Gå til innhold
Fiskersiden

Til USA, skal man gå for Simms, Patagonia eller Redington vadere?


Vesterålen fisker
 Share

Recommended Posts

Jeg skal en tur til USA, og har i den anledning tenkt å kjøpe meg noen nye vadere. Har lest meg litt opp på nett og ser at Simms, Patagonia eller Redington er vadere som det selges mye av i USA.

Jeg hadde noen scierra vadere som gikk lekk i sokken etter 10 turer, så nå må jeg ha noe med bedre kvalitet.

Jeg sitter å vurderer disse:

Simms Freestone: http://www.stillwaterflyshop.com/estore/details/39445/0/286

Redington Crosswater: http://www.stillwaterflyshop.com/estore/details/43858/0/3169

Redington Palix: http://www.ebay.com/itm/REDINGTON-NEW-PALIX-RIVER-MEDIUM-KING-STOCKINGFOOT-BREATHABLE-FLY-FISHING-WADER-/180920071474?pt=US_Men_s_Athletic_Apparel&hash=item2a1fad3532

http://www.stillwaterflyshop.com/estore/details/27012/0/3638

Pategonia:

Noen som har kjentskap til noen av de overnevnte? Evnt finnes det noen gode vadebukser fra usa som har fast støvel alla Vision extreme med fast støvel? Finner ikke vision extreme med fast støvel til salgs i norge, om det finnes går jeg heller for det!

Tilleggspørsmål:

Er dette gode vadere i forhold til Vision Ikon serien? Vision Keeper? : http://komplettfritid.no/product/vision-keeper-vadebukse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte slik at den vanlige veien å gå i forhold til folks erfaring og bruk av vadere, er at man starter med noe relativt billig og enkelt og at man senere enten fortsetter i samme spor eller kjøper dyrere og mere annerkjente vadere.

Simms Freestone havner litt i mellom disse da de er den "billige" Simms-vaderen.

Samtidig skal det sies at den har vært på markedet i svært mange år. (i litt forskjellige varianter)

Simms hadde neppe fortsatt å bruke navnet så lenge om de hadde levert et undermåls produkt til kundene.

Hvis det er dette du ta deg råd til så gjør du nok ikke et dårlig kjøp.

Legger ved en eldre link fra Fluefiskesiden.no

http://fluefiskesiden.no/forum/index.php?topic=4157.0

...og et søk på Freestone i forumet på Fluefiske.net:

http://www.fluefiske.net/forum/index.php?app=core&module=search&do=search&fromMainBar=1

....her ser du omtaler av vaderen fra internasjonale kunder på Simms egen produktside - under "reviews"

http://www.simmsfishing.com/site/freestone_stockingfoot_12.html#

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar :)

Jeg kjøpte til denne sesongen vision ikon zip bukse, begynte å lekke på begge beina etter 15 turer.....

Om dere mener Simms Freestone er i samme "klasse" som den vision buksa så tror jeg ikke at jeg går for dem. Ser det nevnes på fluefiske-forumene at det ikke er goretex idem!

Finnes det gode Simms vadere med fast støvel?

Jeg har enda ikke funnet noen vadebukser alla Vision extreme med fast støvel, men finner det ikke noen steder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg er det bare Simms og Cloudveil som bruker GoreTex i vadebuksene sine og ingen av dem har vadebukser med faste støvler i sortimentet.

Jeg mener du kan spesialbestille vadere hos Simms med faste sko, men da på G3 og G4 vaderene og mot en tilleggskostnad på ca 200 dollar.

Da snakker vi ferdige vadere til 600 - 900dollar - i USA.

Send en mail til Simms og hør om dette er mulig ennå http://www.simmsfishing.com/

Billigste Simmsvaderen med GoreTex er Headwaters som ligger på ca 300 dollar, men da med sokk.

De andre produsentene bruker andre former for mer eller mindre pustende materiale i sine vadere.

Ekstremt få vadere med fast støvel, mener Orvis har/hadde en...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har det mye å si at det er goretex? Jeg har hatt 4 vadebukser til nå, Vision ikon zip, svalbard neoprene, Vision extreme zip, Vision Fly. Kun svalbard boksen i neopren har holdt over 1 sesong. Pga det er jeg litt skeptisk til å svi av mange tusenlapper på en bukse som lekker etter 1-2 år uavhengig om den ser superbra ut eller puster ekstremt bra. VIl bare ha en som varer noen år,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia!

