Gå til innhold
Fiskersiden

Skylle snelle etter bruk i saltvann?


Fjellørret
 Share

Recommended Posts

...bruker også dusjmetoden, men tørker alltid av stang/snelle etterpå. Bruke en type håndkle som suger vann godt.

Kanskje ikke helt heldig å fullstendig drukne snella under vann, men en lett skylling/tørking for å fjerne smuss/saltrester av hus/spole og ikke minst snørefører kan jo ikke være feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg passer på er at jeg skyller snella ovenfra og ned - Fra toppen av spolen og ned mot kroppen - ønsker ikke vann inn mellom roterende og fast del av spolehuset.

Sammen med annet vedlikehold som oljing/smøring en gang eller to i løpet av sesongen har jeg brukt skyllemetoden i over 30 år......(yupp-drar alvorlig på årå) Har fremdeles utstyr fra 70-tallet som fungerer bortimot knirkefritt.

Nå skal det også sies at jeg sender inn utstyret til snelledoktorn annenhvert år for service og utskifting av slitte deler. DET har utvilsomt holdt liv i mye og anbefales på det varmeste for alle med utstyr fra Shimano.

"Drawbacket" er at du ender opp med vanvittig mye utstyr som du sjeldent eller aldri bruker lengre.....men ikke helt har hjerte til å gi bort/selge/kaste for det innhar for mange gode minner...... :blush:

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det vel Avet som i manualene til snellene anbefaler å kun bruke vanntrykk alá sprayflaske, for å unngå at vann renner inn i selve snella - slik det gjør om trykket er for kraftig. På denne siden av vinteren så pleier jeg å ta hageslangen og så setter jeg "pistolen" på innstillingen "Mist", det gir en fin spray av vann og da slipper jeg samtidig å dra 14 stenger inn i dusjen etter endt tur. Rett ut av bilen og rengjøres på plenen isteden. Forøvrig så er det viktig at særlig fettet er på plass, samt funksjonelt, inne i snella di. Sjelden rengjøring av selve snella + lagring/bruk om vinteren kan gjøre at fettet blir hardt og dermed mister effekten det har ved å delvis tette åpninger i snella hvor vannet kan finne veien inn. Så service/vedlikehold av snellene er lurt med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er dårlig på å skylle utstyret etter bruk i sjøen, så dårlig at det nesten aldri skjer faktisk :)

Har sett at "vanlige" ambasadør-sneller f.eks. blir relativt fort fucka av saltet. Kvalitets-sneller derimot, har en utrolig overlevelse (Jeg har mest erfaringer fra haspel og fluesnelle og noe havfiskesneller) De funker år ut og år inn, kun med en liten dråpe olje en skjelden gang.

Trur nok ikke at det i alle tilfeller er gunstig å spyle eller drukne snellene i ferskvann etter bruk.

Tipper på at billigsneller som har svært lav motstandskraft øker levetida med "agresiv skylling" :), men er ikke så sikker på at det er tilfelle med litt dyrere sneller.

Derimot tror jeg at det er vesentlig å tilføre snella en liten dråpe olje en gang eller to i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må for all del skylle utstyret etter bruk! Det finnes ingen god grunn til ikke å gjøre dette og det er like viktig på de dyrere modellene. Som tidligere nevnt så er det viktig å ikke skylle med for varmt vann da dette kan løse opp fettet på noen steder. Det er SVÆRT få sneller som er vanntette og selv om noen påstår det er det ikke sant. Den nye Saltigaen er vanntett, men det er en av de få. Salt kommer inn i alle kriker og kroker og man kan til en viss grad forebygge dette ved å skylle snellen i ferskvann. Om noen er bekymret for at kulelager skal gå dukken for ferskvann ville jeg aldri turt å fiske med dem.

Alle kulelager ruster i saltvann, og for at de ikke skal gjøre det må man åpne skjoldene og pakke lagrene med fett.

Om man ønsker at sneller skal vare lenge trenger de service, slik er det bare og det gjelder også de dyreste modellene.

Jeg mistet en SW Stella i bakken på en sandstrand og en bølge skylte over,og jeg trodde ikke mine egne øyne når jeg skrudde opp snella. Det var salt og sand i alle kriker og kroker, det eneste som ikke var tildekket var selve huset....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fremdeles utstyr fra 70-tallet som fungerer bortimot knirkefritt.

Nå skal det også sies at jeg sender inn utstyret til snelledoktorn annenhvert år for service og utskifting av slitte deler. DET har utvilsomt holdt liv i mye og anbefales på det varmeste for alle med utstyr fra Shimano.

"Drawbacket" er at du ender opp med vanvittig mye utstyr som du sjeldent eller aldri bruker lengre.....men ikke helt har hjerte til å gi bort/selge/kaste for det innhar for mange gode minner...... :blush:

Som å høre meg sjøl gitt....

Endelig skal man passe på å ikke bruke høyt vanntrykk når man skyller snella, og heller ikke varmt vann. Varmt vann kan smelte vekk fett og olje, høyt vanntrykk kan flushe inn uønskede partikler inn i mekanikken. Man skal kun løse opp og skylle vekk saltpartikler. Det er hovedhensikten med å skylle snella i ferskvann etter bruk i saltvann. Utover det trenger den fett og olje med jevne mellomrom. Fett i drev og lagre, olje på andre roterende deler. For å fjerne gammelt fett og gammel olje bruker jeg sjøl en utrangert tannbørste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.