Gå til innhold
Fiskersiden

Biocraft AX Flyline - er dette en rull med skyteline + fortomspiss?


BanJon
 Share

Recommended Posts

Hei igjen, fluefiske-noob søker nok en gang innspill fra de som kan dette. :D

Jeg er i gang med å skulle anskaffe 6 hele sett til flere bursdagslag for noen godt voksne, og for en gangs skyld så vil folk faktisk bruke litt penger på settene. Ergo så får de veldig gode stenger, men velger å begrense seg litt på kostnadene på snellene. I og med at de kun kommer til å fiske innlands etter ørret o.l. så tror jeg det er en god begrensning fremfor å kjøpe billige stenger.

Dette var et lite sidespor, for utfordringen min er at jeg bør helst finne en løsning hvor backing + skyteline + fortom kommer ferdig levert på rull. Disse kara ser ikke hverken poenget eller trivselen i å måtte knyte den slags selv.

Så langt har jeg kun funnet en kandidat som (kanskje?) fyller kravene jeg har fått, men jeg må innrømme at jeg er ikke helt sikker. Dette er hva som står oppført på produktet hos Normark:

"Biocraft AX Flyline - Meget godt WF fluesnøre fra Shimano som finnes i flyt og intermediate synkegrader.. osv". Så til om hvorvidt jeg tolker følgende info korrekt:

"Biocraft AX Flyline WF4 F - Flytende - Lys Rosa - tip: 0,3m - Front Taper: 2,50m - Belly - 6,75m - Rear Taper - 0,50m. Snørene er 25m".

Betyr dette at hele schmala er på rullen; at de kun behøver å feste rett ende på snellespolen og sveive på? Eller er jeg hinsides optimist og helt på bærtur?

Hilsen Jon - som strengt tatt innser at innen fluefiske så er han ikke helt på "Kvitt eller dobbelt"-nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei desverre BanJon, det er nok selve klumpdelen av fluesnøret som her er gitt mål.

Det har hverken backing,fortom eller fortomspiss for den del.

Såvidt meg bekjent finnes ikke noen slik løsning på markedet.

Ingen vei utenom å lære seg skjøting av elementer - det trengs uansett knutekunnskap for å skifte fluer og fortoms-spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn it! :D Takk for svar; da får jeg sjekke litt med de om hvor vrient det er for de å skjøte alt. Jeg er grei på service altså, men både skjøte alle punktene OG pakke inn varene etterpå? Mnjaaa skeptisk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

editor jumbled up my reply :-S

Point was, the line itself is whole... in comparison to a shooting head type line. It has a running line, a belly with a taper at either end. Expecting backing too is like expecting braid to come with backing and shock leaders attached :D

Backing is not a huge concern with trout in anycase, My uncle has numerous WF lines with hardly backing on for inland trout fishing. the running line is usually long enough at around 15m.

I on the other hand put miles of backing on and have yet to have a trout take me into the backing :D even when I cast it to the tip of the rod.

Lyr and Sei however is another thing... Be a good boy and get a surf setup as a gift instead!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be a good boy and get a surf setup as a gift instead!

Hahaha ja surf-utstyr er det mye etterspørsel etter heromkring. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forgot you lived out there... Pike setup! At least the guy will get a complete set :D

Hvis jeg anbefaler et opplegg til gjedde, så kommer han til å gå mot våpenseksjonen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.