Gå til innhold
Fiskersiden

Opp og over pulley rigg. (trinn for trinn)


malg
 Share

Recommended Posts

Jeg håper at dette kan være interessant og til nytte for noen. Dette er den riggen jeg normalt sett liker best å bruke.

Beklager de store bildene, jeg har bare kopiert siden fra bloggen min. Men bildene fungerer ikke på samme måte som på siden min. Rekkefølgen er dessverre heller ikke rett, men se på bildenumrene.

Jeg har brukt mange forskjellig rigger gjennom tiden. Men nå velger jeg å bruke bare et lite utvalg av de jeg finner mest praktisk, enkle å lage, billigste, som er clippable og aerodynamisk å kaste og de som jeg tror jeg vil få fisk på. Men hva mener jeg med det?

1. Praktisk: De rigger som kaste bra uten å floke seg, heller ikke mens du sveiver inn igjen. Rigger som er allsidig med type av fisk jeg er på jakt etter, men også at de skal tåle de overraskende bonus fisk som man kan få av og til.

2. Enkelt å lage: Taler for seg selv! Det tar nok tid som det er å lage rigger nok så jeg har til noen turer. Rigger trenger ikke å være overkomplisert til det de skal brukes til.

3. Billigste. Å fiske koste mer enn nok penger uansett. Flere av stedene jeg fisker, kan det være stygg bunn. Da er det lett og vanlig å miste rigger, lodd, osv. For meg er det derfor lurt å bruke det minste antall "gadgets" på en rigg. Det enkle er jo billigere.

4. Clippable og aerodynamisk: Med det mener jeg at når kroken er agnet og klar å kaste ut, så klipser jeg kroken på toppen av loddet (eller noe andre tilgjengelig agn klipser). Loddene jeg bruke er Breakaway impact lodder, og Breakaway flattie lodder.

DSCF1072.jpg

Utvalg av Breakaway impact lodder.

Fra 125g til 200g og en

flattie lodd på 150g.

DSCF1073.jpg

Klips på loddet som kroken

kan festes på for å kaste ut.

DSCF1074.jpg

Hvordan kroken avløses fra loddet når

den treffe vannflaten.

Med de to typene pulley rigger jeg bruker, kan man bruke samme lengde krok fortom på begge typene. De krok fortommene kan altså brukes til en vanlig glidende tackle. For å lage ting enkelt og raskere for meg, så lager jeg en masse kroke fortommer på forhånd. Jeg lager de med forskjellig størrelse på kroken, noe med enkel krok, med to kroker(Pennel rigg) og med farge som perle til flatfisk. Selvlysende slange, perle, osv kan også brukes, men jeg bruker de ikke.

For å feste krok fortommen til resten av riggen, bruker jeg en "breakaway fast link" til en svivel på riggen. Det betyr at jeg kan feste en ny størrelse krok eller bare bytte ut en gamle krok ganske enkelt og raskt.

DSCF1034.jpg

Utvalg av ferdig laget krok fortommer.

DSCF1039.jpg

Breakaway fast links.

DSCF1071.jpg

Lengde på krok fortommer skal være ca. 80cm

Så nå har jeg vist lodd, agn klipser og hvordan man lager klar krok fortommer. Nå er det bare å vise hvordan jeg lager rigg kroppen, som man fester krok fortommen på, og være klar til å fiske.

Jeg skal vise hvordan dere kan lage to pulley rigger. Den vanlig pulley, og den opp og over pulley.

Første opp og over pulley rigg.

Denne riggen liker jeg fordi den fisker som en glidende tackle ved at fisken kan dra sene uten å dra loddet med. Det betyr at fisken ikke føler så mye motstand når de ta agnet. Denne riggen fungerer ikke helt som en glidende fordi det er en grense på hvor langt en fisk kan svømme før den må dra loddet med seg. Men du får 2,35m som loddet kan glide, langt nok for de fleste fisk som er litt

forsiktig. Når krok fortommen er koblet på, så er hele riggen ca. 3,15m langt. Det er alt for langt å kaste med, men med hjelp av en andre klipp så kan hele riggen bli bare 1,2m når den er klippet og klar til å kaste.

Dette trenger vi for å lage riggen.

DSCF1048.jpg

Mono mellom 60lb og 80lb.

5mm Perler.

En genie klipp.

