Gå til innhold
Fiskersiden

Brems ved dorging


Maxlax
 Share

Recommended Posts

Synes det er for mange laks som faller av ved flat dorging. Har 2 stangholdere og dorger i 2-3 knop. Bremsen har jeg slik at det må være litt motstand , men ikke hardt. Mister ca halvparten, noe som jwg synes er vel i overkant. Noe som kan hjelpe? Bør jeg gjøre hardere tilslag, la være eller skal bremsen være hardere? Bruker multifilament snøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor hardt bremsen skal være kommer litt an på hvor store kroker det er på agnet du bruker(store kroker - hardere brems og motsatt). skarpe kroker er jo en selvfølge, så det har du vel allerede? hvis ikke bruk krokbryne/fil eller bytt ti kvalitetskroker(owner o.l.).

et spørsmål: detter laksen av rett etter krokinga eller et stykke uti fighten? er lettere å svare hvis man veit det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo mer eller mindre direkte kontakt med fisken ved bruk av multifilament, så kroking burde ikke være ett problem nesten uansett hvor løst bremsen din er satt opp.....

Mange trollingfiskere sverger til mono, og FOR direkte kontakt med fisken er en av grunnene til dette..

Vurdèr å bruke større kvalitetskroker.

Prøve med mono på noen stenger for sammenligningen skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det er den gjennomgående trenden så er det nok selve krokinga som er problemet ja. ville kanskje ha prøvd med litt hardere stilt brems(men å blokkere helt anbefaler jeg ikke). må til slutt si at jeg ikke har noe noe erfaring fra laksedorging, men har noen timer etter storørret som også er greit harde i kjeften.

Endret av puderhunden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Funket finfint det med slakk brems. Ble en på 10 blank i dag :)

Så ikke denne før nå, grattulerer med flott fisk på etterskudd :)

Min teori er at så lenge stanga står i holder, båten er i fremdrift og man i tilegg bruker multiline, kan belastninga lett bli for stor, og krokfestet løsner. Laksen i havet er relativt lauskjefta. (Den "herder" etter litt tid i elva).

Har man kvalitetskroker er det ikke store motstandensom skal til for å kroke, og med løs brems overbelastes ikke fiskekjeften til du har fått kontroll på båt og stang. Med stanga i hånda er tia inne for å øke presser. Nå kan man dempe slaga med å gi etter med hånda i tilegg til flexen i stanga, og løsne på bremsen ved behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fisket med multi i fjor og big game mono i år men har ikke merket noe forskjell, mister ca 1/3 av laks og Sø jevnt over selv med owner st36/41, men har mistet mindre når jeg har dorget med gjennomløpssluker og satt på dobble splittringer på skjesluker og wobblere.

Fattern fisker bare med mono og ingen mister mer fisk en han, hehe! Tror det er litt tilfeldigheter som er ute å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av om man fisker med multi eller mono, mener jeg man bør ha så svak brems som mulig. Vannmotstanden i tackle og snøre er så pass stor i 2+ knop at det må være en del brems på for å ungå at snøre "siger" av snella. Problemet er ikke å drive kroken inn, men at den blir revet ut av lauskjefta sjølaks.

Ellers er det jo ikke til å stikke under en stol at en svært viktig faktor er fiskerens evne til å kjøre fisk. Selv erfarne fiskere gjør mye rart når laksen hugger....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å "trøste" litt vil jeg si at 25% fisk som glipper er ganske bra når vi snakker om dorging etter laks i sjøen. :)

Som de fleste her har jeg bremsen så løst at det akkurat ikke går snøre av snella når jeg dorger. Unntaket er når jeg dorger veldig sakt (les; agnfisk i 1,2-1,5 knop), da er bremsen omtrent som om jeg hadde kjørt i 2-3 knop uansett.

Særlig er kombinasjonen stive stenger, multifilament, en splittring bak skjea og kort slep en killer. Doble splittringer på alle skjeer (som tåler det uten at gangen svekkes), og mono hvis slepet er kort. Jeg bruker kun multi ved dorging når jeg kjører med dypparavner eller stangparavaner. Jeg bruker downriggerstenger også ved flatlinedorging, og disse har bra rygg men ganske myk topp, noe som demper slag fra fisken godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.