Gå til innhold
Fiskersiden

Èn sjølaksefisker har alene fisket mer laks med kilenot i Sunndalsfjorden i sommer enn alle laksefiskere i Driva til sammen


 Share

Recommended Posts

Tidens Krav: Eventyrlig laksefiske

Ola Almvik (73) har alene fisket mer laks med kilenot i Sunndalsfjorden i sommer enn alle laksefiskere i Driva til sammen.

Han har passert fem tonn, mens Driva-fiskerne samlet ikke har tatt mer enn 3,6 tonn.

Link:

http://www.tk.no/fan...icle6154111.ece

Du kan se bildeserien "Slår knockout på laksefiskerne i Driva" her:

http://www.tk.no/bil...icle6154044.ece

Dette er bare èn sjølaksefisker i èn fjord...

... og i mange elver er det strenge døgn-, uke- og sesongkvoter.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at man på Facebooksiden "Villaksens venner" nå spekulerer i om denne fisken kommer fra en Aquagenrømming i 2010.

Og da er det jo miljøarbeid i praksis:)

Men det vil man vel kunne finne ut med skjellprøver. Regner vel med at slike tas i sjøen også.

Hadde ventet at Salmonfacts skulle poste dette, men han er vel på ferie :)

Endret av Olav Moberg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at man på Facebooksiden "Villaksens venner" nå spekulerer i om denne fisken kommer fra en Aquagenrømming i 2010.

Og da er det jo miljøarbeid i praksis:)

Men det vil man vel kunne finne ut med skjellprøver. Regner vel med at slike tas i sjøen også.

Hadde ventet at Salmonfacts skulle poste dette, men han er vel på ferie :)

Tror ikke dette er noen oppdrettslaks, for denne fisken som rømte i 2010 var alle fettfinneklipt.

Det er nå ingen ting som tyder på at det er noe vesentlig innslag av oppdrett i Driva i år.

Fisker selv i Driva og etter hva jeg har hørt og sett så har det nesten ikke blitt tatt oppdrettsfisk elva i år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe :)

Har ikke sett disse fiskene og har ikke dern fjerneste anelse om opphav. Det er derfor jeg mente at skjellprøver sikkert burde avklare det rimelig kjapt. Men, jeg syntes det var morsomt at det var nettopp på denne siden man begynte å spekulere i at det var oppdrettsfisker. Hadde noen andre kommet med den ideen hadde det blitt fullt kjør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tidens Krav: Eventyrlig laksefiske

Ola Almvik (73) har alene fisket mer laks med kilenot i Sunndalsfjorden i sommer enn alle laksefiskere i Driva til sammen.

Han har passert fem tonn, mens Driva-fiskerne samlet ikke har tatt mer enn 3,6 tonn.

Link:

http://www.tk.no/fan...icle6154111.ece

Du kan se bildeserien "Slår knockout på laksefiskerne i Driva" her:

http://www.tk.no/bil...icle6154044.ece

Dette er bare èn sjølaksefisker i èn fjord...

... og i mange elver er det strenge døgn-, uke- og sesongkvoter.

Det er lett å se seg blind på fangst i tonn, så det er interessant å se nærmere på hvor mange laks 5 tonn er.

Jeg kjenner ikke vekta på laksen, men legger til grunn en snittvekt på 5 kg.

5.000 kg med en snittvekt på 5 kg gir 1.000 laks.

Dette er fangsten til èn sjølaksefisker...

Oppdrettslaksen er ut fra mine opplysninger "hjemløs", og har ikke tilhørighet til noen spesiell elv.

Det er veldig dramatisk dersom laksen som er fanget i kilenøtene nevnt i artiklene er rømt oppdrettslaks.

For det betyr i så fall at det er betydelige mengder rømt oppdrettslaks som er på vei mot gyteområdene i våre lakselver... :o

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det betyr i så fall at det er betydelige mengder rømt oppdrettslaks som er på vei mot gyteområdene i våre lakselver... :o

Grøss og gru, la oss håpe at så ikke er tilfelle.

Resultatet av skjellprøveprosjeket viser vel at det foreløpig er en svært lav andel av o-laks i fangstene. Jeg har stilt spørsmålet før, men ikke registrert noe svar; Siden det er årringene på skjellene som analyseres mtp årringer, vil da en smoltrømt laks kunne avsløres? Den har jo levd som vill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss og gru, la oss håpe at så ikke er tilfelle.

Resultatet av skjellprøveprosjeket viser vel at det foreløpig er en svært lav andel av o-laks i fangstene. Jeg har stilt spørsmålet før, men ikke registrert noe svar; Siden det er årringene på skjellene som analyseres mtp årringer, vil da en smoltrømt laks kunne avsløres? Den har jo levd som vill.