De første Patagoniavaderne mine varte i 6 sesonger der første tur ut var 5 uker i bruk på NZ og brukt enormt mye i saltvann i tillegg til laksefiske. TIl slutt gikk jeg gjennom dem i foten, men jeg har i samme periode slitt ut 5 par sokker som jeg bruker inne i vadebuksa så de har spasert noen meter. De har også hele tiden beholdt patentet med å kunne slippe ned buksene, men beholde bukseselene på. Dette gjør at du i praksis har midjevadere og normale vadere i samme buksen. Meget gunstig på varme dager, samtidig som du slipper kle av deg jakka for å pisse f.eks.

I tillegg er dette en av få vadere hvor jeg faktisk føler at de puster. Jeg blir i hvertfall mindre klam i disse enn mange andre. Har endog sovet i dem på elvebredden ved flere anledninger uten å bli klam. Endog nede i en fjellduk med vaderne på ved et par anledninger.

Når det gjelder svømmeegenskaper vil jeg si de er akkurat som andre vadere: De er svært lite gode å svømme mer enn 2 meter i ;-) (Så vad forsiktig....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Patagonia!

De første Patagoniavaderne mine varte i 6 sesonger der første tur ut var 5 uker i bruk på NZ og brukt enormt mye i saltvann i tillegg til laksefiske. TIl slutt gikk jeg gjennom dem i foten, men jeg har i samme periode slitt ut 5 par sokker som jeg bruker inne i vadebuksa så de har spasert noen meter. De har også hele tiden beholdt patentet med å kunne slippe ned buksene, men beholde bukseselene på. Dette gjør at du i praksis har midjevadere og normale vadere i samme buksen. Meget gunstig på varme dager, samtidig som du slipper kle av deg jakka for å pisse f.eks.

I tillegg er dette en av få vadere hvor jeg faktisk føler at de puster. Jeg blir i hvertfall mindre klam i disse enn mange andre. Har endog sovet i dem på elvebredden ved flere anledninger uten å bli klam. Endog nede i en fjellduk med vaderne på ved et par anledninger.

Når det gjelder svømmeegenskaper vil jeg si de er akkurat som andre vadere: De er svært lite gode å svømme mer enn 2 meter i ;-) (Så vad forsiktig....)

Hehe, ja jeg har lest patagonia får endel skryt. Husker du hvilket merke du hadde som varte så lenge? Jeg fisker mest i saltvann selv

Her er vaderne jeg ser dem har i sitt sortement i øyeblikket: http://www.patagonia.com/us/shop/mens-waders?k=1D-6L&Ns=SKU_PRICE_700.WWW.PATAGONIA.COM|1

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm har det mye å si at det er goretex? Jeg har hatt 4 vadebukser til nå, Vision ikon zip, svalbard neoprene, Vision extreme zip, Vision Fly. Kun svalbard boksen i neopren har holdt over 1 sesong. Pga det er jeg litt skeptisk til å svi av mange tusenlapper på en bukse som lekker etter 1-2 år uavhengig om den ser superbra ut eller puster ekstremt bra. VIl bare ha en som varer noen år,

Nå er Vision buksene noe mellomklasse bukser i mine øyner. Hva er det som skjer med dem når du sier at dem kunn varer en sesong. Selv har jeg 3stk bukser som blir brukt gjevnlig. 2 stk Simms (Headwaters og en eldre G3) og en Cloudveil 8x Pro. Når det kommer til kvalitets følelse vil jeg ha hatt en krysning av G3 og Cloudveil buksa. Cloudveil er den buksa som jeg er mest fornøyd med da man ikke blir klam i denne. G3 buksa er litt stiv og er nokk en bukse som passer for fiskere som holder seg i ro kontinuerlig. Simms Headwaters er en bukse jeg ikke vet hva jeg skal si om. Den er ikke så "lett" og "pustende" som simms skal ha det til. Jeg blir mere klam i Headwaters buksa enn G3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Vision buksene noe mellomklasse bukser i mine øyner. Hva er det som skjer med dem når du sier at dem kunn varer en sesong. Selv har jeg 3stk bukser som blir brukt gjevnlig. 2 stk Simms (Headwaters og en eldre G3) og en Cloudveil 8x Pro. Når det kommer til kvalitets følelse vil jeg ha hatt en krysning av G3 og Cloudveil buksa. Cloudveil er den buksa som jeg er mest fornøyd med da man ikke blir klam i denne. G3 buksa er litt stiv og er nokk en bukse som passer for fiskere som holder seg i ro kontinuerlig. Simms Headwaters er en bukse jeg ikke vet hva jeg skal si om. Den er ikke så "lett" og "pustende" som simms skal ha det til. Jeg blir mere klam i Headwaters buksa enn G3.

