Gå til innhold
Fiskersiden

Karpestang til kystmeite


Dr. Hook
 Share

Recommended Posts

  • 1 month later...

Då har pakka komt, og fryd er alt og gammen, men stussa i litt småting. (Dette er jo ny utstyrstype for meg, så mulig det er n00b spørsmål.)

Kva er denne duppedingsen over snellefestet til?

abc.jpg

Ellers var snellefoten så tjukk at eg AKKURAT får skvisa den i "øvre snellefestering". Det ser ut til at det går, men bør eg være forsiktig når eg strammar til her, eller toler den at eg vrir til det stoppar grunna manglande muskelstyrke?

Snella virkar relativt tight og fin, men det er ein svak "shoosh"-lyd når eg sveivar og spolen er i nederste punkt.

Er dette vanleg? Dårleg passform? Er ingen direkte stygg ulyd, men alikavel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipset på stanga brukes i kombinasjon med en gliderigg og åpen spole på snella under veldig sensitivt meitefiske. I grunn samme prinsipp som å ha strikk rundt spolen på snella.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipset på stanga brukes i kombinasjon med en gliderigg og åpen spole på snella under veldig sensitivt meitefiske. I grunn samme prinsipp som å ha strikk rundt spolen på snella.

Ble litt nysgjerrig nå... Kjøpte for litt siden to sånne stenger jeg også. Har lurt litt på denne dingsen, men ikke kommet på å spørre... Kan du forklare hvordan denne brukes..? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisker med åpen bøyle på snella fester du sena så den såvidt holdes på plass i klipsen. Når en fisk tar agnet skal sena frigjøres fra klipsen uten særlig motstand, og fisken kan gå med agnet direkte fra åpen spole. En god stangclip bør fungere slik at sena sitter hardere fast jo lenger inn i klipsen du legger sena.

Brukes ofte på fisk som er sensitiv for motstand ved et "run". Typisk ved gjeddemeite, men er sikkert aktuelt for saltvannsarter også.

Kan også brukes hvis det er mye vind eller strøm slik at du ikke får satt baitrunner så løst du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fisker med åpen bøyle på snella fester du sena så den såvidt holdes på plass i klipsen. Når en fisk tar agnet skal sena frigjøres fra klipsen uten særlig motstand, og fisken kan gå med agnet direkte fra åpen spole. En god stangclip bør fungere slik at sena sitter hardere fast jo lenger inn i klipsen du legger sena.

Brukes ofte på fisk som er sensitiv for motstand ved et "run". Typisk ved gjeddemeite, men er sikkert aktuelt for saltvannsarter også.

Kan også brukes hvis det er mye vind eller strøm slik at du ikke får satt baitrunner så løst du vil.

Aha - så enkelt...

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.