Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Vindafjord/Yrkesfjorden


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Dette blir da min første rapport, så det er viktig å ta den som en konsekvens av det ;)

I dag reiste jeg til Yrkesfjorden for å prøve langa. Det var passelig vind fra vest og god strøm. På forhånd hadde jeg bestemt meg for å drive langs en bergvegg der det er ca. 170-220 meter i skråningskanten. Det skulle vise seg å gi gevinst. Det hadde ikke gått mer enn noen få minutter etter nedslipp før den første brosma satt. Jeg kjørte tilbake til utgangspunktet og droppet ned igjen. Det tok bare 15 minutt før en lange gikk på. Jeg fortsatte med å drive langs denne fjellveggen i ca. 1,5 timer. Hele tiden var jeg heldig og traff noenlunde i overgangen fra fjell/stein/myk bunn. I løpet av denne tiden fikk jeg 3 brosmer og 1 lange. 3 fisker ble med ett stykke opp før de gikk av kroken. Det var også mange gode napp der jeg ikke fikk kroket det i andre enden.

Det slår meg at jeg var veldig aktiv under fisket og passet på å følge bunn hele veien. Dette var kanskje utslagsgivende for fangsten. Sjelden har jeg hatt så mye kontakt med fisk på så kort tid ;)

Lange 3,09 kg

7643554268_660e2e554d_m.jpg

Brosme 3,47

7643556294_26261f8aa3_m.jpg

Brosme 3,49

7643557936_41bcdb1be0_m.jpg

3 av de som kom opp

7643559962_85f3895e74_m.jpg

Den siste brosma var ikke bryet verdt å ta bilde av, den var skarve 1,47 kg.

Uansett en fin tur for meg.

Her er stedet. Dybden på kartet er riv ruskende gal. Der det står ca. 100 er det 170-220 meter. Man skal faktisk ikke lengre ut enn 50-60 meter for å komme ned på 180 meter, her er link til gule sider med stedsanvisning:http://kart.gulesider.no/m/94JTa Håper denne linken fungerer....

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har fått noen av de du nevner på liner vi har satt ut. Aldri på stang. Nærmeste raritet må vel være svarthå ;)

Dagen i går ble en forrykende opplevelse på dypet. Det startet med en pen brosme og tok helt av da jeg fikk 2 brosmer på en gang. Det har aldri hendt før. Det ble da 5 brosmer og 1 lange på 2,5 timer effektivt fiske.

Vektene ble sånn:

Lange 4,3

Brosme 4,34-3,42-1,94-1,39-1,32

Litt skuffende at det ikke er mulig å få noen større fisker når det biter så mye. Siden jeg tror dybden betyr en del så hadde det vært ønskelig å finne ett sted der kanten/overgangen mot gjørmen hadde vært på 350-400 meter.

Og her er stedet: http://kart.gulesider.no/m/94cYF

2 på en gang ;)

7667325476_7a3a628068_m.jpg

Alle samlet på brygga

7667326126_8c77db53e0_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ble det en ny tur i går. Først agnfiske på grunt vann og så ut på dypet. Under agnfisket med pilk og 3 gummimakk beit det også annen fisk, fisk som ikke kan brukes til agnfisk.

Torsk 5,51-Torsk 2,55

7682890832_857ee2ca50_m.jpg

På dypet var det heller labert. Etter ca. 1 time nappet det ganske forsiktig. Tilslag ble gjort og jeg antok fisken var vekk. 5 minutt senere nappet det igjen og det var fast fisk. Stor var overraskelsen da det viste seg at 1 lyr og 1 brosme hadde kroket seg på 200 meter dybde. Det er nå 2 gangen på kort tid at jeg har fått 2 stk på en gang på sånt dyp.

