Gå til innhold
Fiskersiden

Røyemeite med fôring


MortenL
 Share

Recommended Posts

Hei

Som sagt har jeg tenkt å meite etter røye, men tenkte å fôre også.

Skal fiske i et vann hvor jeg pleier å isfiske etter røye, har da fôret litt med havregryn, mais og ost.

Har tenkt på bunnmeite og trenger noen tips om tackler og agn.

Trenger også noen tips angående fôring, hva fôre med, hvor mye og hvor ofte.

Har tenkt å fiske med flere stenger samtidig, statisk og aktivt fiske.

Lurte på om dere har noen erfaring med dette.

Fint med svar! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for med ost!

Mais er nok heller ikke bra.

Fisket røye på isen i vinter og ting tydet på at det var lenge siden andre fok hadde vært der. Allikevel fikk vi røyer fulle av ufordøyd mais.

Mais sies å ikke være bra for ørret og røye, det høres kanskje litt rart ut da det brukes mye til foring av karpefisker.

Foring med maggot er velfungerende.

Det er sikkert mye annet som fungerer også, jeg har blant annet hørt om bruk av reker og riskorn med suksess.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om sommeren er det ikke noe stort problem å bruke (hermetisk) mais til å fore. Men når det er kaldt i vannet (les; isfiske) går fordøyelsen til fisken veldig tregt og mais bør derfor brukes med forsiktighet på de fleste arter siden den er noe tungt fordøyelig.

Andre alternativer er grunnfor beregenet på ørret og røye (ja det finnes faktisk...) for meiting. Men også reker, biter av meitemark og pellets for oppdretsfisk fungerer bra. Kombiner gjerne grunnfor med det du agner med, feks biter av meitemark)

(Jeg har aldri fisket røye om sommeren, erfaringene over er hentet fra fatters akvarium hvor han har to bekkerøyer gående. De spiser mais, reker, meitemark, pellets og grunnfor til den store gullemedaljen om dagen. Den minste er ca 300g og den største ca 400g.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har et tips angående foring etter ørret, Det du skal gjøre er å skaffe deg et stort stykke med kjøtt, legge det i et nett med passe huller, og henge det over vannet. Etter noen dager vil fluer ha lagt egg der og ikke lenge etter vil det vrimle av maggott som vil ramle ned i vannet. Dette vil generere en jevn strøm av mat til fisken som etterhvert vil legge ruta si ofte innom denne plassen, Dersom det ikke er brukenes trær i nærheten får du slå en påle ned i vannet.som du kan henge nettet i. Dette vil også være en rimelig måte å fore opp plassen på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et tips angående foring etter ørret, Det du skal gjøre er å skaffe deg et stort stykke med kjøtt, legge det i et nett med passe huller, og henge det over vannet. Etter noen dager vil fluer ha lagt egg der og ikke lenge etter vil det vrimle av maggott som vil ramle ned i vannet. Dette vil generere en jevn strøm av mat til fisken som etterhvert vil legge ruta si ofte innom denne plassen, Dersom det ikke er brukenes trær i nærheten får du slå en påle ned i vannet.som du kan henge nettet i. Dette vil også være en rimelig måte å fore opp plassen på.

Det går vel an å bruke fisk også? Makrell som finnes i store mengder burde gå greit. Rimelig er det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i en velassortert akvarieforhandler får du kjøpt frosne fjærmygglarver(bloodworms) disse egner seg godt til å fore røye.

moset råreker funker også veldig greit,men avhengig av hvilken innsjø,eller vann det dreier seg om.

i enkelte vann er foring lite merkbart på fisket,mens i andre vann kan man glemme å fiske uten å ha foret.

mye prøving,og feiling altså,men sier som de andre: ligg unna mais,og ostekjuke.det blir liggende i fisken sykt lenge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere ingen selvrespekt gutter? En skikkelig sportsfisker driver da ikke med foring av røye og ørret i sommerhalvåret? Dersom matmangelen er så stor (og fiskeferdighetene så dårlige) at man velger å ty til slike triks så er det vel bedre å spise foret selv enn å kaste det uti vannet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som fungerer, ihvertfall når røya er inne på grunnt vann, er å skyte ut maggot med en løsforingssprettert når røya er der.

