Gå til innhold
Fiskersiden

Lys som ikke skremmer fisken?


Rudolf
 Share

Recommended Posts

Hei

Har akkurat vært på fiske- og fototur til Mjøsa, rapport kommer neste uke.

Når en dykker i ferskvann, ser en mest fisk om natta. Ja enkelte steder kan være helt tomme for fisk på dagen, mens en møter masse fisk når det er mørkt. Dette gjør at jeg helst dykker nattdykk når jeg fotograferer fisk i ferskvann.

Problemet er at under nattdykk må en ha lys for å se og lys for å få fokusert kameraet. Enkelte fisk, spesielt de som går pelagisk og karpefisker, får helt panikk når en lyser på dem. Dette gjør slik fotografering svært vanskelig. Spesielt suteren tar helt av hvis du lyser på den.

Jeg har hørt fra flere hold at hvis du bruker rødt lys, så skremmer ikke dette fisken slik hvitt lys gjør.

Er det noen som kjenner til dette eller har noen erfaringer å dele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen personlige erfaringer, men vet at det ofte snakkes om grønt LED-lys blant endel fiskere i utlandet. Grønt lys skal visstnok knapt gi noe reaksjon hos fisk. Rødt LED-lys kjenner jeg best til fra bruk om natten for å skåne ens egne øyne (og andres) i mørket. Ellers stod det litt interessante ting her: http://en.wikipedia.org/wiki/Vision_in_fishes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.