Gå til innhold
Fiskersiden

c&r på oppdrettslaks....for så å plukke ut fisken etter sesong.


alek
 Share

Recommended Posts

Hei

Leste nettopp en oppdatering fra styremøtet i arna sportsfiskelag hvor de har bestemt at all krøket fisk skal slippes ut igjen. Dette gjelder all fisk, vill, vosso, sjøørret og oppdrettslaks.

Må nevne at de skal plukke ut O-laksen av elven etter sesongen.

Noen meninger om å slippe ut igjen O-fisk i elv?

i mitt hode så er dette faunakrim, men det er i mitt hode...

Alek

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettsidene deres skriver jo regelen slik:

"Dersom laks ved uhell krokes andre steder enn i kjeften, skal den settes ut igjen og fisker skal avslutte sitt fiske i det gjeldende fiskedøgn!

Unntak er fettfinneklippet laks og oppdrett, disse skal avlives, men fisker skal fremdeles avslutte sitt fiskeri gjeldende fiskedøgn."

Men dette er jo fra 15.august, mulig du har sett/hørt noe nyere. Jeg kjenner ikke til bakgrunn for bestemmelser der selv, men det hørtes litt rart ut ja. Da må kontroll av gytefisk og sortering være grundig :)

Uansett så er bedømmelse av oppdrettslaks ved elvebredden på morfologiske trekk ikke så lett som først antatt, mtp at o-laksen idag ofte ser "finere" ut og kan også lett forveksles med feks flergangsgytere.

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett så er bedømmelse av oppdrettslaks ved elvebredden på morfologiske trekk ikke så lett som først antatt, mtp at o-laksen idag ofte ser "finere" ut og kan også lett forveksles med feks flergangsgytere.

nettopp. HVIS man med 100% sikkerhet kan fastslå at man har fått en O-laks er det jo galskap å slippe den tilbake, men så lenge dette ikke er så opplagt, virker regelen ikke helt meningsløs. SÅ får man heller la "profesjonelle" gå over elva, og forsøke å plukke bort fjøslaksen etterpå, istedenfor å overlate dette til oss glade amatører. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nettopp. HVIS man med 100% sikkerhet kan fastslå at man har fått en O-laks er det jo galskap å slippe den tilbake, men så lenge dette ikke er så opplagt, virker regelen ikke helt meningsløs. SÅ får man heller la "profesjonelle" gå over elva, og forsøke å plukke bort fjøslaksen etterpå, istedenfor å overlate dette til oss glade amatører. ;)

Her er jeg til enig. Hvis det er vanskelig å avgjøre om det er en fjøs eller villfisk, så er nok best å la den svømme videre for så å bli plukket ut av profesjonelle som Uni Miljø f.eks.

Men hvis det er helt opplagt, så bør det være rom for å kakke fisken.

Alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettsidene deres står d jo at o-laks skal avlives?

100% på o-laks blir man sjelden ved elva. Dette er vist mange ganger, hvor "HELT klare oppdrett" er en losliten flergangsgyter og har blitt kakket av fiskere. Ikke lett for "proffesjonelle" alltid dette heller. Gentest må til for å være 100% sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På nettsidene deres står d jo at o-laks skal avlives?

100% på o-laks blir man sjelden ved elva. Dette er vist mange ganger, hvor "HELT klare oppdrett" er en losliten flergangsgyter og har blitt kakket av fiskere. Ikke lett for "proffesjonelle" alltid dette heller. Gentest må til for å være 100% sikker.

sjelden var vel å ta litt kraftig i... :) vil si at på elver på vestlandet, så er det skjelden man er i tvil, det er faktisk lett å være 110% sikker på o-laks i de fleste tilfellene. seint på sesongen når fiskene begynner å bli svarte og lurvete er det kanskje lurt å la tvilen komme tiltalte tilgode (om man er itvil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at undersøkelser har vist på generell basis at veldig mange flergangsgytere har blitt klassifisert som oppdrett og kakka i årenes løp. Har selv fått inn mange skjellprøver av fisk som det står "klar oppdrett" på. Analysen viser allikevel er at det er en gammel repeterende gyter. Det er jo klart at det kan være lettere å skille på morfologiske trekk i noen vassdrag og at noen er flinkere til å vurdere enn andre.

Ellers, 110% er vel også å ta litt kraftig i.. ;) mtp at forskere og garva fiskere flere ganger har tatt feil, etter kontra svar fra skjellanalyse og gentest. Når jeg ser hvor mange som også sender inn ørretskjell merket som laks og klare feilbedømminger av oppdrett, så ser jeg at det finnes begrensninger blant noen langs elva. Selvfølgelig er det flere veldig dyktige langs elva som skiller bra, men det skal være sikkert at det også er en signifikant andel som sliter mer. Laget er ikke bedre enn sitt svakeste ledd :)

Derfor håper jeg at fremtiden bringer klart merket o-fisk, for å gjøre det lettere for alle fiskere å ta en avgjørelse. Får se hva fremtiden bringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laget er ikke bedre enn sitt svakeste ledd. Derfor håper jeg at fremtiden bringer klart merket o-fisk, for å gjøre det lettere for alle fiskere å ta en avgjørelse.

nettopp. Regler må tilpasses de som er dårligst på gjenkjenning, ikke ekspertisen. Særlig fordi også ekspertisen kan ta feil! ;) Og merking av O-laks er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.