Gå til innhold
Fiskersiden

Kveitestang


tsunamib
 Share

Recommended Posts

Har du prøvd mange stenger med SW?

Hadde selv ikke den helt store troa på dette før jeg bygde om en av mine gamle stenger. Etter det har jeg bygd om alle untatt en, og kommer ikke til å sette en eneste stangring på "gal" vei mer når jeg skal ha på multisneller.

2. Flotte stenger og ser tøft ut, men som sagt - merker ingen forskjell ved kjøring av stor fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke for stiv ? Kjenner du noen som har prøvd 150 ? Er litt i tvil på hvem jeg skal velge...

Hei, nå så jeg jo at du har Spinal 150 og 250..har lagt ut spørsmål lengre nede her, gikk visst litt fort. Hva tenker du : Spinal 150 eller 250, til den bruken jeg har beskrevet ovenfor ?

Funker fett. Fisket faktisk mye med 150 denne helgen. Brukte baithead på 400 gr og makrell på 3-500 gr. Gikk helt fint. Største kveita jeg fikk på stanga var 55 kg og knallsterk! Kjørte 7,5 kg brems og det gikk fint. Så om du ikke er redd for stangbøy er jeg helt sikker på at 150 vil holde, bare vær litt forsiktig med highsticking;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei,neida har en periode sett på den og vurdert,men så var det det og besteme seg :shifty:

Er jo ei pris gunstig stang,ikke mange stenger i den kategorien bra stenger til en så hyggelig pris :thumbsu:

Var litt spennt og høre hvordan du likte/første inntrykket var.

Regner med det er nok løftekapasitet i stanga,men er det myk eller stiv tupp.

Gratis med ny stang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

spinal series 2 har en rask tappering. dvs en relativt myk tupp og litt kraftigere rygg. Ikke misforstå, dette er en jiggstang som er helparabolsk og med nok pådrag kjenner du det i grepet men de har lagt til en noe lettere tupp for å håndtere små jigger såvel som store. Series 1 er helparabolske og har en stivere tupp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

black hole 350 er solgt. Jeg tror du hadde likt black hole 250g eller spinal series 1 200g, ikke noe i veien med spinal300 eller 350gBH men problemet med de er at de er i komfortsonen med ganske mye mer brems enn hva vi vanligvis bruker etter kveita. 6kg brems er ganske mye og verken 350gBH eller 300Spinal jobber dypt nok ved 6 kg... series 1 200g spinal og 250BH er ganske så stive hele veien. dette gjør jiggfiske veldig spenstig og lett kontra en bløt myk dempende tupp.

Endret av Hafnor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett Black hole 250 stanga vil nok ha vært nok til meg.Sett mye stenger i det siste,likte 350 bare testa den litt på sortland før jeg

dro sørover.

Tygger litt på Syntia kaha stanga har ikke helt fått den ut av hode.Tror vi må se litt på den på nyåret .Har jo en Daiwa 35LD 2speed på tur

hjem den vil jo trenge

ei stang,tro nok 250eller 300 kaha ville blitt bra til den .Takker for innspill

.

.

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke man skal se seg blind på klassifiseringen på de forskellige stengene. Det gir en pekepinn men mye kommer an på fisketeknikk også mener jeg. Jeg synes Spinal stengene ser spennende ut men ikke prøvet de , og jeg tror også BH 250 er nok for kveitefiske.

Jeg har pr nå 2 stk BH 350 og liker de svært godt. Jeg fordrar ikke myk tupp , synes derfor 350 passer meg bra. Passer bra med tunge jigger opp mot 600g og fungerer utmerket med lettere jigger og agn også. Når jeg vil ha stiv tupp så er det også fordi det passer meg og min måte å kroke kveita på , når jeg vil at det skal skje noe så skal det skje momentant...ikke gå via en myk tupp først :) Jeg lånte meg en Shimano beastmaster i høst , den passet meg ikke , mistet flere kveiter da de ikke ville sitte i tilslaget.

