Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Vindafjord/Yrkesfjorden


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Fine fangster. Joda, foten av skrenter er klassiske plasser for brosme og lange. Mulig du skal vurdere å dregge på en slik plass etter hvert? Vil anta at mulighetene for stor fisk øker betraktelig - om man treffer med dreggen, selvsagt.

Dregger hele tiden jeg. Største fisk så langt er en lange på 10,2 kg. Tror egentlig større langer er sjeldne her inne. Da vi før i tiden fisket mye med line var det ikke ofte å få lange over 10 kg. Brosme derimot har jeg vært med å fått på 19,2. Kanskje det er rett å slett brosmeland her inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hvis du er utpå i morgen så kan det hende jeg ser deg, jeg skal laste skrapjern for AF heeele dagen.

Plassen du har mesket av er jo rett ut for den kaien der lastebåten ligger.

I verste fall er jeg der inne på tirsdag også, hvis ikke lastinga blir ferdig på mandag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er utpå i morgen så kan det hende jeg ser deg, jeg skal laste skrapjern for AF heeele dagen.

Plassen du har mesket av er jo rett ut for den kaien der lastebåten ligger.

I verste fall er jeg der inne på tirsdag også, hvis ikke lastinga blir ferdig på mandag.

Blir lite tid til fisking i morgen, eg må lage noen deler til en bedrift på Stord. Men, om du tar en pause er det bare å stikke bort til gjerdet i baugen på båten, jeg har kontoret mitt der og er en av de "kjekke" naboene til AF ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å følge denne tråden, Brosmebeistet.

Jeg bor noen hundre meter fra basen til AF.

Har båt nede i Indralandsvika fra våren til høsten, men tar den på land om vinteren pga av isen.

Har prøvd meg litt på dypvannsfiske i fjor sommer, uten at de helt store fangstene.

Skal definitivt prøve mer til våren, når båten er kommet utpå igjen.

Lars.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjekt å følge denne tråden, Brosmebeistet.

Jeg bor noen hundre meter fra basen til AF.

Har båt nede i Indralandsvika fra våren til høsten, men tar den på land om vinteren pga av isen.

Har prøvd meg litt på dypvannsfiske i fjor sommer, uten at de helt store fangstene.

Skal definitivt prøve mer til våren, når båten er kommet utpå igjen.

Lars.

Du som bor der inne....hvordan er det med utsettingsplass/båtrampe i de traktene?

Har funnet ut at utsetting av båt i yrkesfjorden ikke er det letteste, de finnes jo ingen lett tilgjengelige plasser å kjøre båthenger ned til sjøen.

Sist gang jeg hadde båt der inne, måtte vi "kaste" den over en bryggekant får å sjøsette :lolu: .

Endret av BINN LADDEN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du som bor der inne....hvordan er det med utsettingsplass/båtrampe i de traktene?

Har funnet ut at utsetting av båt i yrkesfjorden ikke er det letteste, de finnes jo ingen lett tilgjengelige plasser å kjøre båthenger ned til sjøen.

Sist gang jeg hadde båt der inne, måtte vi "kaste" den over en bryggekant får å sjøsette :lolu: .

Ja, det hørtes jo tungvindt ut å sette ut båten i Yrkje.

Da vil jeg heller anbefale å ta turen inn til Åmsosen i Nedre Vats. Der har båtforeningen en flott båtrampe som kan brukes.

Det koster 50,- å bruke rampen for de som ikke er medlemmer i båtforeningen (meg inkludert).

Etter en kort seilas er du ute i Yrkjefjorden og de store dypene :-)

Velkommen til Vats.

Lars (ex. Karmøybu)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ute en tur i dag, intet kom opp!

Makrellfileten kom opp like hel etter 1,5 time på 380 meter.

Ett sniksnøre som sto 2 timer på 200 meter var også urørt.

Tok noen bilder fra fjorden denne dagen.

8380545611_b4c4f60127_m.jpg

8380546169_26292e7fc6_m.jpg

Her er blåsa som jeg slipper meg ut fra

8381626738_44f2f935c0_m.jpg

Fint med litt vinterstemning, men fy flate så kaldt.

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så var vi ute en kort tur i går, ca. 2,5 timer. Det kom bare opp en eneste brosme på 2 kg. Prøvde på dybder fra 200-330 meter. Noe smått var borti kroken en gang, ellers så ble det med brosmen.

Nå er det ikke mulig å komme seg ut i Yrkefjorden. Den er frosset og isen nærmer seg sikkert 5 cm nå.

Her er bilde fra da brosma kom opp, isen ligger tykk rundt meg. Måtte "brøyte" meg frem....

8381624754_6fb1a3df1e_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Det ble ikke noe forsøk etter blålanga. Derimot er det kommet store mengder sei inn i fjorden. I dag ble det 1 på 4,3 kg og en torsk på ca.4 kg. Ett kort forsøk på dypet med sei som agn gikk heller dårlig. Svarthåen spiste opp nesten hele sei fileten.

