Gå til innhold
Fiskersiden

Skolest? Trondheimsfjorden/Børsa


Recommended Posts

Jeg fikk forespørsel fra en kollega om jeg kunne hjelpe til med å artsbestemme denne fisken. Etter å ha konsultert fiskipedia.no kommer jeg fram til at det ganske sikkert er en skolest.

Fisken ble tatt i Trondheimsfjorden utenfor Børsa, etter sigende på en gummimark i de frie vannmassene over ca 200m dyp.

Iphone_073.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har og fått et gammelt bilde fra 60-tallet av en skolest tatt fra land(!) fra børsa av ein gammale kaill...Tynt opplegg, men bilde viste ihvertfall klart en skolest på børsa, om den har drevet i land er en annen sak :)

Selv blant de som fisker dypt dypt, så er d relativt få som har krysset av arten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min oldefar fikk mye skolest på sniksnøra på 70/80 tallet litt lenger ut i fjorden. Sniksnøran va beregnet på uer og satt på dyp mellom 120-220 meter. Var ikke uvanlig med 5/10 stk pr snøre (100 krok).

For spesielt inntresserte send pm for info om sted.

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Da blir det hekle med reker, lodd i bunn og en liten ballong på toppen av hekla. (Skal sveve sakte med strømmen nedover dypet, tilnærmet vektløst i vannet...).

Skal sende dette ut over stedet jeg tok Blålangen fra land. Mål for 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Da blir det hekle med reker, lodd i bunn og en liten ballong på toppen av hekla. (Skal sveve sakte med strømmen nedover dypet, tilnærmet vektløst i vannet...).

Skal sende dette ut over stedet jeg tok Blålangen fra land. Mål for 2013.

Tror jeg ville valgt en dupp fremfor ballong, tror ikke den vil fungere optimalt på de dypene skolesten oppholder seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg ville valgt en dupp fremfor ballong, tror ikke den vil fungere optimalt på de dypene skolesten oppholder seg

Mulig ja... Noen spesiell dupp du kjenner til som tåler trykket? En ballong kan justeres med tanke på rett oppdrift, når det gjelder hvor mye trykk den vil tåle før den imploderer er basert på flere faktorer.

Har man flere dupp-str. kan man finne optimal vekt i forhold blyvekt, men jeg tror ikke en vanlig dupp tåler mer en enn ballong med 0.25 L. luft på 300 meters dyp.

Ballongens vegger er tøyelige og vil gradvis presses sammen. Duppen vil bare gi etter momentant når trykket overskrider godsets evne til å motstå det eksterne trykket.

Hadde vært meget interessant og gjort noen tester på dette på dypvannsplassen min. Med riktig strøm og et velbalansert tackel, ville vi faktisk kunne nå mer enn 800 meters dyp fra land.

Det er tross alt 315 meters dyp 2 meter ut fra land... og det heller bare videre nedover. Skulle brukt mye mer tid på den plassen, men det er nå 2 timers kjøring hver vei.

En ting som uansett ville kunne være noe er å bruke en nettopp en dupp eller ballong for å komme langt nok ut når strømmen er riktig, slik at man kommer lengre ut enn man klarer å kaste tackelet fra land; Så kan bare duppen/ballongen implodere og tackelet går til bunns på svimlende dyp nådd fra land... ;)

Har mer enn 700 meter 0.17 Whiplash på ene Surf-spolen min, og det er ikke på en av de største snellene mine, så alt er mulig å få til. Men man risikerer gjerne en senebetennelse når greiene skal opp igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig ja... Noen spesiell dupp du kjenner til som tåler trykket? En ballong kan justeres med tanke på rett oppdrift, når det gjelder hvor mye trykk den vil tåle før den imploderer er basert på flere faktorer.

Har man flere dupp-str. kan man finne optimal vekt i forhold blyvekt, men jeg tror ikke en vanlig dupp tåler mer en enn ballong med 0.25 L. luft på 300 meters dyp.

