Gå til innhold
Fiskersiden

Fisk jeg ikke finner i mine bøker ihvertfall


Recommended Posts

Hadde en av mine normale nattlige Surf-turer på vest siden av Sotra og fikk god visuell kontakt med en fisk jeg tidligere ikke har sett, og ikke klart å spore opp i bøkene mine.

Jeg hadde ganske store agn liggende ute i et strøm-utsatt sund, på moderat dyp og der var klar sikt i vannet. Det var vel rundt litt etter full flo.

Jeg skulle gi meg for natten og sveivde inn 2 større glidetackel med Makrell. Jeg ble overasket over en liten lang krabat som fulgte agnet helt inn til land.

Trodde først det var en liten Ål/Havål, pga. smidigheten i kroppen. Da jeg fikk lagt fra meg surf-utstyret, tok jeg på fult lys på hodelykten, og lyste rett ned på fisken som så noe forvirret ut og sirklet rundt helt inne ved land og tok noen runder ut og kom tilbake, veldig aktiv i overflaten og gikk helt inn til land, men med noen få innlagte "pauser".

Den var stort sett kjapp i bevegelsene men, lå nesen i ro i vannet i noen korte perioder.

Når jeg fikk sett den på nært hold så jeg at det ikke var noen ålefisk ihvertfall.

Litt mørk på oppsiden, ganske sølvfarget på sidene med innslag av gulfarge. Et slags veldig "kort nebb"/nebbaktig munn, nesten som en Horngjel som manglet nesten hele nebbet... (men lignet ikke på Horngjel i det hele tatt). Tydelig at den likte seg i lyset fra hodelykten ihverfall... Fisken var vel rundt 30 cm. lang og hadde veldig fleksibel kropp. Sirklet rundt i lyset i ca. 5 min. før jeg tenkte at jeg må prøve å fange rakkeren...

Rigget til spinnstangen med en liten krok med Makrell, hadde ryggen til noen min. og der var den vekk gitt...

Synd... For jeg ble nysgjerrig på hva dette kunne være, ikke noe jeg har sett før ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, Ålekvabbe har jeg fanget og den ligner ikke i det hele tatt. Sorry!

For å si det slik: Den lignet mer på en Horngjel enn Ålekvabbe, men oppførselen mintes mer om ål.

Sølvfarget på siden med gule striper eller noe sånt. For meg virket den som en bortkommen stimfisk.

Anyone? (Men takk for innspill Rudolf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsil, ja der har vi formen spott-on, men gulfargen?? Har den artsfrender som kan ha tatt turen innom våre strøk? (Er ikke noen mester i sildefisk....).

BTW: Er Storsil vanlig i våre trakter? (Gidder ikke å bla i bøkene som ikke er av nyere dato og vanntemp og vandringsmønster har endret seg mye siden bøkene ble skrevet)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokså vanlig fisk, ja. Men de ligger ofte nedgravd i sanden. Vandringsfisk. En del her på forumet som har tatt de på sportsfiskeredskap: Onkel Kim, Obbien, Aspen, Karleif m.fl. Løse rykter forteller også at de er glade i Kongepilken, men det skal ikke jeg gå i graven på :P

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse silefiskene ser jeg stadig her på Askøy. Dog har ingen av de vært i nærheten av 30 cm (småsil kanskje?). Noen tips om hvordan man lurer de til å bite på kroken?

Har prøvd kroker ned i str 30, agnet med reke, makrell og sølvpapir. De har det alltid så fryktelig travelt, og peiser forbi uten å vise noen interesse for agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse silefiskene ser jeg stadig her på Askøy. Dog har ingen av de vært i nærheten av 30 cm (småsil kanskje?). Noen tips om hvordan man lurer de til å bite på kroken?

Har prøvd kroker ned i str 30, agnet med reke, makrell og sølvpapir. De har det alltid så fryktelig travelt, og peiser forbi uten å vise noen interesse for agnet.

