Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske i Vindafjord/Yrkesfjorden


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Ute en tur i dag og driftet litt på ankeret. Siden det har vert dårlig bett for tida måtte jeg finne en måte å lokalisere fisken på og derfor måtte jeg bruke båten som en pendel etter ankeret for å se om fisken kunne lokaliseres.Klarte å svinge meg ut og inn fra 180 til 270 meter. Resultatet ble 3 brosmer og 2 fisker som ikke ville bli med opp. Den ene dro på noe vannvittig før den slapp etter 10-15 meter.

Siste måneden har vert elendig på dypet, heldigvis virker det nå som om det har snudd. Har spekulert litt på om det dårlige bettet kan skyldes mengder død makrell som har havna på dypet. Makrellen som har stått her inne i sommer har vert svært tynn og har sannsynligvis vært svekket på flere måter. Når det er sånne forhold med lite mat vil det alltid være en større andel enn normalt som dør. Men, who cares...

Her er bilder:

Brosme 5,6 kg

8054485871_86091cccbb_m.jpg

Nettopp ankommet overflaten

8054486515_9dc40951de_m.jpg

De 2 andre brosmene var 3,6 og 2,3 kg.

Om noen lurer på stedet så er det her:

http://kart.gulesider.no/m/9ypF4

Har forresten fått meg PP dept hunter braid på snella nå, det er ganske stilig ;) Fikk tak i en rull på 1600 meter fra Japan med metrisk fargemerking ;) 170 dollar kosta den!

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Mye flott fisk - og godt dokumentert... Har du prøvd deg på stor Blålange..?

Så 20 kg nevnt over og er vel enig i at det ikke er så lett å tro, men frister litt allikevel... :)

Nei, ikke ennå. Planlegger en tur om noen uker. Det er ett stykke å gå inn der og været har vært elendig i ukesvis nå. Vil helst ha sol og blikkstille på den plassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ennå. Planlegger en tur om noen uker. Det er ett stykke å gå inn der og været har vært elendig i ukesvis nå. Vil helst ha sol og blikkstille på den plassen.

Ja - Vindafjord bærer sitt navn med rette! Har gjennom min x-svigerfamilie tilgang på hytte på Vormestrand og kjenner fjorden godt. Har imidlertid blitt lite fiske på dypet her inne... ungene synes det er pyton med all sveivingen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra matfisk da selv om de største mangler :-)

Spennende med de STORE makrellene også...

Kanskje litt pinlig å innrømme på dette forumet, men, jeg foretrekker faktisk brosme fremfor lange. Brosmen er så fantastisk god å steike. Det er kanskje bare en fisk som er bedre i panna, breiflabben.

PS. makrellene var like store i dag....

Ny tur i dag med min far og mine døtrer + en kompis. Det ble nesten blanking. Kun en liten brosme på ca. 1,5 kg :-(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så har vi vært på havet igjen. Dessverre glimrer storfisken med sitt fravær. Ble 2 langer og en liten brosme på fredag. I dag var jeg ute igjen og gjorde ett forsøk. Det ble 4 timer og 1 brosme. Med andre ord elendig. Det var også mye vind og forholdsvis høy sjøgang. Noen bilder fra turen er jo greit, inkludert ett par fra turen i går.

Dagens, brosme på ca. 2,5 og en torsk på samme størrelse. Torsken beit under fiske etter makrell. Brosmen tok på ca. 230 meter.

8083772878_c2f6936c4d_m.jpg

Gårsdagens fangst

8083779286_5d695f1b53_m.jpg

Denne brosmen tok på ca. 270 meter

8083784507_128619a336_m.jpg

Her er stedet:http://kart.gulesider.no/m/9emHc

Lurer litt på hvor de store kan være. Pers så langt på lange er 10 200 gram og 7,2 på brosme. Dette er ikke veldig stort og jeg hadde nesten forventet å få noen litt større etter å ha fisket på alle mulige dybder og steder rundt i denne fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du sikkert har funnet ut så fisker jeg litt i Nedstrandsfjorden.

Ikke så frykelig langt fra deg...

Pers på Brosme så langt der er 14,5kg.

