Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske aktivt etter akkar og blekksprut


Brosmebeistet
 Share

Recommended Posts

Etter å ha spist blekksprut/calamari i Hellas er nå tiden inne for å forsøke å fiske aktivt etter de aktuelle artene her hjemme. Både til agn og matauk. Har en plan om nattefiske med selvlysende slange tredd på vanlig gummimakk kroker. Det er nr 1. Er det noen som har andre tips eller forslag til fisketeknikk?

Selv har jeg ikke erfaring i det hele tatt med denne typen fiske. Har noen fått noe akkar på Vestlandet i det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjelden vært noe problem å treffe på åttearmet på Vestlandet i alle fall, på alle dypder. Har fått på opphenger, opphenger med makrell, flapper, Storm jigg, Savagear jigg osv :D Har truffet på de i alle vannlag og uavhengig om det har vært dagtid eller kveldstid. Kjennetegnes ved at det brått blir tungt og du har i noen sekunder trua på veldig ålreit glassvar. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva dybde har de tatt på? Og ikke minst, var det akkar eller en annen type?

Selv har jeg aldri fått noen før.

Virker som det har blitt mer av 8-arma blekksprut i fjordene på vestlandet. Jeg får de somregel på agn når jeg fisker på bånn fra 30-300m dyp. Årstid virker ikke som det har noe å si. Ti-arma (akkar) er lenge siden jeg har fått, men den opptrer i alle vannlag og tas lett på sluk e.l. Når du tilbereder blekkiser bør du slippe den i fosskokende vann i 30 sekunder, og deretter over i isvann. Så kan du fritere eller grille. Men husk høy varme og kort tilberedningstid. Skitt fiske og bon apetitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest 8-armet, fra 5 og ned til 50m stortsett.

På mine to turer til sunnmøre i påska og pinsen fikk jeg ti stykker. Den som tok på grunnest vann tok jeg på rundt 40 m. Resten tok dypere, bl.annet en double' på drøyt 200m. Jeg fisker mye fra land, (40 m eller grunnere) og har kun fått en så vidt jeg kan huske..

Mulig det har med bunntypen å gjøre der jeg fisker fra land, men på meg virker det som blekksprutene trives dypere i denne fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan virke som om det kan være gode lokale bestander. Selv har jeg bare sett en eneste 8 armet under fiske etter krabbe på berget. Har heller aldri hørt noen fått noen i Rogaland, utenom den gangen på 80 tallet da akkaren kom i store mengder.

Virker som det har blitt mer av 8-arma blekksprut i fjordene på vestlandet. Jeg får de somregel på agn når jeg fisker på bånn fra 30-300m dyp. Årstid virker ikke som det har noe å si. Ti-arma (akkar) er lenge siden jeg har fått, men den opptrer i alle vannlag og tas lett på sluk e.l. Når du tilbereder blekkiser bør du slippe den i fosskokende vann i 30 sekunder, og deretter over i isvann. Så kan du fritere eller grille. Men husk høy varme og kort tilberedningstid. Skitt fiske og bon apetitt!

Takk for tipset :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har som sagt merka meg at de har blitt mer tallrike med åra, mens sjøkrepsen forsvinner (i "min" fjord). Er redd det kan være en årsaksammenheng....

Vil tro at de liker sjøkreps. Så en i middelhavet som holdt på å åpne ett hjerteskjell. Så de er sikkert altetende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...
  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Har fisket daglig nå i ei lita vik ved Bærøy/Bømlafjorden i håp om torsk på kroken, men bare fått blekksprut/akkar..opp til fleire stk..den eine var det litt st på faktisk! La nettopp ut ein liten snutt på instagram under #blekksprut  (denne var liten )..fått på Ca 10-20 m djup, og tatt på sluk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes mange arter i gruppen . Når det gjelder mat er det kun sepia arten som kan gi deg en smak opplevelese og uten å blande andre ingredienser . De aller fleste kan blandes med alt og som vomfyll , men sepia ( også norsk sepia ) er å sammenlikne med hummer  ...

Om man reiser til Syden ,( især Kanariøyene )  bestill " Choco fresco a la plancha " ( Glem ikke kortet )   13691077_1779739155603294_79414410337002

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.