Kongepilken. Bare nevner det...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storsil, ja der har vi formen spott-on, men gulfargen?? Har den artsfrender som kan ha tatt turen innom våre strøk? (Er ikke noen mester i sildefisk....).

BTW: Er Storsil vanlig i våre trakter? (Gidder ikke å bla i bøkene som ikke er av nyere dato og vanntemp og vandringsmønster har endret seg mye siden bøkene ble skrevet)..

Småsil har jeg sett i gull/bronse-toner, men de Storsilene jeg har sett, har hatt sølvfarga sider. Kan kansje tenkes at lykta di har gitt de litt gultone. Har sett det når jeg har lyst på sild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd kongepilken etter st.peter her på bryggen i hele sommer. Merkelig nok har jeg hverken fått den eller storsil. Kan ikke forstå hvorfor.

:P

Noe gjør du feil, i alle fall. Den pleier å være sikker...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det nevnes att mysteriefisken lignet hornhjel, var det første jeg tenkte på makrellgjedde. som ligner hornhjel veldig, men samtidig skiller den seg ut blandt annet med gulskjær. Skal igrunn ikke finnes her, men en og annen dukker opp.

http://en.wikipedia..../Atlantic_saury

Har fått storsil ett fåtall ganger, men har aldri sett dem gulaktig.

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på dette bildet jeg fant... Jeg er helt sikker på at dette er fisken!

SauryorSkipperPikeEsoxsaurus.jpg

Makrellgjedde!

Når det nevnes att mysteriefisken lignet hornhjel, var det første jeg tenkte på makrellgjedde. som ligner hornhjel veldig, men samtidig skiller den seg ut blandt annet med gulskjær. Skal igrunn ikke finnes her, men en og annen dukker opp.

http://en.wikipedia..../Atlantic_saury

Har fått storsil ett fåtall ganger, men har aldri sett dem gulaktig.

Tror du fant svaret jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok ei Google-runde no. Fann ingen bilder med gulskjer, men ser den er teikna gulaktig på fleire teikningar. Huska onkelen min, som er linefiskar, ein gong hadde fått nokre kasser med det han kalla "chilensk makrel eller nåke sant", men dette såg jo eg fort var makrellgjedde. Ingen av dei var gule dog. Om han brukte dei som agn veit eg ikkje, men eg prøvde, og fekk ingenting. :P

Hadde definitivt tatt seg bra ut på artslista den der ja... :)

atlantic-saury.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en slik på Brusand tidligere i sommer. Bjørn mente forklaringa var dogg på brillene og ustabil sinnsstemning generelt. Han er som regel presis i personbeskrivelser, og kanskje jeg bare leiter febrilsk etter en forklaring som ikke innebærer anorektisk laks som likte luft bedre enn vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så en slik på Brusand tidligere i sommer. Bjørn mente forklaringa var dogg på brillene og ustabil sinnsstemning generelt. Han er som regel presis i personbeskrivelser, og kanskje jeg bare leiter febrilsk etter en forklaring som ikke innebærer anorektisk laks som likte luft bedre enn vann.

Hahaha :D Ja d va et øyeblikk av høy kvalitet! Spist kjeks og drukket redbull i 24 timer, 15ms vind, springflo, regn og dårlig fiske. Klatra utover steinklippene på Brusand med livet som innsats før vi fant en bra plass. Så hopper det opp en laks, og Irvin hyler makrellgjedde. Mtp sinnstemning og den ekstreme doggen på brillene, samtidig som at den ikke lignet på makrellgjedde, så er dette en tynn observasjon. Nå Irvin er i godt humør og fått inn ein tynne støyt innenfor vesten, så ser han st.peterfisk, brugde og pilskater som er oppe å vaker til stadighet i Ilsvika med kikkerten sin. Ville mao ikke satset beinhardt på målrettet makrellgjeddefiske på Brusand med d første :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sildeflabb er bra som agn til makrellgjedde har jeg hørt. Gjerne i kombinasjon med Kongepilken. Helst i kombinasjon med Kongepilken. Eller... Egentlig... Bare i kombinasjon med Kongepilken.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.