3 sviveler str. 2

Genie pulley clip pakke.

DSCF1054.jpg

Første knute på en svivel og mål 235cm

da klippe mono'en

DSCF1042.jpg

3. Sånn! Også lukk øye igjen.

DSCF1044.jpg

2. Ta en svivel og den genie clip.

bøye øye på klippen sånn at

dere kan få svivelen på.

DSCF1055.jpg

4. Ta på to perler og genie klipp med svivel.

DSCF1056.jpg

5. Nå åpne den genie pulley clip pakken.

instruksjoner stå på baksiden av pakken.

Men å lage stopp knuten som du trenger,

vises ikke på instruksjonen.

Du får 5 svart gummi slange biter.

Ta en på mono'en og da ta mono'en gjennom

en gang til.

DSCF1058.jpg

6. Dra det stramt for å få dere en glidende

stopp knute.

DSCF1059.jpg

7. Ta på resten av komponenter fra pakken.

Sånn skal det se ut.

DSCF1061.jpg

9. Da var riggen ferdig.

koble på en krok fortom til svivelen som ikke

er ved pulley klipsen. Etterpå tar man et

lodd på genie klipsen som kan glide.

DSCF1060.jpg

8. Knyt siste svivelen på mono'en.

Klemme crimpen på plass, ca. 5cm

under svivelen. Stopp knuten kan plasseres

slik at perle stoppe ca. 1-2cm under klipsen,

når klipsen er dratt til det laveste punkt.

DSCF1064.jpg

11. Legg mono'en dobbel og ta det

over pulley klipsen. Dette er kanskje lettere

når alt ligger på gulvet.

DSCF1065.jpg

10. Når du er klar til å fiske, tar du på agnet

og setter kroken på klipsen ved loddet.

DSCF1068.jpg

12. Riggen er ferdig klipset og klar til kaste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin guide. Bruker litt up and over selv, funker fint, det.

Takk Endre, Ja riggen funker bra, og er lett å kaste ulikt en glidende tackle. Krokfortommen kan man også lage mye lenge og for en korte kroppen. Som at agn kan bevege seg og drive litt.

kanonbra. sånt liker jeg. enkel men detaljert hvordan det gjøres

gjerne flere slike.

likte veldig godt at du tilogmed viser mål på det du bruker.

Takk Steady , jeg hadde tenkt å lage flere som trinn for trinn guider. Kanskje de kan hjelpe de som ha lyst å lære noe nyt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, malg! Slikt trenger vi mer av! Her er forresten min variant når det skal brukes et stort agn:http://therigwallet.blogspot.no/2009/11/up-and-over-riggen-aerodynamisk.html Ser dog at på illustrasjonen mangler det en baitstopper over kroken som hindrer agnet å fly oppover krokfortommen ved nedslag.

Keep'em coming, malg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good stuff! Jeg har sett disse i bruk av Malg himself, og de funker meget bra! Kjempefin guide! :)

Synd ikke flere legger ut slike trinn for trinn av sine varianter egentlig. (Jo det er noen, men ikke mange som deler sine rigger...).

Håper du legger ut mer godsaker og at andre kanskje vil følge på med sine egne giftige rigger...

Mine rigger skiller seg nok stort fra Malg sine rigger. Han kjører minimalistiske men godt gjennomtenkte og funksjonelle rigger. Vi kan fiske side om side, og noen ganger får Malg all fisken, andre ganger er det jeg som drar fisk... Eller begge to drar fisk på en god dag/natt... Men jeg liker hele konseptet med å kjøre minimalistisk og funksjonelt, det er jo lett og se at det virker og det er mindre kostbart å slite en rigg.

Selv overdriver jeg nok kanskje litt i min riggportefølje... Ikke det at det jeg fisker med juletrær, krok og agn altså... Men jeg bruker nok en god del mer perler, slange, knekklys etc. i mine rigger...

Jeg vet det funker godt til Torsk, Brosme og Lange... De går ikke av veien for et lite trance-party før de kaster seg over agnet...

Men mange andre arter er nok litt mer forsiktig når de nærmer seg noe som lukter godt, men lyser så rart i mørket....

Mer av denne typen poster hadde slettes ikke vært dumt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er fersk i dette å finner stor nytte av slike gode tacleforklaringer. så kjør på

gjerne litt enkelt hvilke typer fisk du bruker de på

Jeg er glad for reaksjon til guiden :) Takk for tilbake meldinger.

