Gå til innhold
Fiskersiden

Fisket i Alanya:) ..det må bare oppleves


Julian
 Share

Recommended Posts

Hei... som de fleste fra Skandinavia har årets store turen gått sørover. Heldigvis bestilte jeg bare en uke i Alanya..ikke at jeg har noe imot det, men all inclusive og badestrand uten noe mer er ikke min greie..jo, en dag eller to, men herregud:) :) :)..byen er en turistmekka med restauranter og barer og utesteder, alle kelnere kjører eget frisyresveis med et par pålimte tatoveringer:).

Så etter vi har spasert byen på tvers og rundt et par ganger og hyggelig takket nei på spørsmål å bruke pengene våre ved å kjøpe et par overprisete pirat t-skjørter ( dessverre av barnearbeid:() var vi også nødt å takke nei til bilsafari i Tyrkia(!)(?), båtfesttur med musikk, waterworldkopi,mopedtur, fallskjerm og glideskjerm greier og gratis coctailer. Bra ting at alle var venner med oss og kalte oss det:).

Men da tenkte vi oss å prøve på annonsert fisketur.

Mannen så hyggelig ut.Vi avtalte VIP tur, utstyret skal være første klasse, det er bare 2 oss på turen,middag og soft drinks inkludert. Vi besøker 4 gode fiskeplasser. Ekkolod er tilgjengelig. Bildene fra forrige turer var vist..disse var lovende:). Bare å møte opp.

Og selfølgelig betale dyrt, fordi det er VIP tur.

Så ble det som avtalt utenom:

- at fiskestenger var ca 15 år gamle og manglet tupp

-snelle var ikke helt fungerende

- båten var ikke av det nyeste og ryddigste sorten

-båtfører kunne et par ord engelsk, var ikke særlig pratsom og var usikker på GPS bruk

Hvis man overser de småtinga, vi fortsatt gledet oss å komme i gang:)

Så kjørt vi rund kl. 8....

Først kjørte vi i ganske god og lang sirkel, nesten 3 kvarter. Etter vår retningsans så kunne vi tatt snarvei og vært der i løpet av et kvarter:) men kanskje er det enveis køjring på sjøen greie i Tyrkia, så må du nesten følge betegnet rute.

Fin natur ja..

Alanya2012073.jpg

Da kom vi til en flyttende merke ..dybden var ca 60meter, sandbunn og flatt.. med en skråning mot dypet. Det var alt som GPS viste. Klarte ikke å se en dings av en fisk...men hva vet jeg:).

Først så vi en stim av noe på overflaten. Selvfølgelig prøvde å råkjøre på fisken med båt...uten sluk,slep, eller stang i gang:))..vi påkjørte ingen. Når vi endelig brukte sluk som slep så var det ikke fisk der lengre:)

Alanya2012059.jpg

Men motet var oppe.

Då hentet kaptainen noe råttent kylling å fiske på.Terninger 0.5cm3. Kroken var ikke større en 10-12.

Det nappet heftig.

Alanya2012062.jpg

Alanya2012061.jpg

Alanya2012066.jpg

Vet ikke hvorfor denne her minner meg på Kim Il Sung ser på fisk:).

Alanya2012067.jpg

Vet ikke heller hvilken var størst.

Da spurte vi etter disse softdrinks siden det var +40C..Jo da han fant to gamle glass, vasket de i sjøvann og fyllt på med vanlig vann fra en kanne ( som så ut som helt nytt og kaldt ). Ja takk.

Midaggen var som forventet..det som vi fisket opp også..grillet på båten:)Softdrinks i bakgrunnen:

Alanya2012068.jpg

Rundt kl 12 etter 30 og mer av disse tyrkiske sypiker så klarte kapteinen å forklare til oss at han skjønner ikke at vi betaler og ønsker å fiske her siden det er ikke fisk i sjøen,det er jo overfisket. Det var godt spørsmål.A-ha.

Rundt kl 13 fikk vi en hyggelig besøk av kystvakten som festet sin fartøy tett mot våres. Han marineoffiseren så skeptisk på oss og så at vi er turister..ikke noe å bruke tid på.Da så han den tyrkiske kaptainen...då krangelen begynte..kaptainen pekte mot land politiman mot hans båt og sjøen.

Uten å kunne tyrkisk forsto vi at det er ikke helt lov å fiske der..men også at det er de som selger turer på land som er ansvarlige.

Likevel måtte vi sette kurs mot hjem:)

Alt i alt bare annbefales:).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig om en liknende opplevelse jeg hadde i Thailand. Morsomt å tenke på nå, men steike å surt det var der og da. Nå har jeg lært å google flittig før avreise og å ta med eget utstyr uansett hva turarrangøren måtte si. Det er ingen garanti, men man får i hvertfall litt bedre odds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minner mistenkelig om en liknende opplevelse jeg hadde i Thailand. Morsomt å tenke på nå, men steike å surt det var der og da. Nå har jeg lært å google flittig før avreise og å ta med eget utstyr uansett hva turarrangøren måtte si. Det er ingen garanti, men man får i hvertfall litt bedre odds.

Kjenne sorten, men me fikk ihvertfall servert kald Chang mellom småfiskene og skipperen var en artig klovn :D

Guiding kunne han derimot ikkje og bildene over suksesser så ut som de var fra sent 80-tall^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenne sorten, men me fikk ihvertfall servert kald Chang mellom småfiskene og skipperen var en artig klovn :D

Guiding kunne han derimot ikkje og bildene over suksesser så ut som de var fra sent 80-tall^^

Joda, vi fikk også drikke, og småfisken som ble grillet på båten smakte som det meste annet jeg spiste i Thailand fortreffelig. :) Ikke kostet turen allverdens heller, så prisen matchet utbyttet for vår del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i Tyrkia nå, hatt lyst på en tur utpå havet for teste fisket. Så overskriften din og ble ikke mindre ivrig. Heldigvis leste jeg hele posten! Har vært på en lignende tur på grancanaria, eneste fangst der var en liten murene som fikk ligge i søppelbøtta å pines ihjel i sola. 700pr pers, ikke å anbefale. Har Også vært på en fisketur i kroatsia, men der fikk vi vite på forrhånd at det bare var snakk om småfisk og det kosta 700for helebåten så det var trivelig:)

Har med ul stanga nå og prøvd et par timer i går uten å få noe annet enn en fancy krabbe. De lokale fiskerne fisker med brød så jeg må vel også prøve og få til det, har vært å snorklet nå og det er endel fisk fra yngl og opp mot 6-700g var forresten endel som fulgte etter sluken i går uten at noen beit på.

Endret av slapoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 months later...

EDIT: har sjekka litt rundt, og fant ut at det rundt Bodrum (thank GOD at dama også har et feriehus der, dog uten båt, men det fikser vi!) foregår et überheftig speedjiggingfiske etter DIGER amberjack! og i tillegg dentex. Kjenner at dette må sjekkes ut ytterligere neste år, men inntrykket om at Tyrkia fortsatt er et U-land når det gjelder sportsfiske står ennå. Selv om det svømmer enorme barber i både Eufrat og Tigris. Men prøver man det blir man bare skutt av PKK. Kanskje om jeg blir diagnosistert med terminal cancer...? :lolu:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.