Gå til innhold
Fiskersiden

billigreker


cannonbang
 Share

Recommended Posts

hei

Lenge siden jeg har laga egen tråd nå.

Jeg kjøpte en pose billigreker på Kiwi i går som jeg behandla på min egen måe for å få de litt bedre, og kom til å tenke at kanskje andre kunne ha bruk for denne metoden .

Disse rekene er for det første kokt med mye mindre salt enn ferskreker for at de skal tåle frysing bedre.

Derfor er første trinn å salte de litt.

Tøm rekene i en stor bolle eller balje, og strø salt på de nens de er frosne. Ca to spiseskjeer pr kg er passe. Strø på litt om gangen, og vend rekene med hånda eller en sleiv slik at saltet blir fordelt på alle,

Hvis man vil ha de godt saltet, bruk litt mer salt, dette er en smaksak.

Ta så ei rist eller et brett (langpanna fra stekeovnen med rist oppi er prefekt) og legg ei avis oppå.Strø rekene på avisa i et jevnt lag, og sett brettet på kjøkkenbenken kjøkkenbordet eller lignende. Jeg setter det på fryserlokket. Sett ei bordvifte et lite stykke fra brettet, og tilt denne nedover så den blåser luft på rekene. Dette tiner dem samtidig som at de tørker litt opp, og de blir faste i kjøttet og skallet blir sprøere slik at de blir mye lettere å rense

Håper dette kan være til nytte for noen, og i så fall, god apetitt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.