I dag ha jeg litt dårlig tid. Ha vært ute i båten å få litt mer makrell til fryseboksen. Snart skal jeg ute på byen, skal se superfamily i kveld :rock:

Skal prøve å svar på noe ting i morgen, Men du kan få det meste fisk som spise på bunn med denne riggen. Huske at du kan bruke forskjellige størrelser med kroker. som at du kan bruke forskjellige størrelser på agn. Jeg skal forklare det bedre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for en glimmrende how to guide, et lite nybegynner spørsmål. Hva med å bruke crimp i stedenfor glidende stoppknute? trenger man og justere etter montering?

Ja, du kan bytte ut stoppknuten med en crimp. Det var bare at det kommer med gummi slanger biter i den pulley klipp pakken. Så jeg bare brukte det.

jeg er fersk i dette å finner stor nytte av slike gode tacleforklaringer. så kjør på

gjerne litt enkelt hvilke typer fisk du bruker de på

Som jeg sa før, du kan bruke riggen til nesten alle arter. Men jeg velger å bruke den på steder med ren bunn. På mer stygg bunn bruker jeg en vanlig pulley rigg. Slik at ikke så mye av riggen ligger på bunn når man bruke en vanlig pulley over stygg bunn. For det meste bruker jeg 2/0 kroker, eller to 2/0 kroker som en penel rig. Det er når man bruke en ekstra glidende krok over den som er knytt på fortommen. Det hjelper når man fiske med stort agn, eller en cocktail. For eksempel, bruker jeg ofte en halv filet av makrell med akkar over og en blåskjell siste. Da kan jeg ta den glidende krok gjennom toppen av agnet, slik at det ligger bedre på. Deretter vikle alt sammen med elastisk tråd. Det bruker jeg ofte når jeg fisker et nytt sted, eller på et sted hvor jeg vet det er sjanse av mange forskjellige arter.

Med en enkel 2/0 kan man bruke litt mindre makrell, et helt blåskjell, 2 hele reker, osv. Størrelse på agn og krok kan hjelpe å bestemmer hvilken fisk man kan få. Større fisk kan man få på små kroker og liten agn, men kan være vanskelig å få små fisk, eller de med små munner, for eksempel sandflyndre, når man bruker stor kroker og stort agnet. Det få man mange napp, men nesten ingenting hold fast på kroken.

Ved bruk av større agn, som et hele makrell filet, med eller uten akkar, bruker jeg en 4/0 eller 6/0. Da håper jeg å få torsk, lange, brosme og pigghå. Men med pigghå bruker jeg bare 2/0 eller 4/0, det syns jeg er nok. Jeg bruker også litt vaier på krokfortommen når jeg forsøker etter pigghå.

Man kan også bruke mindre kroker, for sandflyndre bruker jeg ofte kroker fra størrelse 6 sirkel krok til en str. 1 J krok. Agner med en reke uten skall, små makrell biter eller blåskjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det dette klipset du bruker? https://www.veals.co...ip-x-5-506.html

Ja det er de jeg bruke. Den kom komplett med crimp, perle, og de rød og svart gummi slanger. Alt man trenger å lage klipset. Den annet er samme klipp uten at de ha svivel på, da kan man bruke og, men må ta på svivel og bruke egen crimps, perle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 11 years later...

Pulley, Up and over og omvendt puley kan lages ved å bruke samme hovedfortom og bare bytte ut krokfortomen. Dette gir deg svært mange muligheter ved tungt kystmeite ved å bruke samme greiene ved forskjellige forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg setter veldig pris på all hjelp! Synes det er en del uttrykk og prinsipper som er litt vanskelig å forstå enda. Jeg fant denne gode guiden på bloggen din:

https://banlogg.blogspot.com/2013/08/mitt-riggsystem.html

Jeg liker veldig godt at du har skrevet akkurat hvilke modeller du bruker og sånn også, det hjelper meg mye! Jeg ser den er over 10 år gammel, er det fortsatt det samme du anbefaler i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en god basis som utgangspunkt for egne ideer og erfaringer og ikke en fasit. Disse riggene er for tungt fiske etter fisk som ikke er lettskremt. For lettere fiske etter flatfisk og lignende anbefaler jeg bloggen til Lasse Bøe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.