Gå til innhold
Fiskersiden

oppbevaring av meitemark, og tips om ørretmeiting?


 Share

Recommended Posts

skal opp til Måløy og fiska i eit ferskvann og eg veit at da e stor fiske der, men eg har problem med å få han til å bita på sluk,flue,mark o.s.v..... men ein gang eg var og fiska der då fiska eg med dupp og ein krok med mark. etter 5 minutter skulle eg sveive litt lenger inn å akkurat i det eg begynte og sveive hoppa da opp ein kjempe ørret på 1,5 kilo, og so forsvant den :(

noken so har tips til å få ørret effektivt? :)

når eg har med meg mark so legg eg han i ein boks med jord men eg synst ikkje at den helt seg so lenge (minimum 30 min) tips til oppbevaring av meitemark? :)

MVH Benjamin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Benjamin som elska Kyr...

For å få rein og fin mark som har lang holdbarhet; grav masse mark. Gå i ei myr å hent myrmose (bjørnemose). Dette er den litt bleike mosen du finner i alle myrer, umulig å ta feil :). Ta ei passe plastbøtte, klem vannet ut av mosen så den er passe fuktig og legg et 5-10cm lag med mose i bøtta. Dryss deretter et lett dryss med potetmjøl (bruk sikta til mor di, men husk å legg den tilbake der du fant den :) ), nytt lag med mose, o.s.v. til bøtta er full. Så slipper du marken på toppen av bøtta. Marken går ned gjennom laga, og går seg rein.

Bøtta lar du stå mørkt og så kjølig som mulig utenom kjøleskap. Av og til kan du løfte hele mosegreiene ut av bøtta, og snu det oppned å sette det tilbake i bøtta. Da får du marken til å bevege på seg, og det er bra.. Pass på at det ikke tørker ut, men det er vel så viktig at du ikke vanner for mye. Ei dusjflaske er bra, tipper på at mor di har det også :)

Når du skal fiske tar du bare passe med mark og mose i boksen og fisker i vei...

Behandler du marken på denne måten, blir den i tilegg utrolig sterk....

Er det ute på Vågsøy du skal fiske, eller er det på fastlandsia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.