Gå til innhold
Fiskersiden

Påhengs og kuldegrader?


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Har du gnist og bensintilførsel, er jeg også av den oppfatning at kondens er problemet. Løsningen på kondensproblemet er å lagre motoren innendørs. ;)

Siden det ikke er en mulighet her, kan du bruke tipsene over og bruke startgass for å få motoren til å tenne selv med kondensen. Muligens vil den ikke dra i gang på alle sylindre da, men disse vil normalt komme i gang av seg selv så lenge du får fyr i en plugg og lar motoren stå og gå seg varm. (Varmen får kondensen til å fordampe.) Du hører godt om motoren ikke går på alle sylindre, og den vil vanligvis også vibrere endel... Jeg har aldri prøvd startgass i luftfilteret, når jeg som guttunge sleit med en gammel påhenger gikk startgassen inn der du setter inn tennpluggen, så på med tennplugg og muskelstart.

Hvis du er usikker på om det er dødmannsknappen som er problemet, så hold stoppknappen helt ute med den ene hånden mens du bruker muskelstarten. Dødmansknappen gjør vanligvis ikke noe annet enn å holde stoppknappen langt nok ute, og på denne måten "overstyrer" du dødmannsknappen. Dette er også et greit triks hvis man har mistet den fordømrade lille dingsen på tur, og skal komme seg hjem. Litt kjedelig å sitte og holde stoppknappen ute, men som oftest er det bedre enn å ro. :) I min egen båt har jeg en reserve som er tapet fast under den ene luken, siden jeg engang presterte å sette meg på originalen slik at den knakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tanken lagret utendørs? I så fall - ta den med hjem, tøm den og la den få tørke innendørs ett par døgn. Fyll på ny bensin.

Du finner et lite bensinfilter inne i motoren som også bør tømmes før du prøver på ny start, ofte festet med en form for slangeklemme på begge sider.

Ta med tanken hjem etter tur. Fyll den opp etter hver tur slik at den står med minst mulig luft når lagret.

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, takk for all hjelp og innspill!

Det ser ut til at det var bensinfilteret. Etter at jeg renset det gikk det relativt lett å starte.

Men i løpet av prosessen har jeg jo renset tennplugger, puslet med startgass, dratt motoren halvvarm for hånd, osv, så noe av det kan jo ha spilt inn.

Dødmannsknappen var det ikke, og gnist og drivstofftilførsel var helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.