Gå til innhold
Fiskersiden

Meitefiske på bunn


amfibiefjotten
 Share

Recommended Posts

Hei folkens,fant denne siden da jeg har begynt å intersere meg mer å mer for fiske.

Har mye å lære om dette generellt så dette virker som en fin plass å kunne få litt lærdom:)

Saken er at jeg har fiska mye i sommer med mark og splitthaggel søkke ca 40-50cm ifra kroken og 0,30mm sene,kaster ut å lar det ligge på bunn og prøver å sitte stille uten å lage bråk i stener og div på land. Har ikke fått et eneste napp på dette siden jeg begynte å fiske aktivt i mai...Skal kjøpe litt mere utstyr som glidesøkker,kroker og dupper beregnet for meitefiske,kanskje det funker bedre? Eneste jeg har fått napp på i sperillen på ringerike hvor fiskingen foregår er fluer,vet ikke navnet på dem men var en større rugg som var bortpå den :thumbsu:

Kan noen forklare hvordan jeg setter opp meite opplegg med dupp? Skal som sagt bytte ifra splitthaggel søkke til glidesøkker da jeg leste litt om dette at fisken slipper å dra med seg søkkene når den tar markkroken med seg.. jeg har sviveler så jeg hurtig kan bytte i mellom krok med søkke,spinner og fluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet :turned:

Hvilken art er det du skal fiske etter?

Hvis du er helt fersk kan du lese deg til endel begreper innen meitefiske.

Så skjønner du litt mer hva som blir sagt/skrevet på forumet.

:turned:

Takk for det :) Er vel ørreten som det higes etter her.

et tips fra er å få tak i et eksemplar av en av de norske bøkene om meite, f.eks: "Meite" av rune johansen. der kan man lese seg bra opp.

Skal sjekke opp den der ja,takk for tipset :)

Fikk forresten 3 abborpinner igår på 95 gram alle. Ikke store greiene men avler til mere fiskelyst :thumbsup: bunnmeite med to glidesøkker låst med et splitthaggel og en stor markklyse funka bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig så ville jeg valgt dupp i stille vann etter ørret.

Statisk bunnmeite må bli som ei ekstra stang.

Da kanskje med reke som agn.

Eller noe av den lokale småfisken.

Men de kan jo også brukes til duppmeite.

Mest effektive fisket etter ørret som jeg har opplevd er å kaste i vak.

Er det blikk stille, så skader det ikke å fiske aktivt med dupp.

Litt bevegelse i agnet trigger smaksløkene på ørreten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tenker du på Øysand ved Trondheim? I såfall er det en grei plass om vinteren. Det finnes mye skrubbe der, hvis du er veldig heldig kan du finne spekimen. Torsken trekker innover der også, så 5kilos torsk er ikke veldig uvanlig. SØ er en agntyv som SKAL settes tilbake!

Er behagelig å fiske der, fordi det er en strand. Så er en fin plass om du nettopp har startet meitefiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker du på Øysand ved Trondheim? I såfall er det en grei plass om vinteren. Det finnes mye skrubbe der, hvis du er veldig heldig kan du finne spekimen. Torsken trekker innover der også, så 5kilos torsk er ikke veldig uvanlig. SØ er en agntyv som SKAL settes tilbake!

Er behagelig å fiske der, fordi det er en strand. Så er en fin plass om du nettopp har startet meitefiske..

øysand ved trondheim ja :)

så langt har jeg prøvd på følgende steder:

Børsabergene - kun små sei og små torsk.

Flytebrygga på børsa - rødspette, sei, torsk og sjø stjerner

Ved stålrammene i buvika - nothing

Felleskjøpet på ila - kun torsk så langt, men var noe stort jævleskap som var på men fikk ikke sett hva det var før det slapp.

Fyret i utløpet av nidelva - knurr, torsk, sei og sandflyndre. før oppsynet kom og kjefta litt og viste til kartet og fiskeforbudet som står ved utgangen til piren der. VEL SVARTE AT JA JEG HAR LEST PLAKATEN OG JA JEG FISKER IKKE PÅ GRAVERT SONE. men neida er vist ikke lov å gå ut helt ut til fyret selv om man kaster inn mot pir senteret.

Flakk - nada

Trolla - nada, men hoppa en svær laks der.

Lade ikke prøvd enda, til helga blir det en tur til storsand og så til skarnsundet :)

Andre plasser som er fine og fiske fra? vet byneset men ikke sikker på hvor på byneset?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

øysand ved trondheim ja :)

så langt har jeg prøvd på følgende steder:

Børsabergene - kun små sei og små torsk.

Flytebrygga på børsa - rødspette, sei, torsk og sjø stjerner

Ved stålrammene i buvika - nothing

Felleskjøpet på ila - kun torsk så langt, men var noe stort jævleskap som var på men fikk ikke sett hva det var før det slapp.

