Ølgylt Skrevet January 7, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 Har tabba meg ut med dødmannsknapp før, på svært offentlig sted, gjør ikke den tabben igjen. Når det er sagt så er den kittet fast, så helt umulig at den lager krøll er det ikke. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erik Skrevet January 7, 2013 Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 Har du gnist og bensintilførsel, er jeg også av den oppfatning at kondens er problemet. Løsningen på kondensproblemet er å lagre motoren innendørs. Siden det ikke er en mulighet her, kan du bruke tipsene over og bruke startgass for å få motoren til å tenne selv med kondensen. Muligens vil den ikke dra i gang på alle sylindre da, men disse vil normalt komme i gang av seg selv så lenge du får fyr i en plugg og lar motoren stå og gå seg varm. (Varmen får kondensen til å fordampe.) Du hører godt om motoren ikke går på alle sylindre, og den vil vanligvis også vibrere endel... Jeg har aldri prøvd startgass i luftfilteret, når jeg som guttunge sleit med en gammel påhenger gikk startgassen inn der du setter inn tennpluggen, så på med tennplugg og muskelstart. Hvis du er usikker på om det er dødmannsknappen som er problemet, så hold stoppknappen helt ute med den ene hånden mens du bruker muskelstarten. Dødmansknappen gjør vanligvis ikke noe annet enn å holde stoppknappen langt nok ute, og på denne måten "overstyrer" du dødmannsknappen. Dette er også et greit triks hvis man har mistet den fordømrade lille dingsen på tur, og skal komme seg hjem. Litt kjedelig å sitte og holde stoppknappen ute, men som oftest er det bedre enn å ro. I min egen båt har jeg en reserve som er tapet fast under den ene luken, siden jeg engang presterte å sette meg på originalen slik at den knakk. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet January 7, 2013 Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 bensisstasjoner selger jo åsså kondensfjerner. funker med å fylle rett i tanken. men klart det i slanger og i selve motoren bør du bli kvitt på andre måter. samt du kan sette på ett filter som tar ut evt kondens Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet January 7, 2013 Rapporter Share Skrevet January 7, 2013 (endret) Er tanken lagret utendørs? I så fall - ta den med hjem, tøm den og la den få tørke innendørs ett par døgn. Fyll på ny bensin. Du finner et lite bensinfilter inne i motoren som også bør tømmes før du prøver på ny start, ofte festet med en form for slangeklemme på begge sider. Ta med tanken hjem etter tur. Fyll den opp etter hver tur slik at den står med minst mulig luft når lagret. Endret January 7, 2013 av Lystfisker´n Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet January 13, 2013 Rapporter Share Skrevet January 13, 2013 Og hva ble løsningen? alltids interessant å høre og lære... Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ølgylt Skrevet January 13, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet January 13, 2013 Først og fremst, takk for all hjelp og innspill! Det ser ut til at det var bensinfilteret. Etter at jeg renset det gikk det relativt lett å starte. Men i løpet av prosessen har jeg jo renset tennplugger, puslet med startgass, dratt motoren halvvarm for hånd, osv, så noe av det kan jo ha spilt inn. Dødmannsknappen var det ikke, og gnist og drivstofftilførsel var helt ok. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ahamm Skrevet January 13, 2013 Rapporter Share Skrevet January 13, 2013 kan kanskje være greit å rense tanken da Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
steady Skrevet January 13, 2013 Rapporter Share Skrevet January 13, 2013 filter tyder på kondens så bruk opp bensinen, bytt filter igjen å rengjør tanken Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eika Skrevet January 17, 2013 Rapporter Share Skrevet January 17, 2013 hvis tanken står ute en natt det er 20 kalde, så finner du fram en ekstra tank og en trakt med rist, hell bensina over på den andre tanken, rist på tanken med is inni til isen kommer ut, fyll på bensin å kjør vidre Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lystfisker´n Skrevet January 17, 2013 Rapporter Share Skrevet January 17, 2013 Ta med tanken hjem etter tur. Fyll den opp etter hver tur slik at den står med minst mulig luft når lagret. Nuff said. Svar på innlegget Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.