7682896062_5e1d3cc089_m.jpg

Alt i alt en helt OK fisketur uten de helt store fiskene. Jeg og en kompis planlegger en tur til ett sted der kan på skråningen ligger på 350-400 meter. Kanskje det der kan være mulig å komme opp i 10 kg fisk. Det er forresten kommet så mye blålange innover her nå at yrkesfiskerne ikke kan sette garn etter vanlig lange pga. maks 10% bifangst av blålange.

Skal du ha større fisk ville jeg prøvd på de stedene som jeg har merket i kartet (ditt punkt er også merket). En plass er en topp på 381m, de to andre er i bunn av skrenter og samtidig i enden av "kanal". Må legge til at jeg ikke har prøvd plassene selv...

http://kart.gulesider.no/m/94Nrm

Det morsomme er at jeg har prøvd begge stedene. Den grunna du har avmerket var det absolutt intet på, prøvd flere ganger hit og dit. Stedet der det står Yrkesfjorden gir brosmer på opp mot 6 kg. Det innerste merket er ett sted jeg ikke har prøvd før, kanskje jeg tar turen litt seinere i dag.

Vi har en plan om å fiske litt lengre øst i fjorden. Nesten i "krossen" om man kan si det sånn. Her er kart med merker i: http://kart.gulesider.no/m/94NO9

Så en morsom sak. Etter at jeg begynte å poste innlegg på Fiskersiden med kart så observerer jeg folk som fisker på stedene der jeg før har vært alene ;) . Tydeligvis mange som følger med på denne siden !

Skitt fiske ;)

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ny tur i går, på ny plass. Det ga utelling i form av langer. Dybden var ca. 200 meter.

Dessverre gikk vekten heden her om dagen. Tror de ligger på 2-4 kg.

7787015058_4e29edca30_m.jpg

Blir vel ikke noe mer fiske nå før til helgen.

Her er stedet:

http://kart.gulesider.no/m/9w9bG

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappa\Binnladen om meg tokk os en tur og hvi fikk i yrkesfjorden

Grunna : Lusuer sikert 100 stk sypike 100 stk eg fikk et beist aven torsk 10 kg! 50 meter med pilk og makker

Dypet 1 brosme 7,5 fateren tokk den men kun han gidda å fiska da ikke eg litt dypt for meg ca 200 meter men var der kun 20 min uten dreg.

Dette ble tatt i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har sett brosme på 9,95kg tatt i ditt område i løpet av sist veke.

Skal prøve å få fram bilete.

For 15-20 år siden var jeg med og tok brosme på 19,5 kg på line. Så de store er der ett sted. Vi har planer om en permanent ankringsplass med mulighet for å sette ut flu daglig over perioder. Kan bli spennende.

Bilde hadde vert kult :)

Pappa\Binnladen om meg tokk os en tur og hvi fikk i yrkesfjorden

Grunna : Lusuer sikert 100 stk sypike 100 stk eg fikk et beist aven torsk 10 kg! 50 meter med pilk og makker

Dypet 1 brosme 7,5 fateren tokk den men kun han gidda å fiska da ikke eg litt dypt for meg ca 200 meter men var der kun 20 min uten dreg.

Dette ble tatt i fjor sommer.

Mye fisk her inne til tider. Dessverre er det ikke lett å få de store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag kom det en havål inn i en pumpekum på jobb. Dessverre måtte den avlives for å kunne hentes ut av kummen. Den fikk ett skudd i panna. Er det mulig å spise denne? Den var ca. 118 cm. Vekta er gått heden så jeg får ikke veid den.

4202449754.jpg

419f6858af.jpg

Bruker youfish nå så jeg håper bildestørrelsen er ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag med kidsa på slep. Ble en fin lange. Ukjent vekt, men, den var like lang som eldstejenta som er over en meter. Dybden var ca. 200 meter og stedet er her :http://kart.gulesider.no/m/9woAw

421425bb05.jpg

422v1.jpg

Kunne blitt en fisk til, men treblekroken nedenfor hovedkroken røyk under opphalingen. Tror det var en brukbar fisk. Sena var 1,2 mm, filt rett av....what to do, what to do....