Fisketeknikk...det er flere måter å kjøre kveita på. Noen pumper kveita opp mens andre liker å winsje den opp. Forskellige teknikker fordrer forskellig utstyr. Jeg liker å la stanga gjøre jobben og pumper den opp , i tillegg liker jeg å kjøre den hardt , jeg vet ikke hvorfor det har bare blitt slik , den måten tiltaler meg bare.

BH 350 er ikke den mest spennende å kjøre mindre kveiter på men med min fisketeknikk så synes jeg allikevel den passer meg bra. Men skulle ikke hatt noe imot å prøvet en Spinal 200 eller en BH 250 :)

Poenget mitt er bare at de forskellige klassifiseringer ikke nødvendigvis passer for alle , selv innenfor fiske etter samme art :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 350 black hole selv og likte den veldig godt. stanga jobber greit på kveiter fra 10-15 kilo og kommer i trivselssonen på 40+ tror jeg. landet en kveite på rundt 12kg med stanga og den fungerte veldig bra og gjør det utrolig lett for fiskeren men det kan bli bittelitt stokkete, jeg kjører relativt aggresivt, pumper opp fisken i greit tempo. en 250g jobber dypere nedover klingen og demper bedre på mindre fisk uansett fiskestil... men å se seg blindt på gramvekt på jiggstenger er dumt ettersom det er store forskjeller fra merke til merke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er bare at de forskellige klassifiseringer ikke nødvendigvis passer for alle , selv innenfor fiske etter samme art :)

Sier Tommyj

men å se seg blindt på gramvekt på jiggstenger er dumt ettersom det er store forskjeller fra merke til merke.

Sier Hafnor

Du har et godt poeng her,stenger er vanskelig å finne.Etter å ha hver i gjennom og prøvd mange stenger i det norske markede ser jeg nå merre ut i verden.

Her kommer det jo en del problemer for min egen del inn det er ikke mange rund her oppe hos meg som har egen importerte stenger så man er avhengig av å lese andres erfaringer med stengene.

For å si litt om smaken min så likte jeg godt Black hole 350 stanga jeg prøvde,på same tur prøvet jeg ei Fathom Blade stang den synes jeg er for myk i tuppen vil ikke bli kjøp av meg,men det har med myk tupp å gjøre.

På samme tur ble ei Savage Gear Jig Stick 6,1' 20-40lbs prøvd den har jeg vært noe skeptisk til ut fra hva jeg har lest.

Må bare si jeg ble så overrasket over at jeg likte denne stang så god det var som jeg fant hva jeg manglet av stenger.

Enestte jeg er noe usikker på det er hvor mye over +100 kg kveite den vl greie.Den passer meg meget god til jiggfiske.Må vel legge til at det er noe av den rimligste stanga jeg har kjøpt tro ble 1200 med frakt

Så som der kansje skjønner er mitt valg av stenger ikke lett og jeg kommer nok til å bruke noe tid før de riktige er funnet.Har alt for mange alle redde som er helt klart greie stanger ,men ikke de ønsker .Tar i mott forslag med takk

Endret av celine2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er ofte er like viktig som "gram vekt" klassifisering er å se på hva stangen er laget for med tanke på brems. Det er ofte litt klønete, noen underklassifiserer og ander overklassifiserer. Black Hole stengene er underklassifisert. 350 står oppført med 25 lb max brems, men den har en reel max brems på godt over 35 lb, glatt.. Så ha det i tankene når dere skal kjøpe dere stang. Sjekk hvor mye brems dere har på snellen og kjøp stang ut i fra det, fast action stenger har som regel en myk tupp og parabolske stenger har stivere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er ofte er like viktig som "gram vekt" klassifisering er å se på hva stangen er laget for med tanke på brems. Det er ofte litt klønete, noen underklassifiserer og ander overklassifiserer. Black Hole stengene er underklassifisert. 350 står oppført med 25 lb max brems, men den har en reel max brems på godt over 35 lb, glatt.. Så ha det i tankene når dere skal kjøpe dere stang. Sjekk hvor mye brems dere har på snellen og kjøp stang ut i fra det, fast action stenger har som regel en myk tupp og parabolske stenger har stivere.

Hvordan er det med spinal, over eller underklassifisert ? Vet du noe om det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.