Gå til innhold
Fiskersiden

Passende stang og snelle til lett til medium innlandsfiske


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Funderer på å kjøpe et "sett" i bursdagsgave. Tenkte Stradic CL4 1000F kan være snellen da vedkommende primært fisker i vassdrag med mindre fisk. Eller burde jeg gå for 2500 snella?

I såfall vil jeg ha tips for stenger til denne også. Har sett litt på beastmaster serien, da en selv er meget godt fornøyd med denne stanga. Men vet da fanden jeg... er liksom litt utenfor

mitt "kompetanseområde" når det gjelder fiskeutstyr. Satser på at noen her inne har prøvd litt forskjellige ting. Og det MÅ ikke være denne snella heller, men vil kjøpe kvalitet, og foretrekker shimano sneller.

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående størrelse så tenker jeg at jo "lettere" jeg kan fiske jo bedre er det.

Skulle jeg stått mye å dundra sjøørretsluker utover fjorden ville jeg gått for 2500. Fiske etter mindre fisk langs elv og vann - 1000 str.

Beastmaster CX ser jeg ligger fra 800 og oppover hos SkittFiske.no og er jo en meget kurant valg til snella.

Velger du 7-21 gram eller tyngre, rundt 9/10 fot balanseres vel stanga best med 2500.

9 fot og kortere med lavere vekter passer knall med 1000 snella.

Når må det handles - Budsjett? Er MEGET spent på Guideline LPXeV2 som kommer nå i august.....men da snakker vi 1200-1800.-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.villmarks...0UL-haspelstang er en helt fantastisk stang, du sier at du skal fiske i et vassdrag fisk opp mot kiloen er ikke usansynelig?

Jeg har selv den stanga med en snelle i str 500, tok i går en rødspette på 615 gram rett ned fra en brygge og gjett om det var morsomt!

Stanga er også utrolig sterk, jeg vet om en som dro til Alaska for å fiske laks med beastmasteren og det gikk som en drøm, det var og en eller to klasser større.

Tror med denne stanga at du vil ha det mer moro en enn en klasse større!

Er forresten salg så du får den for under 500 kroner!

Snella jeg bruker er en Shimano Sedona 500FD fylt med 0.10 mm multifilament eller 0.12 mm.

Så dette er ikke ett dårlig kjøp! Beastmasteren er uansett en utrolig god stang til en utrolig hyggelig pris!

Snella du har funker sikkert like bra, siden Beastmasteren kan du sette vekter inn i stanga for å balansere stanga!

Du blir uansett ikke skuffa med en Beastmaster!

Endret av Eivind Stensrud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster er en stang som absolutt er intr. Den UL stanga så smukk ut, men tror ikke det blir rent UL, litt mere lett allround fiske. Så tenker kanskje litt i 5-20 grams klassen. Stanga bør heller ikke være for lang, så på de Guidline stengene og de så virkelig sexy ut. Men kan jo ikke gi bort en mer sexy stang enn jeg har selv. Den Beastmaster UL stanga er kanskje den mest morsomme i mesteparten av tiden, men føler den blir litt for lett. 1-11 gram nja...

Budsjettet legger jeg på tja.. 3 lapper inkl sene.

Bør ha fått ut fingern til begynnelsen av september tenker jeg, nu er det å sondere litt aktuelle alternativer.

Men om noen har andre sneller, stenger er det bare å skyte inn, det MÅ ikke være Shimano heller. Men er veldig veldig godt fornøyd med de snellene jeg har og det er med ett unntak Shimano.

Det er nok muligheter for fisk opp i 2-3kg på de stedene bursdagsbarnet fisker, men realistisk opp mot kiloen kanskje.

Så den stangen jeg kanskje akkurat nå tenker på er en BX STC 270/300 der er det kastevekt 7-21 gram hvilket bør ligge innenfor, og den kan en jo sette stradicen på også, evt gå for en annen snelle i 1000 klassen

Endret av Lord Flashheart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en annen snelle enn Stradic til lett innlandsfiske, selv om jeg av og til bruker samme snelle selv til slikt fiske... Stradicen har en utveksling på 6:1, og blir derfor en snelle man velger dersom man ønsker ekstra rask hastighet på agnet. For en som er vant med vanlige sneller med utveksling på 5:1 vil Stradicen føles tung å sveive med.

Shimano Technium i str. 1000 er et bedre valg til lett innlandsfiske. Den har normal utveksling på 5:1 og leveres med to spoler. Ellers er kvaliteten tilnærmet den samme som på Stradicen.

Når det gjelder stang så ville jeg valgt en på 7 eller 8 fot med kastevekt opp til 12-15 gram. Dersom stanga kun skal brukes i områder med lite buskas og vegetasjon går det jo an å vurdere en lengre stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye enig i det som mono kommer med her ang. stangvalg og vektklasser.

Stradicens høye utveksling trodde jeg var kjent stoff så det unnlot jeg å kommentere.

Må stanga være flerdelt Flash?

Min erfaring er at 2-delte presterer bedre både når det gjelder kast og kjøring av fisk.

