Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske og fotografering rundt Lillehammer?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Vi er tre stykker som skal en tur til området rundt Lillehammer for å fiske, dykke og fotografere under vann siste helga i september.

Et av målene med turen er å få fotografert lagesild. Den samler seg jo ved Lillehammer for å gå opp i Lågen for å gyte i september/oktober og jeg skulle gjerne ha fått noen bilder av denne. Har jo lest meg opp på lagesild og sett at det var notefiske etter denne tidligere, og da tenker jeg jo straks på hvilke bilder en kunne tatt i en slik not.

Er det noen som kjenner til områder der det står mye lagesild, og det er mulig å komme til med litt utstyr fra land eller har andre tips om notfiskere etc.?

Vi skal jo også fiske etter harr og andre «rare» fisker vi ikke har her på sørvestlandet, så hvis noen har gode tips om fiskeplasser, helst med klart vann, så hadde jeg satt utrolig pris på det. Vi hadde jo håpet å få tatt noen skikkelige fiskebilder også. Over/under bilder med fisker og fisk, begge i sitt rette element.

Her er et bilde vi tok på tur til Sperillen med Erik Walmann for et par år siden. Vet jo at gjedden her er store, men det går fint å ta bilder med mindre fisk også :-)

rsv095cd125.jpg

rsv095cd126.jpg

Hvis det er noen lokale som har lyst å være med oss og kanskje guide oss litt, hadde det vært helt supert.

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt en telefon eller sendt mail til Morten Kraabøl i NINA, får kjenner plassene i lågen bedre enn han.

Når det gjelder harr er utløpet av Gausa en fin plass, her har vi fått harr selv på høsten. Skal dere fotografere denne er kanskje ikke oset den beste plassen

da det er ganske mye strøm og jeg er usikker på understrømmer akkurat her.

Ellers kan det være en ide og lese litt her http://www.laagen-fiskeelv.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips så langt :) Ja, jeg vet at lagsilda ikke er gått opp i lågen for å gyte, men jeg leste på nettet at den samlet seg ved Lillehammer en stund før. Vi kommer uansett til å gjøre noen nattdykk og se om vi finner den eller andre ferskvannsfisk og sånn sett er jo alle arter interessange. Kunne jo godt tenke meg å fotografere noen store ørret også. Traff på en nede ved Gjøvik for en del år siden og det var en fin opplevelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er et par uker for tidlig også i nordenden av Mjøsa. Aktuelle plasser der er notvarpene der det har vært, og for noen fortsatt, fiskes etter lågåsilda. Silda går nå mye mer spredt enn tidligere slik at de få som fortsatt fisker har gått over til garn. Det er et notvarp rett sør for rasteplassen nedenfor kapellet på Vingrom.

Det er mer ferskvannsfisk i dette området enn noe annet sted jeg har fisket. Disse skjermbildene er tatt opp for et par uker siden.

20120820043357.jpg

20120820045236.jpg

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er et par uker for tidlig også i nordenden av Mjøsa. Aktuelle plasser der er notvarpene der det har vært, og for noen fortsatt, fiskes etter lågåsilda. Silda går nå mye mer spredt enn tidligere slik at de få som fortsatt fisker har gått over til garn. Det er et notvarp rett sør for rasteplassen nedenfor kapellet på Vingrom.

OK, takk for tipset.

Sliter litt med å finne ut hvor dette notvarpet er. Er det nord eller sør for elva som renner ut der? Har du eventuelt en kartlink dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.