Ellers har jeg fått 4-5 brosmer som er over 10kg.

Er ganske sikker på at du bør klare å få over 10kg brosme der du fisker.

Grattis med fin fangst forresten!

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg snakket med en som fisker med line i Vindafjorden. Han mener å ha fått blålange på 16,9 kg utenfor ett sted som heter Drengstig. Nå er det bare å planlegge tur innover ;)

Her er stedet:http: //kart.gulesider.no/m/9eV0L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Det har vært stilt lenge i denne tråden, ikke uten grunn siden det er komplett umulig å få noe som helst på dypet......Siden midten på oktober har det blitt ca. 4 turer og det har blitt blanking på hver eneste :-/

Hva i huleste skjer....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har vært ute i Boknafjorden i går. Måtte gi opp dessverre etter 4 timer på grunn av vinden som økte. Men så langt hadde jeg fått 3 nap og 3 brosmer med 6, 7 og 9 kilo.

På lørdag blir det kanskje en liten utfordring på Vormestrand, fordi i tillegg til regnvær, som Ladden allerede nevnte, blir det en del vind fra sør. Det blir vel en del bølger utenfor Vormestrand og hvis dere skal fiske lit dypere blir det vanskelig å få hold i dreggen. Hadde ikke valgt den plassen under slike forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er fisken sløyd og bilder tatt.

Reiste ut i 12 tiden og holdt det gående til ca. 15.30. Prøvde å fiske litt sei til agnfisk med dårlig hell, opp kom en haug berggylter hvor den største var 1,86 kg og må kanskje kunne sies å være speciemen. På dypet ble det fast fisk etter bare 15 minutt, opp kom en brosme på ca. 6 kg, deretter mistet jeg 2 fisker ganske raskt. Etter å ha vert ute ca. 1,5 timer fikk jeg en liten lange på ett par kg. Dagen ble avsluttet med en brosme på 4-5 kg.

Igrunnen rart dette med alle berggyltene, man skulle tro det var ett "berggylte-varp" så mange som kom opp den halvtimen jeg var der!

Alt i alt en bra dag og jeg fikk beviset på at bettet har tatt seg opp igjen etter en heller begredelig høst!

8318802540_e647372f17_m.jpg

8317748315_6ed7fd5cd6_m.jpg

8317752849_ac10762371_m.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har det vært ett skikkelig drittvær. På tross av dette måtte jeg jo ta en tur :) Det ble 3 brosmer på 3,5 timer. Dybden varierte fra 200-380 meter. Helt OK tur på tross av været.

Brosmene var fulle av rogn og det skal smake godt!

Største var 5,2, mellomste 3 og den siste tok jeg ikke bryet å veie!

8325328047_d132db2b51_m.jpg

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny tur i dag! Ble 2 fisker. 1 brosme på under ett kg som tok på rundt 180 meter og 1 brosme på 7,3 som tok på 350 meter, var også noen hissige napp i løpet av turen! Bettet kommer seg!

Det er foresten første gang jeg har fisket i totalt stummende mørke. Ser ikke ut til å gjøre noe det. Dvs, det er ikke helt mørkt utpå fjorden der, lysene fra plattformskroterne AF Decom lyser opp noe enormt.

Stedet i dag kan sees her:

http://kart.gulesider.no/m/n9p6B

Her er bildet av den største. Det var morsomt å se hvor sprengt denne ble av trykkforskjellen. Det var også mye fresing og putring i det skinnet fyltes med gass.

8376130780_7236d9ac18_m.jpg

Endret av Brosmebeistet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det slår meg at man ofte får fisk ved enten å drive fra eller mot ett "stup", loddrett skrent. Fisken biter altså helt inntil røysa i bunn av bergveggen eller inntil steinformasjoner nede i dypet. Er det andre som sitter med dette inntrykket? Her inne i fjorden er det jo ofte sånn at det er stupbratt inntil det flater ut. Det er også irriterende at det nesten bare er brosme å få. Sånn som det er nå for tiden så er det 6 brosmer pr. lange. Kunne godt tenkt meg å snudd den statistikken, fisker jeg på feil sted? Er det midt i stupet langene står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.