Jump to content
Fiskersiden

Mulig karpevann?

Beka
 Share

Recommended Posts

Fikk et tips om et vann det angivelig skulle være karpe i. Har brukt endel timer ved dette vannet etterhvert og fått min første karuss her :shifty:

Hadde i natt et skikkelig utras på feederstanga, men desverre glapp det i tilslaget. Mulig jeg var for raskt ute, da jeg formerlig hoppet over stanga når varsleren skrek...

Noen tommelfinger regel på dette?

Har også observert karuss på dobbelt størrelse av den på bildet, som forøvrig ser ut til å ha vært nær gjeddemat.

Så også en annen stor fisk, ca 60-80 cm, svømme ilag med noen av de store karussene, men fikk ikke sett hva slag det var.

Svømmer karuss og karpe i lag, disse "beitet" ikke slik som de andre jeg så, kom svømmende rolig inn, ble var meg og stakk.

Karussen er forøvrig fordømt leit å kroke...

20120815_103332.jpg

• 3 weeks later...

Hei igjen,

Ennå ingen karpe fra dette vannet, og etter en samtale med "oppsynsmann" i området begynner tvilen og gjøre seg gjeldende.

Han kjente ikke til noen karpe bestand her, men fortalte at det var satt ut endel 2 årig ørret for mange år siden. Mulig det var det jeg så

her tidligere. Etter størrelsen på den fisken, bør det være ørret i 5 kilos klassen her.

Men, den som gir seg har tapt, nye muligheter i helga og fin karuss er det uansett her.

Hmm, bør kanskje revurdere nicket :lolu:

Er ikke alltid "lokalkjente" og "oppsynsmann" kjenner til at det er karpe i et vann.

Som kjent vil ikke ørretfiskere som fisker med sluk el flue etter ørret fange karpe. Og hvis man er i "ørretmodus" vil alle vak/rullinger/plask være ørret eller noe annet- uansett hvor store de er. Jeg har selv stått ved et vann der lokalkjente ørretfiskere hevdet at det ikke fantes annet enn ørret og tryte - og når karpa rulla seg var det i følge dem helt sikkert bare en bever som dukka, for så stor ørret fantes vel ikke der?

Nå sier jeg ikke at det er karpe i vannet, men jeg synes du bare må kjøre på!!!

Hei Frosk :)

Er vel ikke umulig at det finnes karper i vannet selv om en oppsynsmann ikke vet det. I og med at han snakket om ørretutsettinger er det vel det som er fokus for han og foreninga som disponerer vannet det er snakk om. Uavhengig av art, er det jo veldig spennende observasjoner du har gjort.

Du får fiske opp en :)