Gå til innhold
Fiskersiden

Sjøørret fiske med flue.


Ginny
 Share

Recommended Posts

Ok her er greia. Da jeg flytter til at det ikke er lengre enn en tusletur ned til sjøen og at tidsplanen min har veldig lite til overs for fritid, blir det litt omprioritering fremover. Jeg kommer til å ta kortere turer og mer hyppighet forhåpentligvis. Uansett her er greia fluestang er på vei. Klasse 7 og spinnstenger har jeg nok av. Uansett innlegget handler imidlertid om fluefiske. En som har fisket sjøørret her nede noen år mener han kun bruker to mønstre det er jiggy og rekeimitashoner. Jeg tenker det kanskje er litt snevert. For en komplett nybegynner hvis jeg trenger si fem mønstre hvilke bør dette være og hvorfor? Og helt til sist hvem binder de for meg igjen til hvilken pris. Håper dette kan bli en inspirasjonstråd for andre ferske. Vurderer ikke å binde selv engang,men vil ha noe som fylker igjen bra krok? Alle tips velkomne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runars CDC reke, Runars Deciever, Børstemarker, Zonker,(gullfasanhale, svart chenille, svart kaninstrips som vinge og 0,30 sene som ribbing, fisk zonkeren om natta med flyteline, funker som fy! Og en clouser. Det er nok :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå på høsten bør man alltid ha med noen lopper!

Fiskes langsomt med flytesnøre og lang fortom under klare og stille forhold når fisken smånapper i større fluer.

Her finner du de jeg nevner http://www.flue.no/categories/salt

Hehe skjønner at jeg er blitt lurt inn i noe som bare krever mer utstyr, nå må jeg brått ha meg en ekstra snelle med flytesnøre på også nå da. Takker for tips til fluer som samsvarer med andre tips jeg har fått.

Et spørsmål. De fluene på www.flue.no er det kvalitetskrok eller. Synes det var veldig rimelig og tenker at det er sikkert bare søppel, men bare hyggelig hvis det motsatte er tilfellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gidder vi i det hele tatt eie andre fluer enn en rosa reke? Det er komplett ubegripelig. Bare la vær.

(Neida, ta med en deceiver også.)

Av alle butikker jeg har handlet i er det kun den danske butikken go-fishing.dk som selger originale Pattegriser. Ellers er "Pattegris" som regel bare et synonym for "rosa rekeimitasjon."

Før noen blir sinte vil jeg bare avklare at poenget mitt er at hvis man har en flue som man vet at virker, er det viktigere å ha den i sjøen enn å drive å bytte fluer i ett sett. Boksen min dekker det meste av næringspyramiden, men jeg bruker vel i praksis bare en pattegris eller en deceiver. Resten er forsikring (men ofte en distraksjon). Med det sagt er jeg ikke blant de som "henter seg" en fisk.

Endret av Kveldulv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Teppe sild er en god flue, som jeg har fanget en del fisk på. (dette er jo i praksis en deciever)

Ellers støtter jeg de som mener reke imitasjoner er tingen..

En annen flue som jeg har hatt mye hell med på sommeren er en kutling imitasjon. noe lign en Grå Frede, trigger mye hugg når SØ er lat.

Og når våren kommer er det uvurderlig å ha en børstemark eller to i skrinet..(det finnes utrolig mange farger og størrelser i børstemark så det lønner seg å grave opp ett par slik at du ser hvordan de ser ut der du bor,)

Du trenger egentlig ikke mer, til gjengjeld tor jeg du har mere igjen for å ha forskjellige krokstørrelser og farger.

Har opplevd at SØ ikke tar fluene fordi de er fokusert på størrelse fremfor farge, hvis man har riktig størrelse og riktig form, er farge sekundert hvertfall på sommeren. når det er sagt er det mange som har erfaringen at farge spiller en rolle.. feks rosa på vinteren osv.

Når det gjelder reker så er rosa, Hvit, Tan og Grizzly farger som egner seg godt.. Oransje er også veldig greit hvis vannet er farget.

En som jeg henter mye inspirasjon fra er Eivind Berulfsen. han har masse kunnskap om fiske og fluer. Og han selger også fluer av god kvalitet

sjekk ut siden hans på http://www.fluefiskern.no

han har også en egen kanal på Youtube.com der han gjennomgår litt ting som er viktig med fisket, og bindebeskrivelser hvis du noen gang skulle få lyst til å prøve.

Håper det hjalp litt ;)

"Tight Lines"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.