Gå til innhold
Fiskersiden

VHF???


Ole Magnum
 Share

Recommended Posts

Ser at mange "Trollere" bruker radio til kommunikasjon på mjøsa og andre plasser. Er det bare juging og prating som foregår her eller er det snille folk som deler med andre om fangst og kanskje sted og. Lurte på også og kjøpe meg det etterhvert vist det er nødvendig, men hva håndholdt eller fastmontert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest La Dolce Vita

VHF blir betydligt billigare i längden än mobil kan vi konstatera efter en resa österut[ :) ]. På det vattnet vi var delades det friskt med sig om var fisken stod och vilken typ av bete de andra gubbarna tog fisk på.

Sen vet inte jag om " Dorge-Norge " har sådan lust att dela med sig av erfarenheterna men de kilarna vi mötte på Mjösa, med Odd Arild i spetsen då som bjudit upp oss, bjöd friskt på erfarenheter och betestips. Ett ökat bruk av VHF i trollingbåtar kan nog vara bra tror jag. Kommer ihåg Eivinds besvikna min när hans nyinskaffade radio var helt tyst hela turen.

De tips jag har fått vad gäller VHF är fastmonterad med fet antenn för att kunna få längst möjliga räckvidd. På Mjösa, som är smal, spelar det kanske ingen roll, men på Vänern där man inte ens ser land, bör det va lite tryck i grejorna. En handhållen med möjlighet till extern antenn borde väl göra jobbet oxå tror jag.

Just a thought[ :) ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.