Det holder dem i aktivitet og på plassen lenger.

Grunnfor ble nevnt lenger opp. Milo fondo er fungerende til røye, men jeg har kun erfaringer med det fra vinterhalvåret.

Når det gjelder dette med foring av røye, så er min mening at det gir mening uansett tid på året, men (hard) foring av varp bør unngås, da det i verste fall kan føre til tilmudring (ved forråtnelse etc). Er gytegrusen tilgrodd så får ikke røya gytt.

Endret av nanablag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eier dere ingen selvrespekt gutter? En skikkelig sportsfisker driver da ikke med foring av røye og ørret i sommerhalvåret? Dersom matmangelen er så stor (og fiskeferdighetene så dårlige) at man velger å ty til slike triks så er det vel bedre å spise foret selv enn å kaste det uti vannet?

jeg har ennå ikke møtt en fisker som klarer å fiske røye hverken sommer,eller vinter med suksess i mine fiskeområder, uten å fore.i kystnære strøk på østlandet oppfører røya seg annerledes,enn på fjellet,og i nord.

noen slengere får man selvfølgelig.

mulig det skyldes at røya sjelden går over på fiskediett her.

Jeg driver kun med meite,godt mulig fluefiske,spesiellt fjærmyggimitasjoner gjør bedre lykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja foring kan nok i noen tilfeller være avgjørende ved fiske etter vrien røye. Men når det gjelder ørret så burde det være unødvendig. Med litt innsats og kunnskap er det alltid mulig å komme i kontakt med ørreten uten å bruke 'doping'. Foring er jo et slags 'naturinngrep' som ikke bør brukes i utrengsmål.

For meg personlig føles det uansett feil å prøve å lokke til seg fisk på denne måten. Utfordringen med å finne og deretter lure fisken mens den holder på med sine vanlige sysler er en viktig del av fiskingen synes nå jeg. Det gir meg ingen tilfredsstillelse å lempe opp en av mange ørret som står å beiter på en forhaug (tror jeg .. har aldri prøvd).

Men vi har jo alle våre forskjellige måter å fiske på, og jeg har full respekt for alle meitefiskere som driver med foring så lenge de vet hva de holder på med. Og de gjør vel de aller fleste bortsett fra et fåtall som tror at ørret og røye har samme kosthold som karpefisk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lett tilgjengelig for, som beviselig funker utmerket på røye; Rimireke. Billige frossenreker (20 kr/kg) lukter godt og lokker inn det meste av fisk. Vil tro det er en god ide' å blande inn maggot når det nærmer seg fisketid, slik at du kan bruke maggot som agn. Maggoten beveger seg på kroken og er trolig derfor et bedre agn enn en død rekebit. Det same kan nok gjøres med mark.

Når det gjelder Mono's bekymringer tror jeg han kan ta det med knusende ro. Foring på røye og ørret på sommerstid er totalt uproblematisk, og om han synes det er usportslig (ref. Det første innlegget), så.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krysser i hvert fall fingrene for at mine favorittvann på innlandet og fjellet unngår en invasjon av kystmeitere som konkurrerer om å tiltrekke seg storørreten ved å lesse uti rimireker og makrellfilteter ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere; det jeg ahr sagt i tråden har dreied seg om røye, ikke ørret.

Jeg kan allikevel nevne at det under isfiske har vsit seg effektivt til ørret å fore med maggot. Foringen var ment for røye......

I utgangspunktet vil jeg si at foringer har mye mer for seg på stimfisker, enn fisker som er mer solitære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange karpefisker har faktisk en meny som likner til forveksling på menyen til ørret og røye i moderat størrelse. ;)

I det store kaldvannskaret til min fader, går det for tiden to bekkerøyer, i kombinasjon med diverse karpefisk. (Som er av en viss størrelse selvfølgelig). Mort, Sørv og flire er like ivrige på små fiskebiter som røyene, og røyene er nesten like ivrige på mais og pellets som mort, sørv, karuss og suter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.