamset...

- Nei, nei! Han kom for å kjøpe tamponger til kona, men da sa jeg til ham at siden helga alikevel var ødelagt, kunne han like gjerne dra på fisketur....

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då e motoren oppe å går igjen. Skrudde toppen fra hverandre, å så då ingen åpenbare feil med selve toppen, men den greide ikke å dra motoren rundt. Kunne løfte motoren opp etter snora uten at den rikket seg. Dro derfor innom gamlesjefen på SkibsogFisk. Han la ned motoren på golvet og dro skikkelig hardt til, så kom den faktisk. Var bare størnet :D Starta den opp nå, og alt som normalt. SÅ då blir d en tur de nærmeste dagene (med motor forhåpentligvis). Antagelig kommet litt salt, irr eller noe inni, så tenke nå å dryppe litt konserveringsolje for outboardmotorer inn i tennpluggene å få smørt opp litt ekstra inni.

Ellers så tar båten liten plass når den er pakka ned. Fulgte med en bag som fint går inn i baksetet og motor legge eg i bagasjerom. En 6hk 2-taker e jo ikkje mer enn 25kg og relativt liten. Pluss du slipper å tenke på å legge den på feil side slik at motorolja fyller blokka, slik som på 4-takterene.

Eg har nå båten ferdig oppblåst og låst(!!) i hagen og slengte den bare oppå taket. Veie ikkje mer enn snaue 40kg ferdig montert, så d greie eg å hanske med alene, å eg e ein tynn sliten stavangermann^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurte på en liten ting, trur du det er mulig å noen gang få den ned i bagen igjen? Jeg pleier alltid å si at når man først har pakka

sånne ting ut av bagen produsenten har pakka det ned i, så er det aldri mere mulig å få putta det ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik var d med den første båten min...kliiin umulig å bitre den tilbake. Så då reiv eg opp litt sømmer og brukte den som en "weighsling" for å bære båten lettere. Denne baggen hadde de faktisk laga mye større enn nødvendig, slik at d e godt håp, men en vet jo aldri^^ Ska gi en rapport på dette, nå når eg først e i gang som forsøkskanin^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då har eg fått testa den i litt mer. Stabil å fin å ligge å fiske i på trondheimsfjorden i litt vind. Nytte jo ikkje å kjøre bånn pinne når d begynne å bli mer enn 4-5ms der ute. La meg litt ned i fart når fjorden gikk lett "kvide". På rolig sjø gikk den 16 knop med utstyr og 17,5 med kun meg oppi :) Så alt i alt en artig skute, skreddersydd for biltaket mitt^^

181369_10151913029160577_928986534_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:thumbsu: Knall..... men ikke rare yachten da - XXL motorisert bellyboat ;-)

Går vel å presse to i den der og, hvis man har utstyret i fanget?

Nå har eg jo pakka den dårlig. Den gamle var også 9 fot, å vi fiska 2 fra den både på gjeddefiske, dypvann/meite og haspelfiske uten problem. Tar bort midt-tofte å har utstyr i midten :) Har frakta 4 mann og litt bagasje over til munkholmen, så d går. E jo registrert for 3+1 mann, men under fiske e d nok best med 1 max 2 ^^ E ikkje stornei, i går var det en 26foter som kjørte bort til meg, for han synes været begynte å bli litt surt, å lurte på ka i h****** eg gjorde utpå der i en lekebåt :D

Om de e små så e de faktisk veldig stabile. Er forøvrig flink til å legge agnkniven rett tilbake i slire etter bruk hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe....Har selv x antall timer i en flatbunnet Pioneer 7 med 4hk utpå "storhavet".

Det gikk jo alltid greit, men en gang ble det faktisk insistert på at jeg ble med inn med sjarken som kom opp til meg. var på vei inn uansett så greit nok for meg......

(12/13 år den gangen, jøss man fant på mye sykt.... Skulle ut å fange storkveita på Harstadgrunnen. Tjøstheim 9 foter 40-60 gram. Diger Daiwa Gold-series haspelsnelle og 0,50 nylon. Sluker var vel diverse utgaver i 30/40/60 gram og ett par-tre svenskepilk......men storkveita...det skulle vi ta ja! :hocky: )

Hærlige tider!! :thumbsu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.