Gå til innhold
Fiskersiden

hvilket fortom?


Toniip
 Share

Recommended Posts

hei!

Er nybegynner og akkurat kjøpt meg ei scierra #7 stang... Og lurer på hvilket fortom jeg skal bruke? Står også at det er en anbefalt klumpvekt på 15.5gr på stanga... Er dette noe jeg trenger og bry meg om? Har ikke peiling på hva skyteklumper er for noe...

Hiver bare inn at jeg tenkte jeg skulle begynne å binde fluer, og lurer på om dette settet er verdt pengene http://www.skittfisk...0000057262.aspx..

Takk for svar!

Edit: settet er:

Scierra HM4 9'6" #7

Scierra TX2+ #7/9

Scierra HMT V2 Fluesnøre Int. WF#7

Scierra Dacron backing

Har kjøpt et Trilene 100% Fluocarbon 0.17mm (fortom) så jeg bruket midlertidig

Endret av Toniip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å starte med kjøpefortommer. Disse er taperte og oftest 9'. Her bør man sette på en spiss ytterst slik at man sliter på denne, det er mye billigere enn å skifte tapert fortomm i hytt og pine, +at det ofte er hensiktsmessig å ha en fortom som er litt lengre en 9'.

Diameter på spiss avhenger litt av hva, hvor og hvordan du skal fiske, men med en 7'er snakker vi jo uansett ikke de minste tørrfluene. Går ut fra at du i førsteommgang skal ut etter sjøørreten.

I så tilfelle ville jeg kjøpt et par fortommer med .28 spiss (0x) og et par spoler med fortommsmateriale f.eks. .28 og .23 FC. Fluorcarbon synes jeg er klart å foretrekke da den er hardere og tyngre en vanlig mono.

Den tjukke spissen bruker du til nattfiske og riktig store fluer, den tynne til dagfiske , små fluer og stille/klare forhold. Acron lager gode fortommer og spissmatriale. Lykke til og skitt fiske!

Edit; dropp klump og kjør hele liner, da trenger du heller ikke å forholde deg til anbefalt vekt på klump. Snakk med gutta i butikken. Bindesettet ser helt fint ut, verktøyet ser greit ut, og du må uansett regne med å kjøpe noe matrialer spesiellt for de mønstrene du ønsker å binde....

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15,5 gr tilsier vekta på snøre i en viss lengde uten for toppen av stanga, og er helt avgjørende at du velger rett snøre til stang. De fleste liner er merket med gramvekt ved siden av klasse 6-7-8 etc. Dette er noe du MÅ ta hensyn til,

Eks så er guideline sin Coastal line som er laget for sjøfiske i WF6 15 gram. og 17 gram i WF7. Da bør du gå for en WF6 på din stang i denne type line. Ene annen line kan ha en annen inndeling. For lett line er ikke bra og en alt for tung er heller ikke særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15,5 gr tilsier vekta på snøre i en viss lengde uten for toppen av stanga, og er helt avgjørende at du velger rett snøre til stang. De fleste liner er merket med gramvekt ved siden av klasse 6-7-8 etc. Dette er noe du MÅ ta hensyn til,

Eks så er guideline sin Coastal line som er laget for sjøfiske i WF6 15 gram. og 17 gram i WF7. Da bør du gå for en WF6 på din stang i denne type line. Ene annen line kan ha en annen inndeling. For lett line er ikke bra og en alt for tung er heller ikke særlig bra.

Er du sylfersk kan det være helt greit å starte med et 17g snøre selv om stanga er merka med 15g dette vil bare gi deg et ekstra "dytt" når kasta like vel er på 15-20 meter. Det er først når du kaster hele snøre at dette er et problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sylfersk kan det være helt greit å starte med et 17g snøre selv om stanga er merka med 15g dette vil bare gi deg et ekstra "dytt" når kasta like vel er på 15-20 meter. Det er først når du kaster hele snøre at dette er et problem...

Fisker man med Wf line som de aller fleste gjør på en 1hånd så har du klumpen ute som er 10-13,5 meter. Der ligger vekta på 15 gram, 17 gram med hele klumpen ute kan fort bli tungt.... Særlig om stanga ikke er av det aller værste fabrikat,,

I gamedager med en Dt line så var dette greit, men ikke helt enig i dette med dagens liner og konstruksjoner av liner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å starte med kjøpefortommer. Disse er taperte og oftest 9'. Her bør man sette på en spiss ytterst slik at man sliter på denne, det er mye billigere enn å skifte tapert fortomm i hytt og pine, +at det ofte er hensiktsmessig å ha en fortom som er litt lengre en 9'.

