Gå til innhold
Fiskersiden

Havmus til middag......


 Share

Recommended Posts

Er visst i salg i en del andre land rundt oss og har vært det lenge... Har lest om det før.

Bare vi Nordmenn som ikke skal ha noe annet enn lettsaltet torsk og seibiff etc. etc. ikke våger å prøve noe nytt... Sikkert godt. :P

Har enda ikke smakt fisk som smaker dårlig... I gamle dager kastet de jo Breiflabb og alt mulig annet på sjøen - UFISK!

Men er enig; når man fisker målrettet etter en del arter som Havmus, Piggskate, Havål og Paddetorsk etc. som vi ikke har noen matkultur for, men fisker for sportens skyld - C&R, så er det jo vakkert å slippe de tilbake i det våte element å se at de tilsynelatende har klart seg fint etter å bli dradd i land, håvet, veiet, målt, fotografert og hele pakken... Jeg syns ihvertfall det.

For øvrig omsettes det tonnevis av Havål, Piggskate og mange andre arter som vi regner stort sett som C&R, i andre europiske land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havmusa er jo litt i slekt med haiene. Og blandt disse er det en del arter som ikke regnes som menneskemat pga høyt urinsyrenivå i kjøttet. Håkjæringkjøttet har jeg hørt er rett og slett giftig, andre smaker vel bare piss :). Men noen er regnet som god matfisk, håbrann mako og pigghå er blandt disse, i tilegg er ivertfal nôen skater regna som god matfisk.

Tydelig at havmusa er flinkere å kvitte seg med urinsyra enn en del haier. Mulig den er mer lik beinfisk i så henseende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipp og lim fra nettet.

Havmus nevnes sjelden som matfisk. Den er imidlertid meget god på smak, lett å

tilberede og passer blant annet ypperlig som biff.

MMmmm Biffmus....... kjøttfull å god....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har nå ventet i nesten to år og vel 15-20 havmus på at en skal krokes slik at jeg må avlive for å få smakt hvordan det smaker, men de biter så pent alle sammen at jeg ikke har lyst å kakke.

Hva var prisen forresten ?

Prisen så jeg ikke, skal spørre neste gang jeg går forbi. De hadde foresten et par grisesvære rognkjeks i disken her for ei tid sia også.... De har jeg imidlertid hørt har fint kjøtt selv om det er rogna den er mest kjent for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.