Fyret i utløpet av nidelva - knurr, torsk, sei og sandflyndre. før oppsynet kom og kjefta litt og viste til kartet og fiskeforbudet som står ved utgangen til piren der. VEL SVARTE AT JA JEG HAR LEST PLAKATEN OG JA JEG FISKER IKKE PÅ GRAVERT SONE. men neida er vist ikke lov å gå ut helt ut til fyret selv om man kaster inn mot pir senteret.

Flakk - nada

Trolla - nada, men hoppa en svær laks der.

Lade ikke prøvd enda, til helga blir det en tur til storsand og så til skarnsundet :)

Andre plasser som er fine og fiske fra? vet byneset men ikke sikker på hvor på byneset?

Hva var size på rødspette fra børsa? Bilde? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Offtopic

Irriterende med "fiskeforbudet" ved fyret. Fiska endel der i fjor, hadde søkt på Google og fått opp at på tofas side hvor elva slutter og at det var fritt fiske i kanalen. Fått mye fin fisk der, torsk på 10,5 sei på 8,5 8 8 6 og mange fra 5-3 rødspette hyse lyr. Også sett andre fått stor sei og lyr der. Kort vei er det også. Men så var det vist fiskeforbud der pga sø. Ikke sett noen fiske etter eller få sø der.

Sjekka opp forbudet og om jeg husker rett er forbudet fra nord-spissen på pir 1 til vest-spissen på ladehammeren. Når jeg trekker en linje på kartet går den igjennom moloen ca 2/3 ut. Dvs ikke fiskeforbud ved fyret. Har også sett kartet d tofa har hengt opp, der har de skravert fra spissen på pir 2. Har konkludert med at de ikke har rett til å nekte oss å fiske der, og egentlig bestemt meg for å fortsette å fiske der, men blir ikke mye fiske glede når en må stå og se seg over skuldra så har gitt opp.

Øst siden av pir 1 hvor det ofte er fult med fiskere asiater er innenfor fredningssonen, og samme med fjæra mot mørtelverket hvor det innimellom stå fiskere med fluestang, kanskje tofa heller kunne tatt seg en prat med disse? Eller passet på litt mer i elva, fikk nylig noen historier om mengder med skogslaks og skogssø. Fra et fiskerlag som står i leirfosshølen.

Endret av slapoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva var size på rødspette fra børsa? Bilde? :)

rødspetten var nok ikke mere en 3-400 gram, så jeg slapp den ut igjen jeg :)

kan man bruke kunstagn på tackle? alla gulp børstemark, reker osv? har brukt naturlig agn som sild, makrell og reker siden jeg har jeg frysern full av dette, takket være all silda som er inne ved flytebrygga på børsa :) fikk 78 sild der sist på rett over timen hehe.. bare og slippe ned flue tackle fra kanten og det hang sild på alle nesten med engang.

Offtopic

Irriterende med "fiskeforbudet" ved fyret. Fiska endel der i fjor, hadde søkt på Google og fått opp at på tofas side hvor elva slutter og at det var fritt fiske i kanalen. Fått mye fin fisk der, torsk på 10,5 sei på 8,5 8 8 6 og mange fra 5-3 rødspette hyse lyr. Også sett andre fått stor sei og lyr der. Kort vei er det også. Men så var det vist fiskeforbud der pga sø. Ikke sett noen fiske etter eller få sø der.

Sjekka opp forbudet og om jeg husker rett er forbudet fra nord-spissen på pir 1 til vest-spissen på ladehammeren. Når jeg trekker en linje på kartet går den igjennom moloen ca 2/3 ut. Dvs ikke fiskeforbud ved fyret. Har også sett kartet d tofa har hengt opp, der har de skravert fra spissen på pir 2. Har konkludert med at de ikke har rett til å nekte oss å fiske der, og egentlig bestemt meg for å fortsette å fiske der, men blir ikke mye fiske glede når en må stå og se seg over skuldra så har gitt opp.

Øst siden av pir 1 hvor det ofte er fult med fiskere asiater er innenfor fredningssonen, og samme med fjæra mot mørtelverket hvor det innimellom stå fiskere med fluestang, kanskje tofa heller kunne tatt seg en prat med disse? Eller passet på litt mer i elva, fikk nylig noen historier om mengder med skogslaks og skogssø. Fra et fiskerlag som står i leirfosshølen.

ja irriterende!!!! :)

du kan fiske fra der plakaten henger før du går ut til fyret da. pluss bortenfor den dere platform greie mot lade, men der er det jævlig til strøm da, så ikke så egna til bunnmeiting.

men noen som vet hvor man kan dra på f.eks byneset og fiske?

Endret av Mayfieldx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt suksess med et enkelt glidetackle til bunnmeite etter ørret- krok med makk-en liten stoppkule og så et lite blysøkke-4-8gram etter forhold (slike som sena går gjennom). Dette fisker jeg aktivt dvs at jeg lar det ligge noen minutter-drar inn en meter-venter noen minutter-osv osv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.