Gå til innhold
Fiskersiden

Stor brunørret på dupp og makrell....


Maritim
 Share

Recommended Posts

Har nylig vert en tur på Island, og så at makrellbiter var et populært agn etter brunørreten.

Snakka litt med gutta, og de brukte gjerne makrellbiter og dupp etter stor ørret.

De brukte også mark, men de sa at marken var for å få steikefisk, makrellen var for storfisken.

Dette var i en innsjø som huset stor brunørret, og de snakka om fisk på både 4, 5 og 6 kg tatt på dupp og makrell.

Er dette et utslag av ekstremt stor tetthet av storfisk, eller kan det tenkes at det er en måte å lure stor insjøørret her i landet også?

Personlig ville jeg vel satsa på brisling for å få den visuelle effekten i tilegg, men så er jo ikke jeg en storørret heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mangen sjø-ørreter som er tatt på makrell strimler vinterstid! Har vell fått et par stykker selv også etter guiding fra Helge S og Even A ! ;)

Ja det er jo relativt vanlig brukt etter SØ, men til innsjøørret har jeg ikke sett det bli brukt her i landet..... Men funker detpå Island, så funker det vel her også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke umulig at det vil funke dersom agnet presenteres på en måte som ørreten finner spennende. Men den store utfordringen ved meite etter stor brunørret er å få til et oppsett som gjør at fisken krokes på en måte som gjør det mulig å sette den tilbake i live. Ørreten er jo ram til å svelge et agn før man rekker å reagere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er jo relativt vanlig brukt etter SØ, men til innsjøørret har jeg ikke sett det bli brukt her i landet..... Men funker detpå Island, så funker det vel her også....

Joda, dette har me prøvd i feskvatn også, og det funker. Det er viktig med bevegelse i agnet og me har best erfaring med sakte synk/intermediate bomber og sakte innsveiving. Er der litt vind eller drag i vatnet fungerer flytedupp også bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, dette har me prøvd i feskvatn også, og det funker. Det er viktig med bevegelse i agnet og me har best erfaring med sakte synk/intermediate bomber og sakte innsveiving. Er der litt vind eller drag i vatnet fungerer flytedupp også bra.

Tenker også at en strimel av makrellbuk fiska som du sier, blir et glittrende ørretagn. God bevegelse, blank og fin, med godlukt attåt.... Det som forundret meg var at gutta på Island brukte makrellbiter a'la hvittingagn, presantert under en vanlig kastedupp, og fiska statisk....

Det er vel kansje et utslag av at de er bortskjemt med mye stor ørret. De hadde vel overveiende sansynlig økt sjansene sine om de hadde gjort seg litt mer flid, å presantert agnet noe mer rafinert...

Uansett var det inspirerende å se, og jeg kan godt tenke meg å prøve makrell a'la Stord på neste tur etter innsjøørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men er det lovlig å agne med makrell (eller andre fisk fra havet) i norske vann og vassdrag?

Mener jeg leste en vei at fordi sykdommer/parasitter (også) fra saltvannsfisk kan overleve/spres i ferskvann er det KUN lov å agne med fisk fra samme vann...

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Men er det lovlig å agne med makrell (eller andre fisk fra havet) i norske vann og vassdrag?

Mener jeg leste en vei at fordi sykdommer/parasitter (også) fra saltvannsfisk kan overleve/spres i ferskvann er det KUN lov å agne med fisk fra same vann...

Parasittar frå saltvatn skal vel vanlegvis ikkje vere så godt tilpassa ferskvatn, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg mener å ha lest en vei at det ber forbudt å agne med fisk og skalldyr fra havet pga fare for spredning av sykdommer/parasitter.

Jeg har også lest at fisk ifra saltvann kan spre sykdommer. og dette tror jeg har skjedd i great lakes usa, det var ihvertfall en artikkel om saken i jakt og fiske for 1-2 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Makrell har en sterk lukt, og jeg tror med små tynne lange strimler vil det være dødelig for ørreten. litt bevegelse i strimlene gjør den straks litt mere fristende.

jeg og en kamerat gikk tom for mark på en fisketur, så om natten bestemte vi oss for å sette på en liten mårpølse på kroken, og se hva som skjedde. etter ca. 1 time forsvant duppen, og en halvkilos ørret kom opp med mårpølsa langt nede i gapet....

har også hørt de som bruker lange tynne strimler av appelsinskall på isfiske, og beveger endel i disse, noe som har reultert i mange store ørreter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden ble det vel konkludert med at denne loven (Kap. 11, Paragraf 44) forbyr bruk av ville akvatiske dyr som agn med mindre agnet kommer fra samme del av vassdraget. Hvis dette stemmer så er jo bl.a. all bruk av makrell og reker som agn i ferskvann forbudt uten spesiell tillatelse fra Mattilsynet. Hva mener dere makrell-agnere om dette?

Endret av mono
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne tråden ble det vel konkludert med at denne loven (Kap. 11, Paragraf 44) forbyr bruk av ville akvatiske dyr som agn med mindre agnet kommer fra samme del av vassdraget. Hvis dette stemmer så er jo bl.a. all bruk av makrell og reker som agn i ferskvann forbudt uten spesiell tillatelse fra Mattilsynet. Hva mener dere makrell-agnere om dette?

Dette tar for seg bruk av fisk og dyr fra et vassdrag til bruk i annet vassdrag... Havet er ikke nevnt med ett ord og kan vel knapt kalles ett vassdrag.?

Jeg prøvde forøvrig å agne med en strimmel bukskinn fra brunørett forrige gang jeg fisket i ferskvann - var mange heftige napp på dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brun ørret elsker mark, et vann i nærheten av oss er det tatt stor fisk på mark, har selv tatt en på 1,2 kg, men et tips som vi i familien bruker er å ta en sølvkroken spesial og en mono fortom på 20 cm (0,18 mm - 0,30 mm) og en krok egnet med et par mark, sølvkroken spesial lokker fisken, spesielt på mørke dager, hvis du tar et par smånapp innimellom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.