Ballongens vegger er tøyelige og vil gradvis presses sammen. Duppen vil bare gi etter momentant når trykket overskrider godsets evne til å motstå det eksterne trykket.

Hadde vært meget interessant og gjort noen tester på dette på dypvannsplassen min. Med riktig strøm og et velbalansert tackel, ville vi faktisk kunne nå mer enn 800 meters dyp fra land.

Det er tross alt 315 meters dyp 2 meter ut fra land... og det heller bare videre nedover. Skulle brukt mye mer tid på den plassen, men det er nå 2 timers kjøring hver vei.

En ting som uansett ville kunne være noe er å bruke en nettopp en dupp eller ballong for å komme langt nok ut når strømmen er riktig, slik at man kommer lengre ut enn man klarer å kaste tackelet fra land; Så kan bare duppen/ballongen implodere og tackelet går til bunns på svimlende dyp nådd fra land... ;)

Har mer enn 700 meter 0.17 Whiplash på ene Surf-spolen min, og det er ikke på en av de største snellene mine, så alt er mulig å få til. Men man risikerer gjerne en senebetennelse når greiene skal opp igjen...

Veldig innovativ tenking her! :) Om du har ein slik unik plass tilgjengeleg er det jo berre å satse nokre hundremeter snøre, forske litt og prøve ut. Ingenting å tape (unntatt kanskje nokre hundre meter braid om det skulle sette seg fast i ein bergsprekk og gnage av). Eg skal heie på deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig innovativ tenking her! :) Om du har ein slik unik plass tilgjengeleg er det jo berre å satse nokre hundremeter snøre, forske litt og prøve ut. Ingenting å tape (unntatt kanskje nokre hundre meter braid om det skulle sette seg fast i ein bergsprekk og gnage av). Eg skal heie på deg!

Tok som sagt Blålange fra land her tidligere i år, og det utrolige var at jeg gikk ut her og satte det opp som mål fra land for 2012 - før jeg klarte bragden.

Jeg har virkelig troen på denne plassen, det er utrolig spennende med sånne dyp fra land. OG jeg har ikke slitt et tackel der! Har vel vært der 6-7 ganger nå mener jeg...

Jeg har 3 uker ferie nå, så jeg tar nok turen innen jeg begynner i jobb igjen, hvis været blir ok da.

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

oops... didn't read correctly. problem is getting the balloon far out, not down deep... hmmm... I like Kjetil's Idea, balloon and rifle is perfect:D

problem with sinking balloon is that if it gets below the surface in the first place it it will compress rapidly. When freediving and neutrally bouyant at 10m I had to kick like hell to get down to that point... deeper than that point you sink pretty fast.

another problem is if you use a solid float and it becomes neutrally bouyant before the bottom you will just keep on drifting.

Endret av atomichaggis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tricky, men det burde la seg gjøre å finne en løsning. Istedet for ballong, en kapsel av metall evt... Vinkorker kan muligens fungere som flotør.

Men en annen ting er at strømmen må gå riktig vei, altså fra deg og ut...

Det er ikke sikkert det er nødvendig å bremse loddets effekt (170 gr.) så altfor mye hvis strømmen går ut. Når jeg kaster ut alt i fra 30 til 50 meter, så går det minst 5 min. før bunnen er nådd, og da ligger jeg vanligvis på rundt +/- 350 meters dyp.

Har prøvd med pulley her og, og da kom jeg sikkert på 400 meter...

Blålangen ble tatt 15-20 meter over bunnen. Kastet rett utfor kanten, traff bunnen og sveivde så opp en 15-20 meter for å slippe Brosmene som går på bunnen av skrenten.

Både Lange og Blålange kan gå rimelig høyt over bunnen, men jeg tror ikke Brosme går noe særlig høyt fra Bunnen. Tackelet mitt lå altså inntil fjellveggen og over bunnen.

Men for Skolest, så tenker jeg at jeg må drifte utover et stykke over bunnen... Det er her det er en liten nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.