Gå til innhold
Fiskersiden

Anbefal en stang til Shimano Twinpower 5000 SW


Jonkanon
 Share

Recommended Posts

Har akkurat fått en fin liten overraskelse da denne kom meg i hende. Meget bra snelle som jeg har store forhåpninger til.

Men så ser jeg på stengene i skapet og finner ingen som jeg ser som optimal for dette smykket.

Det nærmeste jeg har er en eldre GL NORDIC 11" 20-60g som forsåvidt er grei men hadde vært gøy å finne noe som matchet snella på finish og prestasjoner. Den jeg har nå er passe seig og "sluggete". Jeg ser da etter noe som er litt mer crisp og har mer snert. En moderne stang til klassen Laks og Sjøfiske.

Hvilke stenger kan dere anbefale til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei .

Grattis med toppsnelle .

Kan på det varmeste anbefale Shimano Technium i 11 eller 13 fot og da selvsagt den 3 delte lakseversjonen .

Jeg har begge modellene og bruker selv Twin Power 6000 på 13 foteren .Dette er den optimale lakseutrustningen for meg .

Stangen er progressiv rask med en svært kraftig rygg ,altså snert i masevis .

Ikke dumt når storlaksen drar til .

Ellers har jo Lawson endel bra serier ,bla Norwegian .Har 13 foteren i spinnutgave ,men syntes ikke den er like responsiv som Techniumen .

Litt i stiveste laget syntes jeg ,men dette blir jo smak og behag .

Brukte Milo tidligere ,men der har utvalget på kraftige stenger blitt mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"men hadde vært gøy å finne noe som matchet snella på finish og prestasjoner"

Designmessig "klin lik" din Stella SW finner du Shimano Aspire CX 300/330MH 14-40gr

Jeg har denne stangen også - Svært godt fornøyd. Har så langt ingen betenkeligheter med å ta med denne på turer i Stjørdalselva, Namsen og Gaula,

Funker også knallfint i sjøen med sluker fra +15gr, men litt tyngre sluker og kystwobblere i ytre skjærgård er innertier for stanga, samt på meitefiske med brisling/dupp i sjøen.

Høst er tid for gode "dealer" i sportsfiskebutikken - Denne bør du kunne prute ned i underkant av 3 lapper.

EDIT : Dreit litt på draget der..... oppdaget nettopp at du har TP 5000SW - ikke Stella SW som jeg først mente å lese...

My bad! Anbefalingen av stanga står jeg uansett for - selv om design langt i fra er "klin lik"

Endret av Lystfisker´n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja min ser slik ut. Ikke helt stella men det er jo omtrent samme snella minus noen kulelagre tenker jeg :)

http://www.elbe.no/fisk/produkter/sneller/frontbrems/shimano_twin_power_5000_sw_a/no

For mitt fiske blir det lite kontakt med storlaksen i elvene her på sørlandet, men størsteparten av fisket blir i sjø fra land og båt så da kanskje unngår jeg de aller lengste stengene mtp håndtering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kommer du i konflikt med en båtstang som gjerne bør være ganske kort - mange mener kortere en 7 fot, og en stang som gjør seg bra på svabergfisket hvor du ønsker rekkevidde på kastet. Her vil du helst ha en stang på 9 fot eller mer.

Har du et tenkt budsjett?

(I utgangspunktet bør du helst se etter 2 forskjellige stenger til henholdsvis båt og svaberg. Kompromisser vil ikke helt leve opp til ditt ønske om prestasjon.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv, er jeg veldig fornøyd med denne stangen:

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/IronFeather-Quadrant/Fenwick-Ironfeather-Quadrant-11-16-54gr-4-delt---Haspel-134523-p0000065894.aspx

Har denne sammen med en Twin Power CI4 4000 Fa, og er knallfornøyd med denne komboen. Langkastende, lett (stang og snelle veier til sammen under 500 gr., og god snert i stanga, men samtidig en rimelig bra rygg å kjøre større fisk med. Om jeg i det ehele tatt har noe negativt å si med denne komboen, vil det være at stangen muligens har noe lettere vektklasse enn det den er merket med, og at jeg synes stangdelene har noe lett for å gli fra hverandre (dette kan ordnes med litt voks).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.