Bildene er litt små. Du må bare kopiere riktig URL så blir det bra. Det er alltid spennende med havål. Noen påstår att den er god å spise også. Tror det er litt individuelt hva folk mener om den.

420v1.jpg

419v1.jpg

Havålen skal varmrøykes i morgen. Det blir spennende ;) Btw, det er tatt flere havåler opp gjennom årene her inne. Helst i ruser og havteiner. Blir som regel sluppet rett ut igjen. I Haugesunds Avis stod det i dag om en kjempe tatt i Sveio. 25 kg :http://www.h-avis.no/nyheter/dro-opp-haval-pa-25-kilo-1.7491490

Dessverre ble den avlivet med ett øsekar...

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble en liten tur i helgen. Voldsom strøm i fjorden her inne. Resultatet ble heller magert. 5 kg sei og en liten brosme på dypet. Derfor ingen bilderapport. Nå planlegger jeg og en annen å sette ut 20 kg med oppmalt makrell annenhver dag over en uke for å se om vi kan tiltrekke noe fisk av størrelse.

Eller fikk jeg nesten på land en SØ på 1-1,5 kg under fiske etter lyr fra brygga med oppskåret makrell filet. Det rare var at jeg kun senket fileen ned mot bunn, plutselig hogg det i og denne SØ beit på....Brukte kun treblekrok uten søkke eller noe som helst. Noe sånt har jeg aldri vært borti før.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å fiske ut av metteneset?

Der er det en skråning som blei anbefalt av noen yrkesfiskere i fjorden, uten at jeg kan skilte med fangster derifra da.

Nei, det har jeg ikke. Men, jeg har prøvd med line for mange år siden fra Metteneset og rett mot Vormestrand, lina var 1,6 km og det ble nesten 100 svarthå. Med andre ord det dårligste settet jeg noen gang har hatt her inne. Dette var for ca. 20 år siden.

En plass jeg tenker å prøve er midt i fjorden mellom Hapnes og Nising. Der har jeg vært med på å få brosme på 19,5 kg på line. Det ligger en grunne på 380 meter i området, der er det ikke. Litt lengre mot Nising har vi funnet ut, etter å ha studert kart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ute ca. 1 time i dag. Ble 2 brosmer på 1,9-3 kg. Vannvittig strøm nå for tiden. Til slutt hengte jeg meg fast i noe jeg tror var en gammel line og sleit av siste rest av sufixèn som var på snella. Nå blir det 80lb PP som skal på i morgen. Samt lage noen nye tackel. Det blir nok en liten tur i morgen også for å få dyppet PPèn ;) Da tar jeg bilder !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du på dregg?

Hvis ikke, vær obs på at 80lbs PP skaper mye motstand..

Ellers virker det nesten som om du fisker litt for grunt for å få de virkelig store fiskene. Jeg har fisket på mange forskjellige plasser på vestlandet, og langer og brosmer opptil 5kilo har jeg fått betraktelig grunnere enn 200m dyp. (Har faktisk fått noen langer opptil 5kilo på rundt 50m dyp)

Har du vurdert å teste noen dypere plasser?

Hvis du kan gi meg en link til området du fisker så kan jeg ta en titt på sjøkartet og kanskje komme med noen plasser jeg ville testet selv hvis jeg skulle fiske der.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du! Hvis du ser lengre oppe i tråden ligger det link til kart. Skal oppdatere kart i morgen over der jeg får fisk og har fisket, så kan du komme med tips ;) sånt mottas med takk her i gården. Ang. Dybde og sånn...vi planlegger å sette en dregg som henger ute hele tiden på ett par steder, på litt varierende dybde, fks 200 meter og 300-400. Her skal vi lage ett system så vi kan sende ned store fluposer med malt makrell over flere dager. Ser frem til det! Fiskefeltene er heldigvis bare 10-15 minutter unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.