Beastmaster CX er ny av året og sies å være en kraftig oppgradering av BX. 3-14gr eller 7-21 gr - valget er ditt

Jeg har også "trua" på nye Shimanoe Aernos som er den nye snella på toppen av P4 segmentet... men den koster jo like mye som en Technium.

Legger ved 3 linker - du gør ingen gale valg her.

http://www.skittfisk...0000066500.aspx

http://www.skittfisk...0000066472.aspx

http://www.skittfisk...0000060015.aspx

Kan også legge til at jeg handla Shimano Beastmaster STC 210/240 3-14gr i julegave til svigerbor - han er knallfornøyd med reisestanga si.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte nok litt mye på meg selv med tanke på snella. Jeg vil jo ha betene fort inn, fart=fisk :P

Men ser at både Aernos (likte rødfargen, men må finne ut om rødt går foran blått (aller helst sku den vært rosa) ) og Technium er sneller som faller i smak hos meg. Godt en har litt tid på seg til

å fatte et valg. At disse snellene også koster halvparten av stradicen er jo virkelig ingen ulempe. Og for den som

utstyret er tiltenkt vil det være et fremskritt fra ehhh alvio eller hva h*n nå bruker.

Nei stanga må ikke være flerdelt, og CX modellen så intr ut.

3-14g er sikkert mest moro og tilpasset en 1000 snelle, men 7-21 er ikke halvgalt det heller. Om jeg har forstått det rett vil alltid stang og snelle befinne seg i bilen. Hmmmm mye enklere å kjøpe til seg selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster stang blir det nok, men hvordan vil f.eks den 240L oppføre seg om en slenger på en 22grams møresild? Dette er jo 8gram tyngre en anbefalt kastevekt til den stanga. Men det kan vel ikke bli FOR tungt?

Og jeg så CX kom uten tube, men en cordura tube koster ikke mer en 79,- så det skal jeg nok kunne tackle. Snelle er allerede bestilt så den er det bare å vente på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beastmaster stang blir det nok, men hvordan vil f.eks den 240L oppføre seg om en slenger på en 22grams møresild? Dette er jo 8gram tyngre en anbefalt kastevekt til den stanga. Men det kan vel ikke bli FOR tungt?

Og jeg så CX kom uten tube, men en cordura tube koster ikke mer en 79,- så det skal jeg nok kunne tackle. Snelle er allerede bestilt så den er det bare å vente på :)

Beastmaster stang blir det nok, men hvordan vil f.eks den 240L oppføre seg om en slenger på en 22grams møresild? Dette er jo 8gram tyngre en anbefalt kastevekt til den stanga. Men det kan vel ikke bli FOR tungt?

Og jeg så CX kom uten tube, men en cordura tube koster ikke mer en 79,- så det skal jeg nok kunne tackle. Snelle er allerede bestilt så den er det bare å vente på :)

Uten å kjenne stanga inngående ville jeg tatt det ganske så pyntelig med en 22-grammer i enden. Samtidg så har jo Beastmastern vært kjent for å være "skuddsikker" i så måte. Hvis du mener bursdagsbarnet kommer til å operere mye i de øvre deler av vektintervallet - og kanskje noe over også - så er jo ikke ML`en akkurat en gammal stiv stokk heller da.....

Hva falt snellevalget på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tenker jeg du har god oversikt over lystfisker'n. Etter å ha snakket med folka på Elbe. Blir det L utgaven i stedet. Den skulle fint kunne klare kast med 22G bete. Og dem mente den passet enda bedre til aernos snella.

Så JA, mener den pakka en til slutt fikk bestemt seg for er et ypperlig valg til det fiske bursdagsbarnet bedriver.

Men at herværende nu sikler på en Lesath til seg selv i jule eller bursdagsgave... nja det er ikke helt utenkelig. Komme over en ok snelle til så. Men begynner å koste veeel mye når en skal opp på stella class. Og for å være ærlig fisker en vel ikke SÅ mye med haspel at det forsvarer et slikt innhugg i en tom lommebok som kombinasjonen Lesath/Stella FE ville gjort.

Blir nok abumatic og ei glassfiberstang om en skal ha noe "nytt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

sent svar - vært på Grønland i ei uke......

Jeg ville også gått for L varianten. Når jeg modererte meg i forhold til 22g på denne var det kun fordi stanga er ny av året og erfaringsgrunnlaget på hvordan CX tåler "overvekt" ikke var tilstede.

Nå har jo Beastmaster tålt juling så det holder i både AX, BX og STC-versjoner, så at den skulle bli voldsomt mye skjørere i ny versjon fryktet jeg ikke.

Stanga har dog blitt en god del lettere så det kan være på plass med ett lite OBS.

Vedrørende grom-utstyr så ser jeg det ligger en Fireblood stang/snellecombo for salg her inne som absolutt kan vurderes :icecream:

Ellers går TwinPower CI4 (2500FA/4000SFA) for 2399.- nå hos SkittFiske - Løp&Kjøp spør du meg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.