Gå til innhold
Fiskersiden

Skatetype?


Recommended Posts

Då sejer vi så :D

Men faren for at han her kan få andre snåle arter framover er overhengende etter han har gått fra å fiske makrell og lyr med sluk fra land til å nå være truende til å fiske med makrellbiter på bånn.

Endret av blogz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig fasong på bilde nr to, det er vel fordi at vingene er "bøyd" innover uten at man ser det så tydelig. Håper han husket å ta vekk gresset før den ble spist. Salat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisan, er meg som er fiskeren på bildet der.

Da jeg leverte fra meg fisken til naboen vår der oppe, så tok han fram en artsbok for å identifisere og han var sikker på at dette var en rundskate!

Da dette hører kanskje merkelig ut så vil jeg legge til at på bildet så kommer ikke detaljene helt frem (både piggene på ryggragen samt undersiden av fisken).

Når jeg ser på bildet på http://fiskipedia.no/Arter/rundskate.html så er det omtrent identisk med det jeg husker av fisken. Både toppside og underside.

Er det sånn å forstå at piggskate endrer litt utseende etter hvor den bor? Hvis det er en piggskate så ligner den veldig på en rundskate ihvertfall.

Tilleggsnotiser;

- Hadde jeg ikke vært så dum å legge den i grasset så hadde den kanskje vært bedre å ta bilde av :(

- Hadde vanvittig ru hud på oversiden (får skrubbsår bare jeg var såvidt borti den). Mye pigger langs midten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisan, er meg som er fiskeren på bildet der.

Da jeg leverte fra meg fisken til naboen vår der oppe, så tok han fram en artsbok for å identifisere og han var sikker på at dette var en rundskate!

Da dette hører kanskje merkelig ut så vil jeg legge til at på bildet så kommer ikke detaljene helt frem (både piggene på ryggragen samt undersiden av fisken).

Når jeg ser på bildet på http://fiskipedia.no.../rundskate.html så er det omtrent identisk med det jeg husker av fisken. Både toppside og underside.

Er det sånn å forstå at piggskate endrer litt utseende etter hvor den bor? Hvis det er en piggskate så ligner den veldig på en rundskate ihvertfall.

Tilleggsnotiser;

- Hadde jeg ikke vært så dum å legge den i grasset så hadde den kanskje vært bedre å ta bilde av :(

- Hadde vanvittig ru hud på oversiden (får skrubbsår bare jeg var såvidt borti den). Mye pigger langs midten.

Føler meg såpass kompetent at jeg bryter isen med å si at dette IKKE er rundskate.. Øverste bilde er jo fasit på piggskate, bilde nr to viser bare at den har krøllet seg litt sammen, noe som ikke er helt uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piggskate varierer vel betydelig både i fargetegninger og morfologi, noe som også er bakgrunnen for den tidligere antatte flekkskatefangsten i Lygninfjorden, som overveiende sannsynlig var en piggskate. Absolutt alt tyder på at fangsten din er en piggskate. Jeg har forøvrig spist piggskatevinger, det funka brukbart siden vingene ble skåret av kort tid etter avlivning, men det var ikke så godt at det er noe argument for å drepe en piggskate. Argumentene for å slippe skater ut igjen er derimot mange, og siden det er snakk om en hardfør bruskfisk vil jeg anta at det går fint å klippe fortommen dersom man ikke klarer å fjerne kroken pga svært dyp kroking. Om noen vil skyte meg ned for den påstanden er det bare å fyre av! Med forceps går det stort sett greit å avkroke selv dypt kroka skater, evt vannpumpetang og adrenalin hvis det er snakk om svartskate...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det SMS sa. Vilhelm (trur eg det var) klipte fortommen på ei skate på Lygnin, og den fanga me igjen året etter. Den tålte det i alle fall. Flekkskatefangsten i Lygnin var ei piggskate, eg har sjølv sett individet på Zoologisk museum i Oslo.

Skata som er avbilda i denne tråden er ei piggskate. Rundskater har lenger hale i forhold til kroppen, piggane på halen og ryggen er ikkje i rekker men uregelmessig fordelt, og sist men ikkje minst: rundskater har aldri blitt fanga i fjordane mellom Bergen og Haugesund :) . Ein skal aldri sei aldri, men arten er det ikkje tvil om. Dessutan blir ikkje rundskatene så store (max 710 gram i mine data).

Arve, skatolog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for utfyllende svar! Da kona mi er kokk så kan jeg meddele at skatevinger smaker aldeles fortreffelig! Skatevinger ligger på ca 300kr kg på fiskebutikker i Oslo.

Må nevnes at det er utrolig viktig å skjære av vingene med en gang eller så kan det bli ganske besk smak.

Har testa, og fjernet skinnet kjapt.

Selv foretrekker jeg hvilken som helst annen fisk frem for skate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.