Gå til innhold
Fiskersiden

Sko til glatte berg?


Spitzer
 Share

Recommended Posts

Det kan hende at jeg var lite oppfinnsom angående stikkord i søkemotoren midt på natta, men jeg fant ikke det jeg lette etter.

Jeg prøvde å dra ut på fisketur i går kveld, men det ble masse kjøring og null fisking. Jeg fant ingen plass der jeg trygt kunne lande stor fisk. Dette skyldtes at det på denne årstiden legger seg utrolig mye fuktighet overalt, inkludert bergene nede ved havet. Dette gjorde at mitt skotøy, joggesko, var veldig glatte.

Hva slags skotøy, eller triks bruker dere for å bevege dere trygt på slikt underlag (våte og glatte berg)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær obs på at slettes ikke alle fjellsko/terrengsko har særlig god gripeevne på den type underlag du beskriver her. Mine semi-høye Crispi støvler gir svært godt grep på vanlig fjellflate, men da jeg brukte de på berg/svaberg forrige helg så var de såpeglatte. Ut ifra et jobbperspektiv så vil jeg anbefale deg å sjekke om du finner noe du liker innen Salomons terreng/tursko (med mindre du MÅ ha semi-høye støvler). Salomon har utrolig god gripeevne mot diverse underlag pga Contagrip sålen de bruker. Til våren kommer forøvrig Haglöfs med herrestøvel som får veldig gode yttersåler (Haglöfs har inngått samarbeid med Asics, som nå lager yttersåler for de til diverse modeller); jeg har solgt en haug med damemodellen på jobb og det er utrolig gode tilbakemeldinger på disse støvlene og yttersålene de har.

Skjønt det elementet med såpeglatte svaberg fulle av saltvann, tang og tare, diverse partier som er glattere enn partiene rett ved siden av osv gjør at det ikke er så lett å finne en fasit på sko du kan stole helt og fullt på hva gjelder grep på et slikt underlag. Personlig så ville jeg sjekket Salomon, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig sko som klarer å holde deg på beina på grønske og slikt på svaberg? Vadesko med studs?

Det er nettopp det som gjør det så vanskelig; for det er jo sjelden et svaberg er like tørt/vått over hele. Ene øyeblikket så står du støtt på noe tørt grønt underlag, så tar du et steg til ene siden og vips så har du bakhodet godt plassert i underlaget. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som om det er forarbeidet ditt som er problemet. Fiskeplassene bbør du jo ha funnet i forkant.

For øvrig er det ikke dumt å sjekke ut bruer, moloer og brygger når man skal finne plasser man står greit.

De gangene jeg har labbet rundt på våte glatte svaberg har jeg som regel brukt barfotvarianten, og når det blir for kaldt har jeg tatt på tykke ullsokker. De får godt grep og holder til en viss grad på varmen selv om de blir våte. Men da bør man huske å ha med noen ekstra for å få varmen igjen når man er ferdig med å fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips! Jeg har vært inne på tanken å kjøpe sånne ispigger montert på gummi som man drar utpå skoene om vinteren. Er det noen av dere som har testet det?

Piggene er vel ikke laget for så "kupert" underlag og vil blant annet slites av nokså kjapt, og du kan i verste fall oppleve at piggene virker stikk mot sin hensikt og nærmest blir som små skøytepunkter hvis du først begynner å skli. Jeg testet "Yngsjøbrodden" i mars på steinete berg, vil ikke anbefale det i alle fall. Mindre pigger, som det er på den type brodder du beskriver, kan sikkert gi en viss effekt. Det bør i så fall brukes med omhu og gå "litt som på røten is". :D

Endret av BanJon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har du helt rett i Ølgylt! Utfordringa mi er at jeg aldri har fisket så sent på året før, og ble overrasket over hvor bra fisket var på en grunn strand jeg var på. Jeg ble derfor veldig gira på å prøve meg på noen dypere plasser, men der var det desverre for utfordrende landingsforhold med duggvåte berg, lavvann og 4 grader... Jeg skal ta meg en kartleggingstur i dagslys... Det var forresten veldig gøy å gå med hodelykt i stummende mørke. Det lyste opp i tusenvis av småseikropper og øyne overalt hvor jeg rettet strålen:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.