Dette har jeg ingen erfaring med, men tilater meg å svare alikevel :)

Vil tro at dette varierer med størelsen på fisken. En normal smolt er vel rundt 100g ?

I trøndelag mener jeg det er vanlig at fisken går på sjøen når de er mellom 2 og 3 år.

som smålaks returnerer de gjerne til elva etter halvannet år.

M.a.o. jeg vil tro at det går greit å se forskellen på vill smålaks og opdrett, men det blir vel verre når vi snakker storlaks. Da har fisken levd mange år som villfisk og spora etter "barndomen" blir kansje utviska?

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Rovfiske?? Hva er det du snakker om?? Her uttaler du deg tydelig uten kunnskap om emnet. I år var det tillat å ha ut laksnot i 4 dager i Møre og Romsdal. Kan du da fortelle meg om hvor mye rovfiske og slakting det blir ut av det?

Som du kan se ut fra tabellen det linkes til nedenfor var fisketiden for kilenot i Møre og Romsdal i 2012 betydelig mer enn 4 dager:

http://www.dirnat.no...tion=attachment

Kan du hjelpe meg med informasjonen jeg etterlyser i åpningsposten i denne tråden:

http://www.fiskersid...showtopic=64114

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ser på fisketidene med laksnot for kyst i Møre og romsdal vil du se at fisketiden kun er 4 dager.

For ordens skyld er fisketiden 4 dager pr. uke.

Er ikke mange laksnøter som står ute kan jeg fortelle deg, så noe slakt blir det ikke.

Den innrapporterte fangsten for sjølaksefisket i 2012 i Møre og Romsdal er 28.480 kg.

Dersom det ikke er så mange kilenøter som står ute, så blir fangsten for den enkelte sjølaksefisker betydelig.

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 4 dager pr uke, fisket er tillat i 4 dager fra 10. 07 - 24. 07. Fra mandag 18:00 til onsdag 18:00, begge ukene. 2+2= 4 dager Ikke sant??

Grunnen til at fangsten i år er så høy er fordi vi har hatt en nærmest fritt fiske i Sunndal og Tingvollsfjorden på grunn av at Driva skal gyroinfiseres, dette førte til at store deler av den totale fangsten kommer i fra disse to fjordene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at fangsten i år er så høy er fordi vi har hatt en nærmest fritt fiske i Sunndal og Tingvollsfjorden på grunn av at Driva skal gyroinfiseres, dette førte til at store deler av den totale fangsten kommer i fra disse to fjordene

Hvor finner jeg informasjon om fangst for den enkelte sjølaksefisker (antall laks/samlet vekt i hver vektklasse og totalt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke 4 dager pr uke, fisket er tillat i 4 dager fra 10. 07 - 24. 07. Fra mandag 18:00 til onsdag 18:00, begge ukene. 2+2= 4 dager Ikke sant??

Ikke helt sant...

Dette gjelder region Kysten av Møre og Romsdal.

Du må ikke glemme region Fjordene i Møre og Romsdal...

Dessverre, du det vet jeg ikke :)

Det var synd! :)

Merkelig at det skal være så vanskelig å finne informasjon om fangst for den enkelte sjølaksefisker (antall laks/samlet vekt i hver vektklasse og totalt). :glare:

Ikke bare for Møre og Romsdal, men for hele landet... :whistle:

Ser at man på Facebooksiden "Villaksens venner" nå spekulerer i om denne fisken kommer fra en Aquagenrømming i 2010.

Og da er det jo miljøarbeid i praksis:)

Hehe... :)

Som vi kan lese ut av en tabell i første posten i denne tråden

http://www.fiskersid...showtopic=64114

er det ikke innrapportert fangst av oppdrettsfisk fra sjølaksefisket i Møre og Romsdal i 2012!

Men det vil man vel kunne finne ut med skjellprøver. Regner vel med at slike tas i sjøen også.

Det er vel ikke ufint å etterlyse svar på sjellprøvene...?

Endret av Glalaksen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at det skal være så vanskelig å finne informasjon om fangst for den enkelte sjølaksefisker (antall laks/samlet vekt i hver vektklasse og totalt). :glare:

Er myndighetene, forvaltningen og samfunnet forøvrig tjent med dette "hemmelighetskremmeriet" rundt sjølaksefisket?

Sak(er) omtalt i media i år kan tyde på både underrapportering av fangst (mørketall) og skatteundragelser (svart omsetning) i tilknytning til sjølaksefisket.

Det blir foreløpig bare spekulasjoner om disse sakene eventuelt er "toppen av et isjell" når det gjelder underrapportering og skatteundragelser i tilknytning til sjølaksefisket...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.