Litt off topic kan nevnes at jeg talte 28 havørn innen en radius på 100 meter. Det er faktisk mulig det til og med satt ett par stykker til i flokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Det ble en liten tur på dypet på lørdag. Jeg skulle teste noen nye kroker, owner super mutu 11/0. Det viste seg å ikke være det beste valget. 3 gode hugg og intet kom opp. Med vanlige kroker burde minimum 1 fisk kommet opp. Jeg gjorde ikke tilslag, kun sveivet forsiktig 10-15 sekund etter at fisken begynte å dra. Om noen har tips til å få kroket fisk på denne type krok så er det bra...

Jeg fisket også fra en brygge i fjorden og kunne konstatere at berggyltene er på plass. På denne brygga er det 10-12 meter dypt og med sjø som er klar som krystall ble det kikk-fiske. Fikk 1 berggylte 1 sandflyndre og 2 flyndrer som kunne se ut som hybrid mellom sandflyndre og rødspette. (Viste ikke de fantes, kun hybrid mellom skrubbe og rødspette). Den mest interessante arten jeg så var en steinbit på ett par kilo. Til å begynne med prøvde jeg å lokke den på kroken med en strimmel av lyr, deretter satte jeg på innmaten fra noen blåskjell. Ingenting fikk denne karen til å bite, den kom inntil ett par ganger, for så å trekke unna ett par meter. Da jeg knuste opp noen blåskjell og slapp ned kom den selvfølgelig frem og gumlet i seg. Vel vel, den får vente til neste gang :)

Sildegarn ble også prøvd i helgen uten så mye som en "sur sild". Ganske rart egentlig, dette er en vanligvis god sildeplass. Prøver sildegarna til helga igjen. Det er tomt for agn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en liten tur på dypet på lørdag. Jeg skulle teste noen nye kroker, owner super mutu 11/0. Det viste seg å ikke være det beste valget. 3 gode hugg og intet kom opp. Med vanlige kroker burde minimum 1 fisk kommet opp. Jeg gjorde ikke tilslag, kun sveivet forsiktig 10-15 sekund etter at fisken begynte å dra. Om noen har tips til å få kroket fisk på denne type krok så er det bra...

Brukte endel sirkelkrok på dyp over 300 tidligere.

Fikk det meste opp, men var ikke mange som var skikkelig kroket.

Ofte hang kroken veldig løst i munnen osv.

Skiftet til vanlig krok etterpå.. ikke gått tilbake etterpå.

Men ser for meg at du sveiver forsiktig i begynnelsen.. slik du sier.. åsså prøve å dra på litt..

Ventet du lenge før du begynte å sveive forresten?

Kan være en fordel å bare la det nappe litt.

Jeg brukte 2 stenger med sirkel kroker tidligere, så hang det der til det begynte å nappe.

En annen ting, hvordan har du festet senen på kroken?

Det beste er å la senen gå inn der gapet er, så sneller du kroken.

Tor Arne

Endret av tah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte endel sirkelkrok på dyp over 300 tidligere.

Fikk det meste opp, men var ikke mange som var skikkelig kroket.

Ofte hang kroken veldig løst i munnen osv.

Skiftet til vanlig krok etterpå.. ikke gått tilbake etterpå.

Men ser for meg at du sveiver forsiktig i begynnelsen.. slik du sier.. åsså prøve å dra på litt..

Ventet du lenge før du begynte å sveive forresten? 10-15 sekund, så forsiktig innsveiving.

Kan være en fordel å bare la det nappe litt.

Jeg brukte 2 stenger med sirkel kroker tidligere, så hang det der til det begynte å nappe.

En annen ting, hvordan har du festet senen på kroken?

Det beste er å la senen gå inn der gapet er, så sneller du kroken. Ja, det er sånn jeg har gjort det.

Tor Arne

Det blir til å bruke mustad sine rustfri baitholder kroker i 11/0 heretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Lenge siden det har vært oppdateringer på denne tråden.

Fikk endelig båten på sjøen i går.

Tok meg en kjapp dorgetur i Vatsfjorden, utenfor forbudssonen selvfølgelig :-)

Fikk først noen fine makrell som blir agnfisk og teinemat til seinere.

På vei inn til land begynte det å hyle skikkelig i snellen....."yes dette er laks" tenkte jeg....og fikk rett.

Etter 10-15 minutters kamp, landet en flott laks på 7,1kg i håven.

En bra start på sesongen :-)

Lars.

Endret av Lars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden det har vært oppdateringer på denne tråden.

Fikk endelig båten på sjøen i går.

Tok meg en kjapp dorgetur i Vatsfjorden, utenfor forbudssonen selvfølgelig :-)

Fikk først noen fine makrell som blir agnfisk og teinemat til seinere.

På vei inn til land begynte det å hyle skikkelig i snellen....."yes dette er laks" tenkte jeg....og fikk rett.

Etter 10-15 minutters kamp, landet en flott laks på 7,1kg i håven.

En bra start på sesongen :-)

Lars.

Bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kveld ble det en liten fisketur. Jeg hadde fått noen nye Mustad G kroker i størrelse 1/0 som skulle testes. Det viste seg at makrellstrimler uten hverken dupp eller søkke skulle slå an........

9258791808_87b1c114db_z.jpg

Dessverre umulig å få inn rett url..................hva gjør jeg feil?

Endret av Martin S
Fikset bilde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.