Diameter på spiss avhenger litt av hva, hvor og hvordan du skal fiske, men med en 7'er snakker vi jo uansett ikke de minste tørrfluene. Går ut fra at du i førsteommgang skal ut etter sjøørreten.

I så tilfelle ville jeg kjøpt et par fortommer med .28 spiss (0x) og et par spoler med fortommsmateriale f.eks. .28 og .23 FC. Fluorcarbon synes jeg er klart å foretrekke da den er hardere og tyngre en vanlig mono.

Den tjukke spissen bruker du til nattfiske og riktig store fluer, den tynne til dagfiske , små fluer og stille/klare forhold. Acron lager gode fortommer og spissmatriale. Lykke til og skitt fiske!

Edit; dropp klump og kjør hele liner, da trenger du heller ikke å forholde deg til anbefalt vekt på klump. Snakk med gutta i butikken. Bindesettet ser helt fint ut, verktøyet ser greit ut, og du må uansett regne med å kjøpe noe matrialer spesiellt for de mønstrene du ønsker å binde....

Takker !

Kunne du linket til dette?

BTW, fisker i vann etter ørret og røye også...og laks i elver..

Endret av Toniip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Hehe, veien er kort til en AFTM-diskusjon.)

Jeg kan fortelle at jeg satt i hele går og lette etter en ferdigtapert fortom som ville kunne modifiseres til et 60/20/20-opplegg (prosent for henholdsvis butt [tykk del], tapering, og spiss). Jeg endte opp med en 9 fot Stroft. Med litt ekstra butt og spiss får jeg 60/20/20 på 13,5 fot, hvis min matematikk er til å stole på. Jeg skriver dette fordi googling gav mangelfull informasjon. Kanskje kan andre ha nytte av mine funn.

Til ferskinger er det gjerne greit med noe kortere fortom (10 fot?), men poenget du kan ta med deg, trådstarter, er at Stroft sine fortommer har en forholdsvis lang butt, som er bra. De er også gode emner for videre modifisering.

Ellers anbefaler jeg at du bruker løkke-i-løkke for å feste fortom til snøre. Mange såkalte "griserumper" vil da i stedet for å gi deg knuter på fortommen stoppe med at flua henger seg opp i skjøten. Det var i alle fall til stor hjelp for meg under det bratteste av læringskurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du fiske etter røye, laks og ørret bør du kjøpe deg ei flyteline ila vinteren. Ei billig og bra allroundline er Scientific Anglers Aircell, #7 vil passe stanga di. Snøret du har fått med er tilpasset settet vil jeg tro.

Kjøp noen ferdige fortommer i 9-10fot med spiss på 0.30 el 0.28 og et par ruller Rio eller Stroft fortomsmateriale i f.eks 0.20 og 0,25 som du knyter på spissen. Fluebytter og vindknuter spiser endel på fortomsspissen.

Mange mener mye om flourcarbon vs mono, men det er tatt endel milliarder fisk på vanlig mono, så jeg ville ikke svi av mange hundre kroner på FC.

Endret av ford prefect
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det noe negativt med dette http://www.gero.no/produkter/fortom-tapert/akron-fluorcarbon-12-fot.aspx da? penger er ikke et problem..så lenge det er verdt det..

Tipp topp, har brukt den mye og den leverer. Eneste ulempen er at du må knyte løkka sjøl, men det må man jo på de fleste. "perfection loop" eller "perfect loop" er noe omstendelig å knyte men gir sterke tighte løkker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se forøvrig de nederste bildene her for hvordan det skal og ikke skal se ut når du har løkke mot løkke: https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/fluefiske/451-lage-egne-lr-pluesn

Artikkelen vil også gi en forholdsvis grei innfølring i hvordan du selv lager løkke i enden av fluesnører med flettekjerner.

Dersom snøret ditt har helkjerne kan denne metoden fungere:

https://www.fiskersiden.no/artikler-mainmenu-114/fluefiske/311-l-pluesnmed-monokjerne

Det er en alternativ metode som har begynt å bli populær som involverer den nye UV-lakken, men innen jeg hardtestet løkker laget på denne måten over tid vil jeg avstå for å reklamere for metoden. Dersom du ønsker gjøre forsøk med metoden selv står det å lese om både lakken og metoden for å lage løkker i et AoF frra noen nummer tilbake...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.