Jeg fisker hele mai-aug flere ganger i uken, flere timer. Står da i saltvann, blir litt gåing fra og til fiskeplass (5 min pr vei). Jeg får lekasje bestandig i foten, blir fuktig og våt i sokken. Har en neopren sokk som jeg fester ovenfor sokken på selve buksen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker hele mai-aug flere ganger i uken, flere timer. Står da i saltvann, blir litt gåing fra og til fiskeplass (5 min pr vei). Jeg får lekasje bestandig i foten, blir fuktig og våt i sokken. Har en neopren sokk som jeg fester ovenfor sokken på selve buksen!

Har du sjekket noen gang hvor eksakt det siler vann inn? Fyll vann i badekar/balje så fyller du buksa med luft og brette toppen ned slik at lufta blir i buksa. Press så buksa ned i vannet så ser du hvor det er lekasje. Regner med at du er nøye med og skylle buksene i ferskvann etter bruk i saltvann? Er det noe spesiell grunn til at du bruker en extra neopren sokk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skal ta meg en kikk på rådene deres ang lapping av vadebukse. Jeg har hatt aqualimet på alle sømmene både innevendig og utvendig på sokkene, men får lekasjen oppe risten alikevell.

Ja jeg skyller alltid buksene i ferskvan etter jeg har brukt dem i saltvann. Jeg ble tipset på komplett-fritid butikken at jeg burde ha en neoprensokkk utenpå sokken som sitter fast i vadebuksen, da den ville beskytte mot stein og sømmene i buksen

grei video dette:

Denne spriten man har i flaskene, kan man bruke vanlig sprit?

Endret av Vesterålen fisker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med extra sokk må jo bli ufattelig klumpete og ubehagelig. Men om du får steiner/grus i skoene så skyldes det dårlige grusbeskyttere på buksa og minst dårlige vadesko.

På mine totalt 8 pr pustende vadebukser har jeg kunn slitt hull i sokken på ett av buksene. Dette var bukser til under 1000,- og sko som kostet 300,-

Her var ikke grusbeskytteren god nokk og vadeskoen slapp inn smågrus i "lufte" hullene på siden som skal slippe vannet ut når man kommer land. Dette resulterte i at det ble hull i sokken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne spriten man har i flaskene, kan man bruke vanlig sprit?

Man bruker Isopropanol. "Blårens" får du kjøpt på Obs!-Bygg og Maxbo i litersflasker.

Simms videoserie om reparasjon og vedlikehold av vadere er fin.

Vanlig før å bruke Aquaseal/Aquasure for å tette hull - I dag er det vel like vanlig å bruke ulike UV.compounds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bruker Isopropanol. "Blårens" får du kjøpt på Obs!-Bygg og Maxbo i litersflasker.

Simms videoserie om reparasjon og vedlikehold av vadere er fin.

Vanlig før å bruke Aquaseal/Aquasure for å tette hull - I dag er det vel like vanlig å bruke ulike UV.compounds.

Okei da vet jeg det:) Har du peiling på hvor mye isopropanol man skal bruke i forhold til mengde vann man har i flasken`? Eller er det kun denne spriten man har i en sprayflaske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ren vare. Isopropanol brukes ofte som hovedbestand-del i kondensfjerner. Snakker om det,,,,mener Biltema har kondensfjerner som er 100% Isopropanol, kan være et alternativ det også, men jeg har alltid brukt Blårens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.